• alfrida

Ett tredje barn - för och nackdelar?

Jag har två flickor, 8 och 5 år. Har inte känt att jag är klar med barnafödandet, har alltid önskat mig en stor familj. Min sambo vill inte ha fler, men jag känner mig kluven.

Ni som har fått en sladdis-3:a - hur har det gått för er?  För- och nackdelar?

Hur är det att få nummer tre med lite större barn?

Tar tacksamt emot era tankar kring detta.    

• Svar på tråden Ett tredje barn - för och nackdelar?
  • Flickan och kråkan

Vi fick vår trea för 7 veckor sedan. Sladdis kan man kanske inte kalla honom då mina äldre är 4 respektive 5 år. Hittills mycket positivt. Även om mina är yngre än dina TS så är det jättestor skillnad nu när de förstår så mycket. De visar förståelse och enorm omsorg, intresse och kärlek till vår nykomling. Roligt att få uppleva den här typen av syskonskap också. Min 5-åring bara lyser det om när han sitter med lillebror nöjd i famnen "pratandes". 4-åringen har lite sämre koll, men vill så väl och så lycklig nu när lillebror börjar ge svarsleendet och pratar tillbaka. Båda de stora vill lära och visa lillebror så mycket. De får båda möjlighet att verkligen vara storasyskon. Och nu känner jag mig färdig med graviditeter, förlossningar och barn.

• gnilmre

Några fler med erfarenhet? Är också nyfiken. Jag har er dotter född 08 och en son född 09 och hade inte tänkt skaffa fler men nu är jag inte lika säker på det längre... Känner att jag gärna vill veta om det är någon som har erfarenhet av barn med ungefär samma åldersskillnad, eller som kanske själv har samma åldersskillnad till sina syskon?

• supersötasilversara

Våra barn är 5 och 8 år och vi ska få trean snart. Jag har ju inte upplevt att ha tre barn på riktigt än, men just nu så verkar det bli så bra. Båda barnen somnar själva efter läsning på kvällarna, de kan ta fram mellis själva om det skulle behövas, torkar sig själva på toaletten, fixar tvättning innan pyamas på kvällen om det behövs. De hjälper gärna till och vill vara med om vi ska laga mat eller baka. (Allt detta kommer ju att underlätta om jag sitter och ammar eller inte kan hjälpa precis på studs).Det känns som enorm skillnad att få syskon nu än förra gången, då var storasyster 3-år och det var liksom mycket mer att styra upp och lirka med än vad det kommer att vara nu, i och med att barnen är äldre. Båda ser så mycket fram emot syskon nu och längtar. Vi tyckte det var lagomt att få trean nu, innan barnen är tonåringar så att vi inte kommer att vara småbarnsföräldrar jämt.

• Challe N

Vi fick våran 4:a i år. Syskonen är 10,7 och 5. Det är alldeles underbart! Häftigt att få en bebis när syskonen är lite större och vi tycker det är så mysigt med lilla tjejen allihop!

Svar på tråden Ett tredje barn - för och nackdelar?