• martina81

När är det lagom att byta till vanlig säng

Jag vill gärna ha lite tipps i vilken ålder det är lagom att byta från spjällsäng till en vanlig säng. Även tipps för att få barnet att stanna kvar i sängen mottages tacksamt.
    Min 22 månaders son sover än så länge i sin spjällsäng. De flesta dagar går det bra att lägga ner honom och gå därifrån. Han somnar själv. Ibland får han perioder där han mer eller mindre aldrig vill gå lägga sig och då är det omöjligt att lägga ner honom. Går jag därifrån så brukar han dock ganska snabbt lägga ner sig ändå. Eftersom det fungerar ganska bra vill jag undvika att vänja honom vid att någon vuxen ska ligga bredvid honom vid insomning. Hur gör ni?   

• Svar på tråden När är det lagom att byta till vanlig säng
  • Natulcien

Varför vill du undvika att ligga bredvid? Annars är ju det absolut enklast...
    Skaffa en fullstor säng eller madrass på golvet som rymmer även en vuxen och ligg bredvid tills han somnar. Vill ni absolut inte det så får ni väl leda tillbaka honom om han springer upp...

• Bling1975

Vi har en vanlig dubbelsäng till henne men vi nattar genom att ligga kvar tills hon sover. Hon är 16 månader och vi bytte från spjälsängen när hon var 13 månader för vi inte trivdes med den. Vet inte riktigt hur man gör annars. Antar att det är att gå tillbaka med dem 2000 gånger som gäller.

• SandraMariaH

Äldsta dottern samsov med oss till syrran kom, då var hon 20månader och hade under dessa månader sovit enstaka gånger i egen säng. När lillasyster kom vela vi inte skicka ut henne och framkalla svartsjuka så i ca 4månaders tid sov hon och pappa i gästrummet i samma säng. Så vid ca 2års ålder tog vi fram växasängen, det börjades med att sitta bredvid på en stol tills hon somnade (så gjorde vi även tidigare vid läggning när vi samsov, satt på sängkanten) men efter veckor av plågning, tog ca 2h varje kväll så testade vi att lägga ner henne, läsa bok, pussa godnatt och gå ut. Hon har ropat mamma och pappa någon gång, ibland sitter hon upp och bläddrar i en bok eller pillar på pyjamasen men inom 5minuter sover hon oftast. Hon har aldrig gått ur sängen utan acceptera att hon ska sova där. Nu under sommaren (hon är 2,5år nu) har hon haft svårt att sova pga värmen och skulle gissa på mardrömmar så har vi ställt en pall för henne att kliva ner på och komma in till oss istället för att skrika och väcka syrran mitt i natten, konstig nog använder hon den aldrig vid läggning :) Lillasyster som nu blir ett lägger vi ner i spjälsäng med vällingflaska och går ut ur rummet. Hon brukar stå upp och hänga på sänggaveln i någon minut, ofta kastas nappen ner på golvet så man lär in och ge henne den igen men sen så brukar hon kura ihop sig och mysa med kudden för att somna. Vi har lärt oss från storasyster som det daltades med. Alla är vi olika men jag gillar inte att det ska ta 2h för att lägga ett barn varje kväll.

• ModestyBlaze

Min son fick "storsäng" när han fyllde 4. Jag rekommenderar inte stor säng förrän trotsen är över.

• minerva123
    ModestyBlaze skrev 2013-08-07 20:03:50 följande:
    Min son fick "storsäng" när han fyllde 4. Jag rekommenderar inte stor säng förrän trotsen är över.

Hurdan säng sov han i fram till 4-årsåldern?
  • Natulcien
    ModestyBlaze skrev 2013-08-07 20:03:50 följande:
    Jag rekommenderar inte stor säng förrän trotsen är över.
    Varför?
  • martina81
    Natulcien skrev 2013-08-06 22:42:27 följande:
    Varför vill du undvika att ligga bredvid? Annars är ju det absolut enklast... Skaffa en fullstor säng eller madrass på golvet som rymmer även en vuxen och ligg bredvid tills han somnar. Vill ni absolut inte det så får ni väl leda tillbaka honom om han springer upp...

Min son har svårt att komma till ro när någon finns med i rummet, det kan tar honom två timmar att somna. Det blir ohållbart att lägga den tiden varje dag. En madrass på golvet kan dock vara ett bra tipps för de gånger han vaknar på natten.
  • ModestyBlaze
    minerva123 skrev 2013-08-07 21:59:01 följande:

Hurdan säng sov han i fram till 4-årsåldern?

Han sov i en ganska stor spjälsäng. Om de klättrar ur rekommenderar jag att man tar bort typ kortändan på spjälsängen (eller sågar några spjälor) så de kan gå i och ur själva, eller en stol de kan klättra säkert på. De är trygga och säkra i sin spjälsäng.
  • ModestyBlaze
    Natulcien skrev 2013-08-07 22:05:27 följande:
    Varför?

För att just runt trotsen så blir det lätt en väldans massa spring i och ur sängen och testande och oro. I trotsen reagerar många barn med att regridera en aning och då är spjälsängen en trygg och familjär plats. När de är närmare 4 kan man prata med dem på ett annat sätt och då byta till "STOR" säng är min erfarenhet.

Jag har tyvärr fått rekommendera MÅNGA att ta tillbaka sin spjälsäng till trotsen och då med mycket stor framgång.  
  • amalie79
    ModestyBlaze skrev 2013-08-09 11:31:38 följande:
    För att just runt trotsen så blir det lätt en väldans massa spring i och ur sängen och testande och oro. I trotsen reagerar många barn med att regridera en aning och då är spjälsängen en trygg och familjär plats. När de är närmare 4 kan man prata med dem på ett annat sätt och då byta till "STOR" säng är min erfarenhet.

Jag har tyvärr fått rekommendera MÅNGA att ta tillbaka sin spjälsäng till trotsen och då med mycket stor framgång.  

Jag tycker det låter kränkande att stoppa ett så stort barn i spjälsäng! Klart de beter sig som småbarn om

man behandlar dem som det!

Självklart ska en tre-fyraåring ha en stor säng, de är ju inga bebisar. Runt två år har de flesta i vår bekantskapskrets bytt till växasäng.
Svar på tråden När är det lagom att byta till vanlig säng