• Pillis

Överviktig, en äggstock

Jag och min man har funderat på att skaffa barn länge. Jag har under hela min livstid varit överviktig. Gjort en gastric by pass och då gick jag ner ca 50 kg, men behöver gå ner 20-30 kg till. Har ingen mens eller, inte nog med det så kollade jag upp förra året, fick jag reda på att jag hade en 20 cm stor cysta på vänstra äggstocken och fick operera bort den. Just nu så ingår jag i ett program inom extravaganta för att lyckas gå ner i vikt, men är grymt jobbigt. Har även då riktigt svårt att gå ner i vikt pga min ämnesomsättningen. Men jag älskar verkligen allt som har barn med att göra, älskar verkligen tills man blir mamma själv. Antingen om man får hjälp att bli gravid eller adoptera. Någon som har varit med om samma sak och vill diskutera.

• Svar på tråden Överviktig, en äggstock
  • Baktakt

Äggstockarna tävlar varje månad om vilken som ska släppa ägg. Har man bara en, så vinner den varje gång.

Har du kollat upp om du har problem med sköldkörteln, eller PCO? Det kan ju bidra till problem med både vikt och fertilitet. Har en bekant som utreddes flera gånger innan man hittade PCO, så en second opinion kan inte skada om du redan blivit kollad. Annars är den viktnedgång du redan gjort större än min mamma när hon blev gravid första gången. Det är inte illa pinkat!

Det ska nog bli gryn endera dagen. Kram!

• Pillis
    Baktakt skrev 2013-08-08 21:59:56 följande:
    Äggstockarna tävlar varje månad om vilken som ska släppa ägg. Har man bara en, så vinner den varje gång.

Har du kollat upp om du har problem med sköldkörteln, eller PCO? Det kan ju bidra till problem med både vikt och fertilitet. Har en bekant som utreddes flera gånger innan man hittade PCO, så en second opinion kan inte skada om du redan blivit kollad. Annars är den viktnedgång du redan gjort större än min mamma när hon blev gravid första gången. Det är inte illa pinkat!

Det ska nog bli gryn endera dagen. Kram!

Okej. Det förstår jag.
    Nej det har jag inte, men åt levaxin för sköldkörteln för ganska många år sedan, så borde kanske kolla upp det igen. Då kan de få kolla också om det är så att jag har PCO.
    Tack det känns skönt att ha gått ner i vikt men skulle behöva gå ner mer, men jag kämpar varje dag.

Det hoppas jag verkligen att det blir.
    Kram
Svar på tråden Överviktig, en äggstock