• bisexx

Raka katt?

Har tagit hand om en lite äldre kisse då ägaren inte kunde ha kvar honom, en långhårig skogis som dessvärre är full av tovor!

Ni som har erfarenhet, kan jag raka av håret på stackarn utan att han fryser ihjäl? Det måste väl vara bättre att göra det nu än till vintern?

Vill inte att han ska få ont av alla tovor :/

• Svar på tråden Raka katt?
  • Thotis90

En av våra grannar brukar raka sin norska skogskatt om somrarna för att den inte skall behöva bli så varm, så det skall inte vara någon fara att raka denna stackars kisse. Det hade varit skillnad om det varit mitt i vintern, men nu när det är sommar så skall det inte vara någon som helst fara Jag tror att den skulle uppskatta det.

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • TessTess93

Min förra granne rakar alltid sin katt på sommaren för att det inte ska bli så mycket tovor

• minafinastebarn

Jag lejonklipper mina perser. Innekatter, fryser inte.
    Hjälp katten genom att raka bort tovorna!! De kommer göra/gör ont.
    Om du gör det själv, akta tuttarna!!!!
    Eller låt veterinär eller annan van person göra det.

• bisexx

Ja han har flämtat en hel del dom dagarna det varit som varmast :/ 

Kommer absolut vara försiktig, han är väldigt snäll och har legat still när jag tagit rakapparaten och kört bort en del tovor häromdagen.

Ska ge mig på´t imorgon så han får både svalka och fin päls igen! :) 

• IceJossan

Ska du raka själv så måste du köra med trimmer, inte rakhyvel. Det hoppas jag att du ser som självklart, men man vet aldrig :p

• nemo1
    bisexx skrev 2013-08-07 00:25:25 följande:
    Ja han har flämtat en hel del dom dagarna det varit som varmast :/ 

Kommer absolut vara försiktig, han är väldigt snäll och har legat still när jag tagit rakapparaten och kört bort en del tovor häromdagen.

Ska ge mig på´t imorgon så han får både svalka och fin päls igen! :) 
    En vanlig rakapparat är nog inte så smart då det kan göra ont på katten. Du behöver en trimmer.
  • bisexx

Jag använde såklart en trimmer :)

Nu är han korthårig och söt!

• IceJossan
    bisexx skrev 2013-08-07 21:51:13 följande:
    Jag använde såklart en trimmer :)

Nu är han korthårig och söt!
    Säkert jätteskönt :) Kolla igenom honom ifall han fått sår av tovorna?
  • Harvester

Bra gjort och snäll katt! Så synd om alla långhåriga, okammade katter som knappt kan röra sig för alla tovor. Dessutom risk för eksem under tovorna..

• bisexx

Inga sår alls som tur är! :) han är jättegosig så ja tror han tyckte det var skönt :)

• nemo1
    bisexx skrev 2013-08-07 23:37:25 följande:
    Inga sår alls som tur är! :) han är jättegosig så ja tror han tyckte det var skönt :)
    Min ena katt måste sederas när hon ska rakas. Har försökt själv och det slutade med att hon sprayade ner min arm med analkörtlarna av rädsla Skrikandes
  • Fru84

Jag har en birma som är snart 4 år. Hon har ju dendär typiska silkeslena ullpälsen. Fram tills för ett år sedan så var allt lugnt, men nu får hon tovor var och varannan dag.

När vi kom hem från semestern nu hade hon hårda tovor öööverallt. Fick åka direkt till vet. för att få hjälp med det. Hon sa att just dendär ullpälsen kan fällas extremt mycket i vissa perioder och då uppkommer dedär svåra tovorna från en dag till en annan.

Hon rakade hela underredet på henne, och nu är jag där med kammen hela dagarna. Lilla gumman, tror hon hade ont med alla tovorna. Önskar att jag kunde hitta en perfekt kam eller borste. Jag har säkert 6 olika här hemma, men ingen är riktigt bra och fröken i fråga tycker INTE om borstiningsleken. :)   

• straw2008

Vi lejonklipper vår perser o han är iofs inne på vintern men älskar att vara klippt !!

I kinamockaskogen.....
  • bisexx

Är det någon av er som märkt skillnad på kattens beteende efter rakningen?

• Omogen citron

Jag måste bara fråga, är det en norsk skogkatt med stamtavla eller bara en långhårig huskatt? Jag frågar för att många tror att långhåriga huskatter är norska skogkatter.

Skönt att han uppskattade klippningen!

• straw2008
    Omogen citron skrev 2013-08-21 23:42:53 följande:
    Jag måste bara fråga, är det en norsk skogkatt med stamtavla eller bara en långhårig huskatt? Jag frågar för att många tror att långhåriga huskatter är norska skogkatter. Skönt att han uppskattade klippningen!

Finns det folk som tror det ? Att de köper en huskatt men EGENTLIGEN har köpt en raskatt ? Nää på allvar? ABsolut inblandning av NS men att en människa skulle betala 1 kr för en huskatt o på allvar tro att det är en stammad NS ?
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Raka katt?