• Anonym (sgi)

SGI och provisionslön

Hej!

Jag har 100 % provisionslön och undrar om man måste ta senaste årsinkomsten eller går det bra att man tittar på de senaste 6 månaderna innan man går på föräldrarledighet? låt oss säga att jag ska föda i december och så har jag haft 30 000 kr i snitt de senaste 6 månaderna, så blir inkomsten 360 000 kr per år?

• Svar på tråden SGI och provisionslön
  • Försäkringskassan

Hej!
    Generellt gäller att vi behöver räkna på flera månader. Om du är gravid så skickar du in moderskapsintyget och vi skickar information och en blankett för inkomstuppgifter till dig. Den blanketten lämnar du till din arbetsgivare som fyller i uppgifter vi behöver.

Hälsningar
    Britta, handläggare

• Anonym (sgi)
    Försäkringskassan skrev 2013-08-07 09:23:29 följande:
    Hej!
    Generellt gäller att vi behöver räkna på flera månader. Om du är gravid så skickar du in moderskapsintyget och vi skickar information och en blankett för inkomstuppgifter till dig. Den blanketten lämnar du till din arbetsgivare som fyller i uppgifter vi behöver.

Hälsningar
    Britta, handläggare

Hej!
    Jag började på mitt jobb i april 2013 och har beräknad förlossning i april 2014. Räcker det med att titta på de senaste 6 månaderna eller ni tittar från majlönen till marslönen? 
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har varierande inkomst måste ett snitt beräknas.
    För att kunna göra en beräkning av din årsinkomst ska din arbetsgivare ange uppgifter om de senaste 12 månaderna. Om du inte då har arbetat i 12 månader får dom ange från den månad du började din anställning.

Om du stadigvarande i minst 6 månader i en följd har haft samma lön räcker det med uppgifter om de månaderna. 

Hälsningar

Bo, handläggare 

• Anonym (sgi)
    Försäkringskassan skrev 2013-08-13 10:38:50 följande:
    Hej!

Om du har varierande inkomst måste ett snitt beräknas.
    För att kunna göra en beräkning av din årsinkomst ska din arbetsgivare ange uppgifter om de senaste 12 månaderna. Om du inte då har arbetat i 12 månader får dom ange från den månad du började din anställning.

Om du stadigvarande i minst 6 månader i en följd har haft samma lön räcker det med uppgifter om de månaderna. 

Hälsningar

Bo, handläggare 
    Hej!

Tack för svar! Vad menar ni med stadigvarande? Jag har 100 % provisionslön men om jag har ungefär samma lön de senaste 6 månaderna räknar ni ut snittet på det då?  
  • Försäkringskassan

Hej!

Med stadigvarande menas det att du ska ha haft samma lön i minst 6 månader i följd. Har du inte haft det utan den har varit varierande så gör du som tidigare handläggare meddelat. Be din arbetsgivare ange inkomstuppgifter för dom senaste 12 månaderna. Har du inte arbetat 12 månader anger dom från den månad du började anställning.

Hälsningar

Lisa, handläggare

• Anonym (sgi)

Hej!

Tack för informationen. Jag har en sista fråga och det är om jag fick min första lön i maj 2013 och så har jag beräknad förlossning i april 2013. 

Fram till vilken månad räknar ni lönen som stadigvarande? vilken är den absolut sista månaden innan bf? för jag vill inte jobba fram till sista dagen. Har fått lön i maj, juni, juli, augusti och kommer få i september, oktober...men vilken är den absolut sista månaden?

Vad händer om jag jobbar till februari men jag har inte fått någon lön i februari eller januari, räknas dem in i uträkningen? 

Som jag förstått så är det 8 månader man bör ha jobbat.

Tacksam för svar :) 

• Försäkringskassan

Hej

En anställning som pågår i 6 månader eller längre anses som stadigvarande. Du ska ju lämna inkomstblanketten till din arbetsgivare och de fyller i hur du arbetat och därefter räknas ett genomsnitt på din inkomst x 12 månader. För att få de första 180 dagarna på sjukpenningnivå så ska man ha arbetat 8 månader före beräknad förlossning.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (sgi)
    Försäkringskassan skrev 2013-08-16 14:42:04 följande:
    Hej

En anställning som pågår i 6 månader eller längre anses som stadigvarande. Du ska ju lämna inkomstblanketten till din arbetsgivare och de fyller i hur du arbetat och därefter räknas ett genomsnitt på din inkomst x 12 månader. För att få de första 180 dagarna på sjukpenningnivå så ska man ha arbetat 8 månader före beräknad förlossning.

Hälsningar
    Alex, handläggare

Hej!

Tack, men det svarar inte riktigt på min fråga. Om jag ska ha arbetat 8 månader före min förlossning...men vilken är sista månaden? man måste väl inte jobba fram till dagen man föder? om jag har beräknad förlossning 1 april och jag går på mammaledighet 1 februari, är det ok? räknar ni fram till februari då? Min fråga är alltså: när är sista månaden innan bf för att det ska räknas in?
    Vad menar ni med "ska ha arbetat 8 månader före förlossning"? 
  • Anonym (sgi)

Hej igen,

för att förtydliga frågan för jag har läst igenom era svar om och om igen men inget av dem svarar på min fråga.

Jag har provisionslön och då kommer ni beräkna ett snitt för de senaste månaderna. Om jag nu har beräknad förlossning i april och började jobba på mitt jobb i april 2013, vilka månader kommer beräknas till den sjukdomsgrundande inkomsten? när ska min arbetsgivare fylla i den månadsinkomst jag har haft och för vilka månader? räcker det med majlönen - decemberlönen även om jag föder i april? det är ju då 8 månader till december ( jag har uppnått kravet) och så räknar ni ut ett snitt på det. 

Svar på tråden SGI och provisionslön