En bra historia om Cytotec (missfall med hjälp av läkemedel)
För ca en vecka sedan fick jag veta att jag råkat ut för ett MA (missed abortion) allt så "helt och fint ut" och kroppen hade inga planer på att släppa ifrån sig det som skulle ut på eget bevåg. Därför fick jag in till sjukhuset och där fick jag utskrivet Cytotec inkl. olika värktabletter och morfintabletter.
Innan hade jag läst den ena skräckhistorian efter andra om just cytotec eller rättare sagt medicisk abort här inne på familjeliv så när jag kom till sjukhuset igår så var jag inställd på att skrapning var enda alternativet för att tabletter verkade så hemskt. Men när jag kom dit så träffade jag en fin sjuksköterska och läkare som gav mig ett helt kit med alla mediciner samt andra saker så som jordens tjockaste bindor etc. Varje medicin var inpackad i en påse med klockslag och allt så jag fick en typ av pillerschema.
När jag kom hem tog jag första dosen cytotec. Det kom ingen blödning men det började värka och spänna i livmodern efter ungefär en timma. Efter fyra timmar tog jag andra dosen cytotec och då satte själva blödningen igång och jag fick kramper som eskalerade. Men det gjorde inte alls så ont som jag trott och var helt uthärligt. Jag mådde inte illa men däremot fick jag migrän som troligen berodde på att hormonerna var i cirkusläge. Efter samtal med akuten och sjuksystern fick jag grönt ljus på att ta migränmedicin och eftersom jag redan ätit både panodil och diklofenak så blev inte migränsmärtorna så farliga.
Jag somnade vid 20 på kvällen men gick upp vid 23.30 för att ta sista dosen pandodil och diklofenak och gick sedan upp 05.30 för att fylla på med alvedon. Passade då också på att gå på toaletten och "släppa ut"
Allt har gått jättebra. Inga störtfloder blod, ingen smärta som inte kan hanteras,(behövde inte ta morfintabletterna) fin kontakt med sjukhuset osv.
Dock tror jag att jag gjorde några smarta drag som jag vill dela med mig av:
-innan vi satte igång med behandlingen så åkte jag och mannen och köpte massa färdigmat, lite glass och gott att dricka då man blir väldigt törstig. Bra att ha hemma så man slipper komma på det mitt i.
-Jag låg hela dagen men reste mig upp varannan var tredje timme, skuttade till toaletten och "släppte ut" allt som låg i livmodern där. Ett par gången kom det ganska stora klumpar som man helst inte vill titta på och dessa vill man inte ha i en binda och mosa runt med.
- Jag tillät mig själv att bara vila hela dagen. Min man fick passa upp på mig vilket han gjorde med bravur,
-Jag hyrde ett par bra filmer. Det var bra distraktion.
-Jag följde pillerschemat slavisk. Det var nog det som gjorde att jag slapp så mycket smärta.
Så till er som ska iväg och göra samma procedur så vill jag bara önska er lycka till. Det kommer säkert gå jättebra.