• Salikon

Hur fördela timmarna på förskolan för treåringen i höst

Hej
    Jag min dotter fick för två månader sedan en lillebror som hon älskar.

Allt har gått bra och nu funderar jag på hur jag ska fördela timmarna för henne i höst på förskolan.

Det står mellan 9-16 mån-tor för att vara ledig på fredagar och 9-15 varje dag. Om det blir alternativ 1 kommer min man att hämta tre dagar.

Hur skulle ni gjort och varför. Jag kan villigt erkänna att jag stundtals tycker det är skitsvårt att vara ensam med två. Samtidigt tror jag det kan vara skönt med en dag i veckan då vi kan ta dagen som den kommer utan tider att passa.

Och liten blir ju snart större.

Tråden handlar alltså inte om huruvida jag ska vara hemma med båda två. Jag har ingen familj som kan hjälpa och jag har heller inga vänner med barn. Dessutom trivs min dotter på sin förskola och jag tycker förskola är bra.

Någon som vill tycka till?

• Svar på tråden Hur fördela timmarna på förskolan för treåringen i höst
  • Salikon
    Alexi skrev 2013-08-09 08:34:40 följande:
    Jag förstår dig, jag kände precis likadant! Kan säga att första månaderna tillbringade jag alltid den där lediga dagen hos mina föräldrar, för att få hjälp. Men ju längre tiden gick, desto tryggare blev jag ensam. en annan grej. Så som vår dotter fick gå på förskolan så var hon ledig alla lov, dvs sommarlovet var tio veckor och första sommarlovet var barnen då 2,5 år och 6 mån. Du kan ju tänka mig att jag gruvade mig för att ha tre hela veckor själv med barnen medan maken jobbade. Jag var superstressad över det i förväg. Men sen fixade jag ju de veckorna på olika sätt, på öppna förskolan, träffade kompisar och gjorde olika saker och stärktes verkligen av det i min mammaroll.

Tack. Hade inte väntat mig särskilt mycket förståelse och råd mer påhopp om hur dum jag är och att jag inte klarar av mina barn. Jag frågade min tjej och hon vill tveklöst vara hemma en dag i veckan.
  • Salikon
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-08 23:30:21 följande:
    Att ha konflikter, stöta och blöta, ha tråkigt en stund och att barn blir frustrerade....och vuxna är inte farligt. Det är också utvecklande. Jag har en 5-åring, 4-åring och 1,5-månaders här hemma. Om två veckor ska äldsta börja förskoleklass (25h/veckan) och mellanbarnet förskola (15h/veckan). Har man flera barn så skrattar man tillsammans och sliter sitt hår tillsammans.

Vet inte om jag svarat på detta men tack iaf för dina tankar.
  • Salikon
    Lillusen skrev 2013-08-09 08:02:40 följande:
    Du räcker till, lovar! Och om inte så har du gjort så gott du kan!

• älskarlivet81

Du vill inte ha henne hemma mer än så (inget påhopp, bara fråga). Jag tycker att det är guld värt att slippa stressa iväg på morgonen och bara ta dagen som den kommer.

Salikon skrev 2013-08-09 09:09:49 följande:
    Tack. Hade inte väntat mig särskilt mycket förståelse och råd mer påhopp om hur dum jag är och att jag inte klarar av mina barn. Jag frågade min tjej och hon vill tveklöst vara hemma en dag i veckan.

• Salikon
    älskarlivet81 skrev 2013-08-09 09:19:06 följande:
    Du vill inte ha henne hemma mer än så (inget påhopp, bara fråga). Jag tycker att det är guld värt att slippa stressa iväg på morgonen och bara ta dagen som den kommer.

Jo jag kommer att ha henne hemma mer än så. Anledningen till att jag tvekat är att i Stockholm får man från och med i år fördela timmarna själv men det gäller terminsvis. Nu har jag lämnat in papperna och hon är med mig och lillebror på fredagar. Övriga dagar går hon 9-15, fast vi har sagt 9-16 till fsk. De vet att vi oftast hämtar kl 15 och det är ok med dem men på detta vis blir det möjligt för min man att hämta ibland. Jag nu när vi bestämt oss känns det bra. Jag blev stärkt av några av inläggen. Som jag sa har vi varken familj här eller vänner med barn och jag tycker det är bra att hon går träffa andra barn. Hon har ju sina kompisar där. Sen kan jag villigt erkänna att det ibland är skönt med avlastningen det innebär för mig också. Nu ser jag fram emot hösten, det här blir bra.
  • Mimmi77

Min 3 åring går 9-15 med en ledig dag i veckan.
    Hon står skriven att gå 9-16 men hämtar alltid så fort lillan vaknar runt 14-15 tiden

• Lillusen
    Salikon skrev 2013-08-10 22:26:46 följande:

Jo jag kommer att ha henne hemma mer än så. Anledningen till att jag tvekat är att i Stockholm får man från och med i år fördela timmarna själv men det gäller terminsvis. Nu har jag lämnat in papperna och hon är med mig och lillebror på fredagar. Övriga dagar går hon 9-15, fast vi har sagt 9-16 till fsk. De vet att vi oftast hämtar kl 15 och det är ok med dem men på detta vis blir det möjligt för min man att hämta ibland. Jag nu när vi bestämt oss känns det bra. Jag blev stärkt av några av inläggen. Som jag sa har vi varken familj här eller vänner med barn och jag tycker det är bra att hon går träffa andra barn. Hon har ju sina kompisar där. Sen kan jag villigt erkänna att det ibland är skönt med avlastningen det innebär för mig också. Nu ser jag fram emot hösten, det här blir bra.
    Det låter jättebra. vill bara tillägga som gammal pedagog på förskola att om du hämtar till största delen hämtar klockan tre så är det viktigt att du talar om för både ditt barn och förskolan om det blir förändringar, eller inger om det bli plötsligt. Det är ganska vanligt att pedagogerna börjar förbereda barnen på att mamma kommer efter mellanmålet och barnet lär sig rutinen och kan bli lite oroligt om mamma plötsligt en dag dyker upp mycket senare.

Sedan, som både pedagog och förälder till fyra barn så blir jag lite ledsen när jag hör föräldrar säga att de är rädda att inte räcka till.
    Jag har en stark övertygelse att barn behöver sina föräldrar både i både ont och gott, de behöver få se sina föräldrar både ledsna och glada, om det till och med är så illa att du sitter en hel dag och grinar för att du inte fått sova så ger det ditt barn en viktig pusselbit av livet och att det inte alltid är perfekt. Jag tror att det ger våra barn en styrka när sedan själva blir äldre och hormoner och känslor hoppar som loppor i kroppen, att det är faktiskt okej att inte alltid vara perfekt, för det var inte min mamma/pappa och dom dög i alla fall.

Så vill ni bara sitta hemma och slappa en hel dag så gör det (man behöver inte ens hoppa ur pyjamasen;), vill ni åka på en spontanutflykt så gör det, vill ni baka så gör det, vill ni åka och äta lunch med pappa på jobbet så gör det....ta vara på den här tiden, den kommer kanske inte igen!

• Salikon
    Lillusen skrev 2013-08-10 22:54:35 följande:
    Det låter jättebra. vill bara tillägga som gammal pedagog på förskola att om du hämtar till största delen hämtar klockan tre så är det viktigt att du talar om för både ditt barn och förskolan om det blir förändringar, eller inger om det bli plötsligt. Det är ganska vanligt att pedagogerna börjar förbereda barnen på att mamma kommer efter mellanmålet och barnet lär sig rutinen och kan bli lite oroligt om mamma plötsligt en dag dyker upp mycket senare. Sedan, som både pedagog och förälder till fyra barn så blir jag lite ledsen när jag hör föräldrar säga att de är rädda att inte räcka till. Jag har en stark övertygelse att barn behöver sina föräldrar både i både ont och gott, de behöver få se sina föräldrar både ledsna och glada, om det till och med är så illa att du sitter en hel dag och grinar för att du inte fått sova så ger det ditt barn en viktig pusselbit av livet och att det inte alltid är perfekt. Jag tror att det ger våra barn en styrka när sedan själva blir äldre och hormoner och känslor hoppar som loppor i kroppen, att det är faktiskt okej att inte alltid vara perfekt, för det var inte min mamma/pappa och dom dög i alla fall. Så vill ni bara sitta hemma och slappa en hel dag så gör det (man behöver inte ens hoppa ur pyjamasen;), vill ni åka på en spontanutflykt så gör det, vill ni baka så gör det, vill ni åka och äta lunch med pappa på jobbet så gör det....ta vara på den här tiden, den kommer kanske inte igen!  

jag hör vad säger och jag håller ju med men jag är liksom lite chockad över att helt plötsligt ha två barn. Jag har hela tiden med första barnet varit fullkomligt lugn över att jag gör så gott jag kan och att det räcker mer än väl. Men nu funkar nästan ingenting känns det som. Men jag lär mig väl.. eller vi tillsammans.
  • En blå giraff

9-16 tycker jag är en ganska lång dag. Så ska jag rösta på något av dina alternativ TS så säger jag 9-15 fem dagar. Men nästan hellre 9-15 fyra dagar i veckan om jag får lägga fram ett tredje alternativ. Eller 9-14 fyra dagar i veckan. Så hade jag till min äldsta då jag var hemma och det kändes lagom.

TS har ju redan sagt att hon tycker förskolan är bra och inte vill ha storbarnet hemma heltid - varför måste ni ändå kommentera det då när hon undanber sig det?  

• Salikon
    En blå giraff skrev 2013-08-11 12:46:28 följande:
    9-16 tycker jag är en ganska lång dag. Så ska jag rösta på något av dina alternativ TS så säger jag 9-15 fem dagar. Men nästan hellre 9-15 fyra dagar i veckan om jag får lägga fram ett tredje alternativ. Eller 9-14 fyra dagar i veckan. Så hade jag till min äldsta då jag var hemma och det kändes lagom. TS har ju redan sagt att hon tycker förskolan är bra och inte vill ha storbarnet hemma heltid - varför måste ni ändå kommentera det då när hon undanber sig det?  

Det blir fyra dagar 9-16, planen är dock att hämta vid 15. Att hämta vid 14 är precis innan mellanmålet så det tycker jag är en dålig tid. På det här viset finns det utrymme för hennes pappa att hämta ibland . Jag tror det blir bra.
  • En blå giraff
    Salikon skrev 2013-08-11 12:53:34 följande:

Det blir fyra dagar 9-16, planen är dock att hämta vid 15. Att hämta vid 14 är precis innan mellanmålet så det tycker jag är en dålig tid. På det här viset finns det utrymme för hennes pappa att hämta ibland . Jag tror det blir bra.

Ja men det blir säkert bra. Och man har ju alltid möjlighet att ringa och meddela att barnet blir ledig en extra dag om man känner att man vill det också.
  • Salikon
    En blå giraff skrev 2013-08-11 12:58:03 följande:
    Ja men det blir säkert bra. Och man har ju alltid möjlighet att ringa och meddela att barnet blir ledig en extra dag om man känner att man vill det också.

Precis så tänker jag också. Nu får jag starta en tråd där jag eftersöker råd och tips på att få ihop det med två barn.
Svar på tråden Hur fördela timmarna på förskolan för treåringen i höst