• Anonym (Nyss fått MA)

En bra historia om Cytotec (missfall med hjälp av läkemedel)

För ca en vecka sedan fick jag veta att jag råkat ut för ett MA (missed abortion) allt så "helt och fint ut" och kroppen hade inga planer på att släppa ifrån sig det som skulle ut på eget bevåg. Därför fick jag in till sjukhuset och där fick jag utskrivet Cytotec inkl. olika värktabletter och morfintabletter.

Innan hade jag läst den ena skräckhistorian efter andra om just cytotec eller rättare sagt medicisk abort här inne på familjeliv så när jag kom till sjukhuset igår så var jag inställd på att skrapning var enda alternativet för att tabletter verkade så hemskt. Men när jag kom dit så träffade jag en fin sjuksköterska och läkare som gav mig ett helt kit med alla mediciner samt andra saker så som jordens tjockaste bindor etc. Varje medicin var inpackad i en påse med klockslag och allt så jag fick en typ av pillerschema.

När jag kom hem tog jag första dosen cytotec. Det kom ingen blödning men det började värka och spänna i livmodern efter ungefär en timma. Efter fyra timmar tog jag andra dosen cytotec och då satte själva blödningen igång och jag fick kramper som eskalerade. Men det gjorde inte alls så ont som jag trott och var helt uthärligt. Jag mådde inte illa men däremot fick jag migrän som troligen berodde på att hormonerna var i cirkusläge. Efter samtal med akuten och sjuksystern fick jag grönt ljus på att ta migränmedicin och eftersom jag redan ätit både panodil och diklofenak så blev inte migränsmärtorna så farliga.

Jag somnade vid 20 på kvällen men gick upp vid 23.30 för att ta sista dosen pandodil och diklofenak och gick sedan upp 05.30 för att fylla på med  alvedon. Passade då också på att gå på toaletten och "släppa ut"

Allt har gått jättebra. Inga störtfloder blod, ingen smärta som inte kan hanteras,(behövde inte ta morfintabletterna) fin kontakt med sjukhuset osv.

Dock tror jag att jag gjorde några smarta drag som jag vill dela med mig av:

-innan vi satte igång med behandlingen så åkte jag och mannen och köpte massa färdigmat, lite glass och gott att dricka då man blir väldigt törstig. Bra att ha hemma så man slipper komma på det mitt i.
    -Jag låg hela dagen men reste mig upp varannan var tredje timme, skuttade till toaletten och "släppte ut" allt som låg i livmodern där. Ett par gången kom det ganska stora klumpar som man helst inte vill titta på och dessa vill man inte ha i en binda och mosa runt med.
    - Jag tillät mig själv att bara vila hela dagen. Min man fick passa upp på mig vilket han gjorde med bravur,
    -Jag hyrde ett par bra filmer. Det var bra distraktion.
    -Jag följde pillerschemat slavisk. Det var nog det som gjorde att jag slapp så mycket smärta. 

Så till er som ska iväg och göra samma procedur så vill jag bara önska er lycka till. Det kommer säkert gå jättebra. 

• Svar på tråden En bra historia om Cytotec (missfall med hjälp av läkemedel)
  • Anonym (Elina)

Beklagar ditt MA :(

Vad skönt att du hade en ok upplevelse av utstötningen och vad fint av dig att ta dig tid till att skriva om din upplevelse (och egna tips). Det kan hjälpa många rädda!

Lycka till med nästa bebisförsök

• Anonym (samma sits)

Genomgick nyligen en abort med Cytotec, var skräckslagen innan, av allt jag läst. Tänkte att jag skulle förblöda eller få infektion och bli steril. Hur som helst tog min sambo ledigt från jobbet denna dag och vi följde instruktionerna, Smärtan kom inte, blödningen kon inte, tog fler tabletter. Blödde lite och hade lite sammandragningar. Dagen efter jobbade jag och behövde inte ta mina morfintabletter heller. Min kille frågade mig när det skulle börja, han föräntade sig ochså störtblödning och en miniförlossning här hemma. Hur som helst så var jag mycket positivt överraskad och kände att min oro varit helt i onödan.

• annaba

Har också bara positiva erfarenheter från mitt MA och behandlingen jag fick för att stöta ut missfallet som kroppen inte ville släppa ifrån sig. Fick först Mifegyne på sjukhuset dagen jag var där, och Cytotec + smärtstillande med mig hem förpackat i klart uppmärkta påsar. En ordentlig muntlig genomgång med barnmorska om hur proceduren gick till, vad jag kunde förvänta mig, vilka tecken jag skulle vara uppmärksam på under behandlingen om jag behövde åka in till sjukhuset igen och även en broschyr med skrivet material som upprepade allt vad barnmorskan sagt samt telefonnummer för kontakt dygnet runt om jag hade några frågor eller funderingar.

Tog Cytotec på morgonen dag 3 (alltså cirka 36 timmar efter Mifegyne) tillsammans med smärtstillande och två timmar senare kom först hinnsäcken och lite senare moderkakan. Just de två var rätt stora mängder vävnad med lite blodblandat slem runtomkring, dock betydligt mindre blod än jag förväntade mig. Blödde sen ungefär som en rikligare mens under några dagar som minskade till blodblandade flytningar, som dock hängde kvar under lite mer än två veckor.   

Kände knappt någon smärta överhuvudtaget och behövde inte heller använda de starkare värktabletterna som skickades med. Värmekudde på magen, vila på soffan (läste lite, tittade på TV, lät maken fixa mat åt mig) och telefonkontakt med sjukhuset som ringde upp mig vid lunchtid för att kolla att allt gick som det skulle. Dagen därpå var jag uppe och rörde mig som vanligt.

Också positivt överraskad med tanke på allt negativt som skrivs fram och tillbaka angående Cytotec - men tror att det stämmer rätt bra som jag såg någon annan skrivit tidigare - det är oftare de med negativa erfarenheter som postar sina upplevelser på internet, och sällan de som upplevt att behandlingen fungerar bra. Såg en rapport länkad också (har dock tappat bort länken) som visade på att över 90% av de som fått behandling med Mifegyne + Cytotec, oavsett om det handlar om missfall eller en tidig abort, har positiva erfarenheter av behandlingen och skulle välja det som alternativ om man igen befann sig i en situation där det var nödvändigt. 

• Louie

Jag svalde mina 3st cytotec 0,2mg igår kl 19! Inte hänt någonting över 27h senare! Fick med mig hem från läkaren! Både arg och ledsen över hur slarvig och okänslig sjukvården är!!!! Jag sa att jag ville ha skrapning men läkaren ignorerade mig! Åb om 3 veckor! Fattar inte, borde jag inte fått med mig fler tabletter (fick citodon o voltaten också) utifall inget hände o jag behövde starkare dos! Inbillar mig att en tjej på 175cm/70kg behöver mer än en tjej på 155cm/50kg.... Eller??

• Anonym (Vet)
    Louie skrev 2013-09-07 23:41:31 följande:

Jag svalde mina 3st cytotec 0,2mg igår kl 19! Inte hänt någonting över 27h senare! Fick med mig hem från läkaren! Både arg och ledsen över hur slarvig och okänslig sjukvården är!!!! Jag sa att jag ville ha skrapning men läkaren ignorerade mig! Åb om 3 veckor! Fattar inte, borde jag inte fått med mig fler tabletter (fick citodon o voltaten också) utifall inget hände o jag behövde starkare dos! Inbillar mig att en tjej på 175cm/70kg behöver mer än en tjej på 155cm/50kg.... Eller??

Fast man ska inte svälja dom utan föra upp dom i underlivet. Sa inte läkaren det?
  • Anonym (Vet)

Vilken solskenshistoria. Du ska vara tacksam att du haft ett bra MA med cytotec då inte ens läkemedelsföretaget som gör cytotec rekommenderar deras tabletter till det ändamålet. De tar inget ansvar för hur läkarna skriver ut dom eftersom i Sverige får läkare skriva ut medicin till annat ändamål fast läkemedelsföretaget inte gjort studier på det. Läkarna leker med sina patienters hälsa på detta sättet.

• Louie

Cytotec finns i flera former- de som jag fick skulle man svälja! Det var alltså INTE vagitorier som jag tuggade i mig! Svensk sjukvård är ett skämt! Läkarna klagar på att patienterna är så väl pålästa.... Wonder why!!! Hycklare!

• LadyViolette
    Anonym (Vet) skrev 2013-09-07 23:48:38 följande:
    Fast man ska inte svälja dom utan föra upp dom i underlivet. Sa inte läkaren det?
    Är jätte olika, man kan svälja dom också. 
  • LadyViolette
    Louie skrev 2013-09-07 23:41:31 följande:
    Jag har fått med mig runt 6-8 st hem, jag skulle åka tillbaka om jag var du och kräva skrapning eller en till omgång. Fick du mifegyne innan??
  • LillGris

Beklagar MA :( har ingen erfarenhet av det, däremot har jag blivit igångsatt med cytotec och det gick hur bra som helst! En lugn och fin förlossning utan komplikationer.

Det är ju så att i princip bara de som råkat illa ut skriver om det, därför får man ju värsta skräckbilden av störtfloder av blod, enorma smärtor och rupturer från ystad till haparanda typ. Det är jättehemskt att det kan bli så men det är bra att skriva om att det finns bra erfarenheter också!

• Lindsey Egot the only one
    Louie skrev 2013-09-08 08:33:49 följande:

Cytotec finns i flera former- de som jag fick skulle man svälja! Det var alltså INTE vagitorier som jag tuggade i mig! Svensk sjukvård är ett skämt! Läkarna klagar på att patienterna är så väl pålästa.... Wonder why!!! Hycklare!

Cytotec finns inte som vagitorer eftersom cytotec är en magsårsmedicin framställt för magsår och en av biverkningarna är just missfall! Läs FASS och lär er något. Dvs detta läkemedel är framtaget som en magsårsmedicin som framkallar missfall om man tar det som gravid.
  • Isis79

Sitter här orolig och läser. Alla verkar få olika mängder tabletter. Vissa får med sig bindor. Olika smärtstillande m.m. Jag fick 2 panodil och 2 diklofenak som jag skulle ta en timma innan cytotec. Om en halvtimma är det dags att ta mina cytotec. " stycken som jag skall ha under tungan och suga på i 20 minuter, men ju mer jag läser, ju mer orolig blir jag :( Fick inte med mig några bindor från sjukhuset. Har köpt vanliga från affären. Ingen varnade mig för hur det kan bli. Hur vet man om man blör för mycket så man måste åka in?

Svar på tråden En bra historia om Cytotec (missfall med hjälp av läkemedel)