• angeelica

Att berätta på jobbet

Hej!
    Skulle vilja ha några smarta ord för det lär ju finnas några här som varit i samma situation.
    Ska försöka fatta mig någorlunda kort för att förklara läget.

Jag har i två år pluggat till medicinsk sekreterare och har haft ett extrajobb sedan förra sommaren. Nu i sommar tog jag examen och den fasta anställningen på samma jobb, var klar sedan slutet av april. Jag började direkt den 6/6.

Den 19/6 fick vi ett + på stickan och glädjen blev total men en aning överraskade. Visserligen hade vi inte haft skydd på ett bra tag men det kom verkligen som en blixt från klar himmel, då jag precis börjat arbeta så att säga...

Jag har nu gått in i v 13 och på fredag har hon som känns som "chefen" av oss sekreterare sin sista dag. Sen träffas inte vi förrän i mitten av september då jag har kommit tillbaka från även min semester.... Min tanke var hela tiden under sommaren nu att berätta för HENNE bara, så hon vet innan hon går på semester (fast det är tidigt), men annars kommer jag komma där med min mage i mitten av september..... känns mindre lyckat.

Men nu har jag fått så himla svårt att liksom tänka mig hur jag ska få fram orden. Min tjänst fanns inte ens från början utan den fick kämpas lite uppe hos ledningen för dem ansåg inte först att det skulle behövas en till heltidare. Men mina kollegor tryckte på och jag fick den- för det var ju också mig dem ville ha. Därför känns graviditeten (hur lyckliga vi än är som blivande föräldrar!) så himla knas rent arbetsmässigt, hade det gått kanske ett halvår till hade det känts bättre Tungan ute

Det är för övrigt en underbar arbetsgrupp där alla är i 50-årsåldern, plus lilla mig då på 22. Alla har barn och fick det tidigt. Nån har även barnbarn. Så av den anledningen känner jag mig lite tryggare- dem är medvetna om att saker händer i livet liksom. Och dem ser alltid lösningar- inte problem. Fördelen är väl också att jag har funnits med i ett år på arbetsplatsen.. Jag är inte bara som vilken nyanställd som helst utan dem känner mig i alla fall. Så kanske dem reagerar bättre av den anledningen?

Men, man har rätt att jobba under sin mammaledighet också om jag fattat det rätt? För jag har ett förslag jag skulle vilja ge dem... Att jag fortfarande vill ha mina var 5:e helger exempelvis (för att inte schemat ska ruckas alltför mycket för kollegorna).
    Dem är kräsna på folk och har inte tid att lära upp extrapersonal direkt... men visst kanske att dem vill ta in en vikarie som tar över, men jag har lite svårt att tro det ändå så vill ändå komma med förslag som backup...
    Men om jag går hem i februari (bf i nuläget är den 14e), är det rimligt att vara tillbaka redan i juni-juli (vi har så mycket under sommaren) och att pojkvännen tar ut sin ledighet tidigare bara och är hemma över sommaren? Mina dagar sparas till senare period...?

Hursomhelst, någon som fick veta om graviditet precis efter att ha börjat riktiga anställningen? Hur reagerade kollegorna? Hur lägger man korten på bordet när man innerst inne vet att man "pajar" till allting som dem kämpat för under våren... Vad säger man själv om det blir sura miner över att man ska bli förälder? Jag kommer ju bli hur ledsen som helst om det blir dålig stämning på något sätt...

• Svar på tråden Att berätta på jobbet
  • SarkastiskRealist

Jag började på ett jobb. Skrev anställningsavtal etc i december. Skulle börja i februari. Min fästmö blev gravid i januari...

Så när jag började så sa jag till chefen det första jag gjorde att jag ev. skulle vara pappaledig längre fram. Chefen tackade för att jag sade det så tidigt så hon kunde planera.

Jag skulle rekommendera dig att berätta för chefen snarast, då de uppskattar när de har god tid på sig att planera. Frågan är om du VILL jobba var 5:e helg eller om du bara gör det för att vara schysst mot kollegorna? I vilket fall som helst är detta en bra lösning om det dämpar ditt samvete. Själv hade jag njutit av föräldrarrollen och struntat i vad de tycker på jobbet. Föräldraledighet är något av det viktigaste som finns i livet och man har det bara en gång per barn i livet.

• SarkastiskRealist

Tror faktiskt ditt besked om att du är gravid och skall ha barn tas emot mer med glädje än med suckar. Jobbar man med tanter älskar de sånt! :)

• angeelica

Tack!

Jag både vill och inte vill förstås..
    Älskar jobbet och älskar att vi ska få barn, men får lite dåligt samvete inombords när det nästan varje fika tjatas om hur bra allting kommer bli sen med det "nya" schemat när alla är tillbaka från semestern (i september börjar det med var 5:e helg osv), och hur vi kommer komma ikapp med allt och på planeringsdagen, också i september, prata om hur vi ska fördela uppgifterna lite jämnare osv...... Så sitter man där å klunkar på sin dricka och känner sig allmänt "dum" för att man håller tyst om detta.

Men kanske kan var 5:e helg bli min lilla "egentid" då vi jobbar ensamma på helgerna.

• MissKaos

Jag fick nytt jobb och mellan det att jag fick jobbet tills jag började -just det. Blev gravid! Sa till nästan meddetsamma. Fick då tårta av kollegorna   Har sedan bytt jobb (pga besparingar) och berättade för min närmsta chef pga ett mf. Sen fick hon veta meddetsamma.. Lika bra så. Mådde ju sådär. Resten fick veta i v8 då började det synas och jag hade gjort tidigt UL.

Ingen idé inte berätta, bebisen kommer ju och ja det kommer synas!

(och helt ot. Läs din TS, de flesta "dem" ska vara "de".. tänke mest på ditt jobb där )

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • angeelica

Ja gud det är mkt möjligt, när jag skriver mina egna texter så har jag mer tal/slarvspråk och slappnar av då jag annars hela dagarna "rättar till" folks meningar. Tänkte inte direkt på att få kommentarer om det på ett forum....

Tack för svar, tårta var ju riktigt gulligt, hoppas man själv får en sån typ av reaktion det vore ju underbart... Drömmer. Känns nog bättre för en själv innerst inne att berätta, tror jag. Klumpen i magen kanske försvinner...
    Familjen tycker jag ska vänta med just jobbet tills jag själv kommer tillbaka från semestern men som sagt då är jag ju för sjutton i v 18-19 och är väldigt smal så det lär ju definitivt synas rejält på lilla mig när det väl börjar växa.
    "Det kan hända så mycket", jo, men det kan det ju göra även efter att barnet är fött så förstår inte riiiktigt deras resonemang... Man vet väl inte själv heller om man ens lever imorgon, om man nu ska va sån...? Tungan ute

• MissKaos
    angeelica skrev 2013-08-09 17:01:01 följande:
    Ja gud det är mkt möjligt, när jag skriver mina egna texter så har jag mer tal/slarvspråk och slappnar av då jag annars hela dagarna "rättar till" folks meningar. Tänkte inte direkt på att få kommentarer om det på ett forum....

Tack för svar, tårta var ju riktigt gulligt, hoppas man själv får en sån typ av reaktion det vore ju underbart... Drömmer. Känns nog bättre för en själv innerst inne att berätta, tror jag. Klumpen i magen kanske försvinner...
    Familjen tycker jag ska vänta med just jobbet tills jag själv kommer tillbaka från semestern men som sagt då är jag ju för sjutton i v 18-19 och är väldigt smal så det lär ju definitivt synas rejält på lilla mig när det väl börjar växa.
    "Det kan hända så mycket", jo, men det kan det ju göra även efter att barnet är fött så förstår inte riiiktigt deras resonemang... Man vet väl inte själv heller om man ens lever imorgon, om man nu ska va sån...? Tungan ute
    *s* Och jag har lite lätt dyslexi. Mao fastnade jag på det och tänkte att det vore olyckligt omd et blev sådär på nytt jobb..

Ja dom firade mig fast jag hade jobbat jättekort tid där. Mysigt   Min klump försvann def när jag hade berättat. Tyckte det var rätt skönt med för man kan ju må lite hursomhelst och bli lite hursomhelst. Och risk att man blir mer sjuk. Dessutom ska man till BM och förklara bort det med tandis? *jobbigt* Tror mest du tjänar påa tt berätta iaf för chefen. JAg tänkte även att om jag hade fått mf så hade jag fått berätta det. Mitt tidiga var ju runt BIM så jag berättade för att jag var så ledsen och inte orkade med riktigt den dagen. Hade jag fått mf senare hade jag ju fått sjuka mig, hade inte klarat gå till jobbet. DÅ är det ju roligare att berätta en rolig nyhet en än sen. Och i v 12 "brukar" ju folk berätta tror jag. Jag är med en ganska smal person, drar 36 på 172 cm och tränar endel. Det syntes jättetidigt båda gångerna. Tror det finns ngn bild under "magbilder" från ettan och under "lillebror imagen" med denna knodden. Så förstår man varför jag fick berätta. Åh andra sidan: JAg  har hunnit ha mammakläderna ordentligt!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • angeelica

Ja för jag får ju inte i mig frukost som tidigare (vi äter tillsammans varje morgon men jag hoppas att det inte reflekterats över att jag inte längre varje morgon tar en smörgås...haha..) och mår mer eller mindre skit om dagarna men har klarat mig från toabesök på arbetet och skönt är det i alla fall. Är inne i vecka 13 nu och jag och killen kan ju se lite skillnad, men utomstående anar ingenting det kan jag inte tänka mig. Försökt tänka lite på vad jag har för kläder på jobbet men har insett att en helt ny garderob kommer behövas då "pösiga" kläder inte riktigt varit min stil... tur att det är sommar så man kan ha klänningar som är lite lediga i alla fall. Men när det väl börjar synas så kanske det går riktigt fort istället, jag har ju INGEN som helst aning om hur det "funkar" att vara gravid Tungan ute.

Ja precis det är sant, efter v 12 är det ju säkrare att berätta och det är väl bra om dem vet just ifall något oväntat inträffar så man slipper "förklara sig". Jag ska ta itu med det med den andra sekr.bossen nästa vecka när vi två har ett kvällspass tillsammans såg jag. Kändes inte riktigt bra att släppa bomben på hon som skulle på semester idag, hon var så stressad ändå och ville gärna iväg... så får väl försöka se till att hon får veta på annat sätt sen.

Ska se om jag hittar! Glad

• MissKaos
  • MissKaos

Ovan: v10 med ettan. HAde då ätit hormoner ca 1 år innan grav och gått upp endel i vikt.

• MissKaos
    IMG_3387.JPG
    Före utgången v 8 denna graviditet..
  • angeelica

Jaa var inne och tittade på dina bilder, syntes ju verkligen "tidigt"!
    Åh jag som är i v 13 å helt "platt"..... Verkligen vad olika fort det går  Glad

• ibelieveimworthyoflove

Jag funderar om det är skillnad på män och kvinnor i din fråga. Vi är ju kvinnor. Nästan alla kvinnor blir så förr eller senare sexuellt aktiva, och alla kämpar sig ju till jobb. Jag skulle jobba nästan till den allra sista dagen, tror jag. Jag hörde en som jobbade även på ''förlossnings-satta-datumet''. Hon slutade 2 h innan bäbben kom. Fast det beror förstårs på.. vilket jobb? Hon jag hörde om: jobbade i hemtjänst. 

• angeelica

Ojoj, tufft att jobba så länge och inom hemtjänsten dessutom som är så pass tungt!! Superwoman...... =O
    Jag har iaf "kontorsjobb" och rör mig i samma byggnad så jag hoppas kunna stanna kvar in i det "längsta" (dock inte som hon då....), bara jag mår bra liksom. Känner väl mest att jag vill jobba så länge som möjligt just för att jag är så pass ny ändå- och tycker det är väldigt roligt på jobbet. Motiverad =)

• lunitari

Jag skulle berätta för chefen Så som du berättat härbom glädjen och hur du tänkerbkring att du inte jobbat så länge. Framförallt att du berättar nu tidigt. Som arbetsgivare skulle jag i varje fall uppskatta ärligheten, se viljan att vara kvar/lojaliten som väldigt positiv och vara glad över att hinna planera ordentligt. Sen hur du gör med att jobba från sommaren helger, ta upp det med. Har du en ok chef så lyssnar hen och är glad för din skull.

Svar på tråden Att berätta på jobbet