Anonym (bibo) skrev 2013-08-08 23:04:20 följande:
Jag hade massa tankar och rädslor när vi väntade vårt första barn. Min yngsta bonus då 8 år va så otroligt inne i min graviditet att det kändes som om hon skulle ha barn.
Jag lät henne och andra bonusen vara med på vissa saker. Välja en snuttefilt, nappflaska osv. Andra saker såg jag till att vi gjorde när dom va hos sin mamma. (vagn, kläder till BB)
När vårt barn, deras lillasyster, kom så landade vi alla. Jag hade nästan två veckor på mig att lära känna min dotter och lära mig amma innan dom kom sin vanliga helg som dom brukade. Givetvis var dom hemma flera gånger och myste. Detta berodde på att jag födde den måndagen som dom åkte till sin mamma. Vi har vh. Dom kom även med mina föräldrar till BB. En av dom lyckligaste dagarna i mitt liv. Två så glada, rörda och stolta storasystrar!
Saker kanske inte blir som du tror.
Att du tycker mycket kretsar kring din bonus känner jag igen massor. Det är nog bara att acceptera och försöka njuta ändå. Antar att din familj tänker mer på dig och att du ska bli mamma för första gången.
Försök njuta av nuet för ingen kan säga hur det kommer att bli.
Grattis och lycka till!
Känner igen det där "som om hon skulle ha barn". Min bonus hade längtat så efter ett syskon, då 10 år. Jag var så glad för hans skull när vi skulle berätta men det hela utvecklade sig sedan till att bli väldigt besvärligt. Så mycket omtanke för barnet men jag saknade omtanken om mig. Låter kanske själviskt, många tycker det låter gulligt att han var så mån om barnet men det gick för långt och jag hade behövt få lite stöd själv också, främst från pappan då naturligtvis. Pappan lät barnet tro att det var okej att barnet skulle se efter mig. Det kan man ju tycka är ett sätt att involvera barnet men det blev nog att jag kände en misstro om mig själv som mamma. Det blev då inte att barnet skulle se efter att jag mådde bra utan om att barnet skulle se efter så att jag inte gjorde något som kunde skada barnet. Barnet sa till mig vad jag inte fick göra för det kunde skada barnet. Där kunde pappan ha gått in och sagt att jag inte skulle göra något som skadade barnet och att jag var kompetent nog att veta själv. Jag kunde ju naturligtvis ha sagt något själv också men jag kände mig väl inte så säker på mig själv.
Och för dig, ts, så verkar det vara viktigt med de där fem minuterna och att få en kram. Kanske är det så att man får tala om för sin partner vad han ska säga till sitt barn så att du ska få det som du behöver för han kanske inte kan komma på det själv.
Det jag så här i efterhand har tänkt är att eftersom jag inte är bonus mamma så finns inte den där självklara omtanken om mig och även om det ju var fint att han var mån om sitt kommande syskon så tröttar det ut när ingen omtanke går till mig. Jag vet inte, jag kanske har fel, men jag inbillar mig att hade jag varit hans mamma så hade han nog oroat sig för sin mammas hälsa också, kanske undrat om det gjorde ont när bebisen sparkade, undrat om jag mådde bra, oroat sig lite för mig (jag hade vissa graviditetsbesvär). Nu var det mer om bebisen inte låg för trångt och sånt, enbart ur bebisens perspektiv. Ett exempel var när jag var sjuk, riktigt förkyld, inget farligt men jag var riktigt riktigt sjuk, sällan jag blir så sängliggande, och hans enda fråga "är det skadligt för barnet". Inget om hur jag mår. Och man tänker samtidigt att barn är barn och man får inte ta så illa vid sig men jag tror att det är viktigt att pappan ser till att man inte glöms bort.
Det var lite om mig själv, vi har kanske inte riktigt samma problem men kanske behovet av omtanke emellanåt i alla fall.