• Anonym (ad)

Dra tillbaka anmälan

Jag har hört att man inte kan dra tillbaks en anmälan, men är det möjligt att få utredningen nedlagd ?
    Jag vill inte fortsätta med utredningen eftersom det är en skit grej.

Är det möjligt att stoppa den på något sätt eller kan man göra något så att den sannolikt läggs ner ? 

• Svar på tråden Dra tillbaka anmälan
  • Anonym (skitgrej?)

Det beror kanske på vad det är för skitgrej. Så vad är det för skitgrej?

• Anonym (ad)
    Anonym (skitgrej?) skrev 2013-08-09 14:23:00 följande:
    Det beror kanske på vad det är för skitgrej. Så vad är det för skitgrej?
    Änmälde för misshandel, va lite puttande bara
  • Anonym (skitgrej?)
    Anonym (ad) skrev 2013-08-09 14:24:23 följande:
    Änmälde för misshandel, va lite puttande bara
    Varför anmälde du till att börja med då?
  • Respekt

Nej du kan inte få den nedlagd.

• Anonym (ad)
    Respekt skrev 2013-08-09 14:33:42 följande:
    Nej du kan inte få den nedlagd.

om man säger att man inte vill fullfölja den då ?
  • kaffeamanda
    Anonym (ad) skrev 2013-08-09 14:36:03 följande:
    Polisen gör en utredning men då har de inget att gå på så den läggs troligen ner. Men finns kvar där om du anmäler igen, och kan då vara ett stöd för att din historia stämmer (om det nu är kvinnomisshandel vilket min magkänsla säger att det är)
  • Respekt
    Anonym (ad) skrev 2013-08-09 14:36:03 följande:

Spelar ingen roll, polis o åklagare kommer driva den med eller utan dig.

• Respekt
    kaffeamanda skrev 2013-08-09 14:38:14 följande:
    Polisen gör en utredning men då har de inget att gå på så den läggs troligen ner. Men finns kvar där om du anmäler igen, och kan då vara ett stöd för att din historia stämmer (om det nu är kvinnomisshandel vilket min magkänsla säger att det är)

Nja, har de redan tagit emot en anmälan så har de ju nått att gå på redan.

• Anonym (skitgrej?)
    kaffeamanda skrev 2013-08-09 14:38:14 följande:
    Och det är väl en bra sak?
  • kaffeamanda
    Respekt skrev 2013-08-09 14:39:52 följande:

Nja, har de redan tagit emot en anmälan så har de ju nått att gå på redan.

Jo, men den läggs oftast ner i alla fall. Har sett det själv MÅNGA gånger, då en misshandlad kvinna drar tillbaka sin anmälan och går tillbaka till mannen. Men den ligger ju kvar i misstankeregistret (det heter så va?) så om kvinnan anmäler senare så tar förundersökningsledaren fram även den anmälan.
  • Anonym (ad)
    kaffeamanda skrev 2013-08-09 14:42:33 följande:

Jo, men den läggs oftast ner i alla fall. Har sett det själv MÅNGA gånger, då en misshandlad kvinna drar tillbaka sin anmälan och går tillbaka till mannen. Men den ligger ju kvar i misstankeregistret (det heter så va?) så om kvinnan anmäler senare så tar förundersökningsledaren fram även den anmälan.
    Det är även ett syskon bråk, syster - bror.

Spelar det någon roll ?

• Anneli69

Det är ingen "skitsak" med lite puttande. Been there done that.. Jag kan ha jättefel och ber dig i så fall bortse från det jag skriver.

Om du anmält för misshandel så är det åklagaren som beslutar om det ska läggas ner. Själv så sa jag ifrån att jag inte ville vittna för att jag redan hade lämnat mannen som det handlade om. Polisen som kontaktade mig för förhör lämnade mina uppgifter till åklagare som beslutade. Idag önskar jag egentligen att jag hade orkat gå vidare och stå på mig. Det visade sig att det inte bara var mig han hade gjort så mot...

Hoppas att du har lämnat honom (om det nu är så att det är en man / din partner som puttat dig) det börjar ofta på det sättet... samtidigt som självkänslan trycks ner i botten..och sen måste man ju förstå att hade man själv inte retat upp honom så hade det aldrig hänt..eller om han inte hade haft en sån dålig dag..osv osv.. Hoppas jag har fel i mina tankar kring vad som hänt ts. Vet hur svårt det är att ta sig ur.. krävs mod och stöd från personer som verkligen bryr sig.

Lycka till.        

• Respekt
    Anonym (ad) skrev 2013-08-09 15:09:13 följande:
    Det är även ett syskon bråk, syster - bror.

Spelar det någon roll ?

Nej det spelar ingen roll vem du bankar på, blir polisen inblandad så är risken/chansen stor att det blir rättegång
  • Anonym (vet)

om det under rättegången, ifall det blir någon du säjer att det inte var si elr så, samma med vittnen, då kan dom göra så att din bror typ döms till böter. Jag gjorde så med mitt ex som slog mig, dom ringde tom till vittnena och sa att dom inte behövde komma, gjorde det enbart för att han hotade med att han inte skulle träffa sin son mer då, nu gör han inte det iaf, men det är en annan historia.

• Uneverknow

Hej! En anmälan om brott som faller under allmänt åtal (t.ex. misshandel) kan inte "dras tillbaka". Polisen har nämligen en skyldighet att utreda alla ärenden som kommit till deras kännedom och som faller under allmänt åtal och åklagaren gör sedan en objektiv prövning för huruvida bevisen bedöms kunna räcka för fällande dom. Om målsäganden inte vill (och det har man ingen skyldighet att göra) delta i rättegången och åklagaren inte har någon annan bevisning så kan konsekvensen bli att åtalet läggs nen, men det är alltså inte målsäganden som avgör detta. I mål som faller under enskilt åtal (t.ex. förtal och förolämpning) gäller motsatsen, d.v.s. målsäganden kan själv lägga ner åtalet om han/hon ångrar sig.

Svar på tråden Dra tillbaka anmälan