• Rockabilly

Någon som har försökt över 2 år , hur lyckades ni tillslut ?

Hej jag och min man har nu försökt bli gravida i 2 år utan att lyckas , så skulle gärna höra era berättelser hur ni tillslut lyckades och hur ni stog ut med all längtan efter ett plus =)

• Svar på tråden Någon som har försökt över 2 år , hur lyckades ni tillslut ?
  • Pissenisse

Jag firade 2års dagen med att köpa ett paket cigaretter. Jag slutade röka för att bli mamma, såg ingen anledning till att hålla mig borta. Men det var bara en svacka på några veckor, sen slutade jag igen och såg fram emot vårt första ivfförsök. Som misslyckades.
    Då var det sommaruppehåll och jag skulle få göra fet i augusti 2011, Augusti kom men mensen uteblev. Jag hade blivit spontangravid efter nästan 3 år. Fick våran son i april 2012 och väntar en lillebror/syster nu, hann knappt försöka denna gången. 
    De flesta lyckas tillslut, det är bara så svårt att tro på att man skall kunna få vara en av dom. 

• Pumasuss

Blev gravida på första försöket med IVF. Väntar första barnet nu, är i vecka 37.

• Dags for en liten

Såg att du frågat hur man stod ut.
    Jag satte upp en målbild där det skulle bli ett plus och slutligen ett barn.
    Det var otroligt tufft. Men gick faktiskt över förväntan.

Har ni gjort någon utredning?

• Flisan79

Vi lyckades spontant efter 7 år. Vi hade då gjort tre fulla ivf när vi hade försökt runt 2 år, som inte fungerade.

Vi blev hjälpta av rosenrot+bisolvon. Nu säger jag inte att det är en mirakelkur för alla men jag vill ändå slå ett slag för att prova olika huskurer/naturmediciner. Man har ju inget att förlora.

Vi har idag tre barn med två år mellan. Alltså en 07:a, 09:a och en 11. Alla gjorda i stort sett med samma kur.

• Snowgirl

Jag blev spontant gravid efter misslyckad IVF. Tyvärr förlorade vi pojken när jag var i v 23. Efter tre månader blev jag spontant gravid igen och vi fick en dotter. Innan IVF hade vi försökt i nästan tre år.
    Jag höll hoppet uppe genom att fokusera på nästa steg. Det jobbigaste var innan vi hade gjort utredningen då var allt bara ovisst sen rullade det på med utredning och IVF. Vi hade turen att få två blastocyster till frysen och det gav hopp när det kändes som mörkast. För övrigt planerade vi sånt som vi tycker om. Vi åkte skidor både här och där innan och under IVF-behandling och vi planerade nya roligheter hela tiden så att vi skulle ha något att se fram mot.

• Flisan79

Hur vi hanterade det:

Dels så visste jag att vi skulle lyckas tillslut. Något annat alternativ fanns inte i mitt huvud.
    Men de gånger jag tänkte att jag ev aldrig skulle få barn så sa jag mig själv att jag skulle isf lyckas med något annat. Så jag pluggade och satsade på att bli det jag ville bli. Att mitt liv inte skulle slösas bort. Att jag på något vis var skyldig att göra något av mig själv. Kanske konstigt, men det hjälpte.

Jag hade ju som tur var, tiden på min sida. Jag var bara 19 när vi började försöka och runt 21-22 vid våra ivf försök.

• Flisan79

Va? Vadå för unga? Som sagt, jag var ca 20 när vi sökte hjälp. Min man var iofs närmare 30.

• Bling1975

För oss tog det 7 år och det var inte alltid lätt att stå ut, men jag överlevde genom att alltid ha en plan för vad nästa steg i vägen mot barn skulle vara.

Vi hade oddsen emot oss så det var en lång, dyr och snårig resa. Det som började som lite få spermier och ett IVF försök gick sedan via upprepade missfall och immunbehandling till testikelcancer och en steril man och slutade i ett för tidigt klimakterium. Men till slut fick vi vår älskade dotter genom dubbeldonation.

Lycka till! 

• Snowgirl

Där jag bor är gränsen för utredning 23 år, men jag antar att du har kollat upp det. Det är ju tyvärr lite olika regler i olika delar av landet. Kan en privat utredning vara ett alternativ?

• Pissenisse
    Rockabilly skrev 2013-08-06 22:46:57 följande:
    Ok vi får inte göra någon utredning än vi är för unga fyller 23 och 24
    Vi påbörjade utredning när vi var 22 bägge två, 24 när vi gjorde ivf.
  • Copyjulia

Provade allt efter 3 års misslyckade försök: Bisolvon, Rosenrot, Glandin, akupunktur, spolning av äggstockarna, zink till mannen, inget kaffe, ingen alkohol, medicin mot sköldkörtelproblem mm mm. Gjorde utredning där de inte hittade några problem alls. Blev gravid efter 4 IVF:er.

Svar på tråden Någon som har försökt över 2 år , hur lyckades ni tillslut ?