Salikon skrev 2013-08-10 22:26:46 följande:
Jo jag kommer att ha henne hemma mer än så. Anledningen till att jag tvekat är att i Stockholm får man från och med i år fördela timmarna själv men det gäller terminsvis. Nu har jag lämnat in papperna och hon är med mig och lillebror på fredagar. Övriga dagar går hon 9-15, fast vi har sagt 9-16 till fsk. De vet att vi oftast hämtar kl 15 och det är ok med dem men på detta vis blir det möjligt för min man att hämta ibland. Jag nu när vi bestämt oss känns det bra. Jag blev stärkt av några av inläggen. Som jag sa har vi varken familj här eller vänner med barn och jag tycker det är bra att hon går träffa andra barn. Hon har ju sina kompisar där. Sen kan jag villigt erkänna att det ibland är skönt med avlastningen det innebär för mig också. Nu ser jag fram emot hösten, det här blir bra.
Det låter jättebra. vill bara tillägga som gammal pedagog på förskola att om du hämtar till största delen hämtar klockan tre så är det viktigt att du talar om för både ditt barn och förskolan om det blir förändringar, eller inger om det bli plötsligt. Det är ganska vanligt att pedagogerna börjar förbereda barnen på att mamma kommer efter mellanmålet och barnet lär sig rutinen och kan bli lite oroligt om mamma plötsligt en dag dyker upp mycket senare.
Sedan, som både pedagog och förälder till fyra barn så blir jag lite ledsen när jag hör föräldrar säga att de är rädda att inte räcka till.
Jag har en stark övertygelse att barn behöver sina föräldrar både i både ont och gott, de behöver få se sina föräldrar både ledsna och glada, om det till och med är så illa att du sitter en hel dag och grinar för att du inte fått sova så ger det ditt barn en viktig pusselbit av livet och att det inte alltid är perfekt. Jag tror att det ger våra barn en styrka när sedan själva blir äldre och hormoner och känslor hoppar som loppor i kroppen, att det är faktiskt okej att inte alltid vara perfekt, för det var inte min mamma/pappa och dom dög i alla fall.
Så vill ni bara sitta hemma och slappa en hel dag så gör det (man behöver inte ens hoppa ur pyjamasen;), vill ni åka på en spontanutflykt så gör det, vill ni baka så gör det, vill ni åka och äta lunch med pappa på jobbet så gör det....ta vara på den här tiden, den kommer kanske inte igen!