• Maaatiiildaaa

Upptäckte förstorad njure + blåsliknande cystor?

Var idag på privat Ultraljud är gravid i vecka 29 ( 28+4 )
    kom in och allt var först bra , stor och stadig bebis på hela 24% över ,
    så beräknade vikten idag var på 1732 gram, nästan 2 kilo tung redan..
    Beräknades väga ungefär 4,5 - 5 kilo om jag går till Bf dagen vilket är den 26 Oktober.

Efter en stund förklarade sköterskan att hon såg att den ena njuren var mycket större,
    så hon kallade in en arbetskollega som också skulle kolla, och hon sa samma sak.
    skräcken kom och jag fick panik , lyckades dock hålla det inom mig på något konstigt vis.

Hon frågade om dom inte sagt något på RUL i vecka 18+ som jag var på,
    & nej det hade dom ej då sa dom allt var hur bra som helst..
    sedan fortsatte hon att säga att dom efter kontroll ville skicka remiss till KK Ultraljud
    så dom kunde följa upp, och se vad som behöver göras när bebis föds osv..

På pappret stod följande:
    Dagens undersökning noteras höger njure cystliknande utseende.
    Vänster njure granskas u.a
    Höger njure ses multipla blåsliknande cystor av olika storlekar.
    Svårt att se något avgränsat njurbäcken.
    Remiss till SUS KK avdelning för vidare bedömning.

Min fråga är , har någon varit med om detta eller likanande,
    vad kan det bero på och hur går dom tillväga osv, jag fick absolut INGEN info om något
    och så fort jag lämnade kliniken brast jag totalt i storgråt, har gråtit sedan dess och
    är så klart väldigt orolig över vad som komma skall, eftersom jag står i ovisshet!

Fick remiss till Ul nästa vecka , men det känns som en evighet, ska ringa imorgon bitti
    be om att få prata med en psykolog och förhoppningsvis få komma in tidigare än om 1 vecka..

min stora rädsla är vad händer om den växer mer?
    finns ju en gräns på hur stor den kan vara i den lilla kroppen, vad ska dom göra?
    vad kommer hända, kommer jag förlora min bebis ?? paniken sprider sig i min kropp
    & på det hela så har jag redan sedan vecka 20+ varit sjukskriven p.g av risk för förtidig födsel
    eftersom jag har foglossning och rejäla sammandragningar nästan varje dag..

orolig så jag håller på att hamna på hispan....
  • Svar på tråden Upptäckte förstorad njure + blåsliknande cystor?
  • Annaxe80

Hej!!! Är i precis samma sits idag som du var när du skrev detta inlägg!! Hur har det gått för er? Vi är livrädda för vad detta ska innebära, väntar dessutom tvillingar.. På sista ul kunde de inte riktigt se den normala njuren heller trots fylld blåsa etc. Hör gärna av dig om hur det går/ har gått. Vi är nu i v 29+4. Mvh Annsofie

• Rawcarrot

Hej!
    Är nu i v. 19. Jag var på RUL i måndags... där sade de att höger njure är 1 mm bredare än den ska vara, så jag ska in på extra UL v. 33.

Även jag undrar vad det kan innebära, kommer följa denna tråd. 

Hoppas allt går bra för dig!

Kram 

Svar på tråden Upptäckte förstorad njure + blåsliknande cystor?