• Misans

Barnomsorg för kvällsarbetare?

Hejsan,
    Jag funderar på alla ensamstående föräldrar som har kvällsjobb av något slag, hur gör ni med barnomsorg?
    Själv jobbar jag i butik och jobbar som senast till strax efter 21.

Jag har barnen varannan vecka och har haft en nödlösning med min ex man.
    Detta är ej hållbart längre och han vill ställa upp och hämta dom på mina veckor längre.

Jag har ett vikariat och jag har redan försökt ändra mitt schema men det går ej enligt min chef.
    Har inte råd med barnflicka och barnen trivs jättebra på sina förskolor.
    Måste jag bli arbetslös eller finns det någon som har en idé på en lösning?

Tack på förhand..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-08 21:02
    Min ex man vill givetvis INTE hämta dom på mina veckor skulle det stå..

• Svar på tråden Barnomsorg för kvällsarbetare?
  • En blå giraff

Kolla om det finns kommunal barnomsorg på obekväm tid i din kommun. Inte ens alla kommuner som har det. Sen får du ju väga för och emot. Förstår exmaken att barnen ev. behöver byta förskola på grund av att han inte kan ställa upp? Kan han inte ställa upp på dina veckor om du kan ta barnen ett par dagar på hans veckor? Lite ge och ta liksom... Tycker det låter taskigt av honom att inte hjälpa dig, det kommer ju att drabba barnen också med ett byte av förskola.

• Mineralvatten
    Misans skrev 2013-08-08 21:00:52 följande:
    Hejsan,
    Jag funderar på alla ensamstående föräldrar som har kvällsjobb av något slag, hur gör ni med barnomsorg?
    Själv jobbar jag i butik och jobbar som senast till strax efter 21.

Jag har barnen varannan vecka och har haft en nödlösning med min ex man.
    Detta är ej hållbart längre och han vill ställa upp och hämta dom på mina veckor längre.

Jag har ett vikariat och jag har redan försökt ändra mitt schema men det går ej enligt min chef.
    Har inte råd med barnflicka och barnen trivs jättebra på sina förskolor.
    Måste jag bli arbetslös eller finns det någon som har en idé på en lösning?

Tack på förhand..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-08 21:02
    Min ex man vill givetvis INTE hämta dom på mina veckor skulle det stå..
    nattis såklart..?
  • frökenelisabeth

Jag är förvisso inte ensam, men både jag och min sambo jobbar en del kvällspass, då senast till kl 23. Vi står i kö till en dygnetruntöppen förskola, det var lösningen för oss.

Jag vet att det finns några OB-förskolor som har öppet till 20-21, finns det någon där du bor? Annars brukar standard ju vara att försöka pussla med far/morföräldrar, men det kan du kanske inte heller?

Trist chef du har förresten som inte kan hjälpa dig!

• Kaa76

Det har varit på förslag att alla kommuner skall bli skyldiga att erbjuda förskola på OB tid, men jag tror inte det gått igenom, ändå har de flesta något system. Några kommuner har natt-fröknar som passar barnet i hemmet när föräldrar jobbar nätter, de flesta har OB förskolor som är öppna länge. Jag jobbar själv på en som har öppet 6-22 365 dagar om året, finns även nattöppen förskola här i kommunen. 
    Mitt förslag är att du helt enkelt ringer kommunen och hör efter vad som gäller där du bor! 

• Misans

Det nattis som finns här ligger för långt bort och när jag lämnade min man så lämnade jag allt eftersom jag inte ville att barnen skulle få känna mer oro än dom var tvugna till.
    Han fick behålla lägenhet, bil, möbler och sina företag intakt.
    Jag har nu under detta halvår försökt bygga upp nytt men det är lite dyrt såklart så man får ta en sak i taget.

Hursom så ska jag absolut ringa min kommun och fråga, jag hade ingen aning om att det fanns lösningar för Ob-tider.

Själv såg jag det som en bra lösning att han hämtade dom på em eftersom jag dom dagarna jobba mellan 10-12 timmar och dagisvistelsen blir för lång.
    Han är egenföretagre och kan hämta 17.

Tack så jätte mycket för svar.

• Kaa76

Lycka till, hoppas det finns en bra och smidig lösning!

• Mineralvatten
    Misans skrev 2013-08-08 22:22:32 följande:
    Det nattis som finns här ligger för långt bort och när jag lämnade min man så lämnade jag allt eftersom jag inte ville att barnen skulle få känna mer oro än dom var tvugna till.
    Han fick behålla lägenhet, bil, möbler och sina företag intakt.
    Jag har nu under detta halvår försökt bygga upp nytt men det är lite dyrt såklart så man får ta en sak i taget.

Hursom så ska jag absolut ringa min kommun och fråga, jag hade ingen aning om att det fanns lösningar för Ob-tider.

Själv såg jag det som en bra lösning att han hämtade dom på em eftersom jag dom dagarna jobba mellan 10-12 timmar och dagisvistelsen blir för lång.
    Han är egenföretagre och kan hämta 17.

Tack så jätte mycket för svar.
    om det redan finns ett nattis och det har plats så kommer det nog inte öppna ett till.
  • Mineralvatten

nattis är tyvärr en bristvara och många vill ha platserna så om man har en plats där så borde man hålla hårt i den.

• Kaa76
    Mineralvatten skrev 2013-08-09 14:02:04 följande:
    om det redan finns ett nattis och det har plats så kommer det nog inte öppna ett till.
    Då platserna på nattis är väldigt begränsade brukar det finnas ett par OB förskolor med! Nattis öppnar nästan alltid när man haft OB förskolor ett tag och det inte riktigt räcker till. Här finns det tex fyra OB förskolor med totalt 250 platser, men bara ett tjugotal på det ända nattiset som finns :)
  • Mineralvatten
    Kaa76 skrev 2013-08-09 16:39:16 följande:
    Då platserna på nattis är väldigt begränsade brukar det finnas ett par OB förskolor med! Nattis öppnar nästan alltid när man haft OB förskolor ett tag och det inte riktigt räcker till. Här finns det tex fyra OB förskolor med totalt 250 platser, men bara ett tjugotal på det ända nattiset som finns :)
    aha ok =).
    jag har inga barn själv så jag är inte så insatt hehe.
    det är skumt att de finns så få platser, jag menar de är ju hur mycket människor som helst som jobbar skift/ ob-tider här är de jag kan komma på:
    Restaurang,
    café,
    sjukhusvård,
    hemtjänst,
    socialen (ja de har jour dygnet runt),
    polis,
    brandkår,
    kollektivtrafik,
    vägarbetare (hm vad kallas dem?),
    affärer,
    mataffärer

osv!
  • Kaa76
    Mineralvatten skrev 2013-08-09 17:03:01 följande:
    aha ok =).
    jag har inga barn själv så jag är inte så insatt hehe.
    det är skumt att de finns så få platser, jag menar de är ju hur mycket människor som helst som jobbar skift/ ob-tider här är de jag kan komma på:
    Restaurang,
    café,
    sjukhusvård,
    hemtjänst,
    socialen (ja de har jour dygnet runt),
    polis,
    brandkår,
    kollektivtrafik,
    vägarbetare (hm vad kallas dem?),
    affärer,
    mataffärer

osv!
    Jo, men många försöker ju få dagtids tjänst när de får barn (jag jobbade inom vården då mina tjejer var små och bara dagtid) och rätt ofta är det bara den ena parten som jobbar OB, eller så är deras scheman så olika att det funkar att pussla ändå. Men visst är det få platser, finns alltid barn i kö till OB förskolorna!
  • Mineralvatten
    Kaa76 skrev 2013-08-09 17:26:05 följande:
    Jo, men många försöker ju få dagtids tjänst när de får barn (jag jobbade inom vården då mina tjejer var små och bara dagtid) och rätt ofta är det bara den ena parten som jobbar OB, eller så är deras scheman så olika att det funkar att pussla ändå. Men visst är det få platser, finns alltid barn i kö till OB förskolorna!
    det är konstigt tycker jag, att man ska behöva pussla med scheman, ska man inte se varandra bara för att man jobbar ob och har barn eller?
  • Kaa76
    Mineralvatten skrev 2013-08-09 17:59:11 följande:
    det är konstigt tycker jag, att man ska behöva pussla med scheman, ska man inte se varandra bara för att man jobbar ob och har barn eller?
    Tror de flesta prioriterar att barnen får tid med föräldrarna när det är möjligt istället för att föräldrarna får tid med varandra. Är ju en väldigt kort tid av livet man behöver förskola, men det är jätte bra att OB förskolorna finns för dem som behöver dem :)
  • En blå giraff

En nyfiken fråga bara: hur mycket OB-tider ska man ha behov av för att vara berättigad till "nattis" eller OB-förskola? Vi har jobb inom vården och pusslar med hjälp av farmor/morfar men det är klurigt och kör ofta ihop sig. Vi skulle ha behov åtminstone 1g/månad av att kunna lämna barnen lör-sön på förskola egentligen. Skulle det lille behovet räcka för att man ska ha rätt till plats?

• En blå giraff
    Kaa76 skrev 2013-08-09 18:52:45 följande:
    Tror de flesta prioriterar att barnen får tid med föräldrarna när det är möjligt istället för att föräldrarna får tid med varandra. Är ju en väldigt kort tid av livet man behöver förskola, men det är jätte bra att OB förskolorna finns för dem som behöver dem :)

Fast så tänker inte vi. Om vi skulle pussla så vi inte behövde barnpassning helger/kvällar skulle jag och min man bara ses före 07 på morgonen samt efter 21.30 på kvällen samt kanske vara lediga någon enstaka dag tillsammans varannan vecka.... Så vi prioriterar att ha lediga dagar tillsammans också trots att det innebär att vi måste arbeta samma helger och krångla med barnvakt då. Skulle inte gynna barnen om vi inte tänkte på hur vi har det tillsammans heller. Det gäller ju minst 5-10 år i livet och det är en lång tid om man aldrig hinner ses tillsammans då.
  • Kaa76
    En blå giraff skrev 2013-08-10 08:45:23 följande:

Fast så tänker inte vi. Om vi skulle pussla så vi inte behövde barnpassning helger/kvällar skulle jag och min man bara ses före 07 på morgonen samt efter 21.30 på kvällen samt kanske vara lediga någon enstaka dag tillsammans varannan vecka.... Så vi prioriterar att ha lediga dagar tillsammans också trots att det innebär att vi måste arbeta samma helger och krångla med barnvakt då. Skulle inte gynna barnen om vi inte tänkte på hur vi har det tillsammans heller. Det gäller ju minst 5-10 år i livet och det är en lång tid om man aldrig hinner ses tillsammans då.
    Är ju just därför OB förskolorna finns :)  Finns ju dem som skulle kunna ses betydligt mer även om de pusslade, men inte  ens försöker med. Har barn som har 13-14 timmars dagar på förskola, och barn som är där 6 dagar i veckan. Är ju tillåtet, men ibland känns det lite hemskt. Och 5-10 år är inte lång tid, det inser man när barnen börjar bli stora!  
    Till din fråga ovan, det räcker med att man behöver omsorg någon helg i månaden för att få rätt till OB förskola.  
Svar på tråden Barnomsorg för kvällsarbetare?