• Anonym (Deprimerad)

Jobba hemma trots sjukskrivning?

Hej,
    jag har sedan en tid varit sjukskriven pga djup depression. Jag kan under vissa stunder på dagarna vara glad och motiverad, så jag har börjat längta efter något att sysselsätta mig med här hemma.

Är det tillåtet att jobba hemifrån 1-2 h om dagen hemifrån, under sjukskrivning? Jag är anställd inom hotell.
    Har tittat lite på besöksbokare, man ringer hemifrån. Finns lite annat också som skulle kunna funka en stund på dagen.

Tack på förhand

• Svar på tråden Jobba hemma trots sjukskrivning?
  • Försäkringskassan

Hej! Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta på grund av sjukdom. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Huvudregeln är att man ska arbeta del av dag när man är sjukskriven på deltid. Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Det finns vissa möjligheter att förlägga arbetstiden på annat sätt än grundregeln om det är medicinskt bättre för dig. Du ska i såna fall kontakta din handläggare på Försäkringskassan. Vet du inte vem din handläggare är kan du kontakta oss på 0771-524 524 så kan vi förmedla en kontakt och handläggaren ringer upp dig. Bifogar en länk om sjukpenning: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/22afb06a-38f6-45b7-9624-444f4cda2563/sj_4086_sjukpenning120530.pdf&CACHEID=22afb06a-38f6-45b7-9624-444f4cda2563&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0 Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Jobba hemma trots sjukskrivning?