• streaman

mens efter uttagen hormonspiral

hej,
    jag tog ut min hormonsprial för snart en månad sedan för att kunna bli gravid igen. Under hela tiden jag haft spiralen har jag varit helt utan menstruation. Mitt probelm nu är att jag jag inte fått tillbaka min mens och därför inte heller vet om jag har ÄL. Bm sa att allt skulle vara som vanlgt redan dagen efter spiralen var ute, men nu har läst att andra fått andra besked. Så nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av hur länge det tagit att återfå menen efter att hormonspireln tagits ut.  

• Svar på tråden mens efter uttagen hormonspiral
  • sweetheart80
    Vadvetjaaaaag skrev 2015-03-16 21:20:42 följande:

För tre dagar sen fick jag min mens :) alltså ungefär 3 veckor efter uttag. Hoppas på äl om typ 2 veckor :)

Vad bra att den kom
  • Orkide

Frågar lite i din tråd, hoppas det är ok ts. Tog ut min spiral i fredags har idag blödning som mens men jag borde inte få mens förrän om 9 dagar. Jag har under hela tiden fått min mens regelbundet..

• Kimmy35

Jag har liknade bekymmer som de flesta av er här. Jag tog ut min hormonspiral den 15/12 och fick min första blödning två dagar efter det som varade i 9dagar med kraftiga blödningar. Tre dagar efter mensen fick jag nån sorts av flytningar som äggvitor. Kan det vara tecken på min ägglossning då? Vi hade samlat den kvällen och hoppades på befruktningen. Efter min hormonspiral borttagning så vet jag inte längre hur det ligger till med min menscykeln. Förr så brukade jag ha mens var 28:e dagen. Dvs jag skulle ha haft min mens redan nu helgen som har varit, men ännu har jag inte fått något än. Vad kan det beror på? Finns det chans att jag redan är gravid? Eller det tar ännu längre tid för kroppen att återställa till det normala? Hur lång tid tar det i så fall? Hoppas att någon kan svara på mina frågor. Nyfiken.tack

• Haft spiral

Hej!hormonspiral ska inte ställa till det så mycket i kroppen och därför kan man bli gravid väldigt snart efter man tagit ut den. Jag tog ut min i slutet av maj -17. Fick mens ett par dagar senare. Va gravid vid nästa beräknade mens, så det tog sig direkt. Du kan alltså va gravid redan nu, hoppas det om det var det du ville:)

• juliiii
    Kimmy35 skrev 2018-01-16 10:01:10 följande:

Jag har liknade bekymmer som de flesta av er här. Jag tog ut min hormonspiral den 15/12 och fick min första blödning två dagar efter det som varade i 9dagar med kraftiga blödningar. Tre dagar efter mensen fick jag nån sorts av flytningar som äggvitor. Kan det vara tecken på min ägglossning då? Vi hade samlat den kvällen och hoppades på befruktningen. Efter min hormonspiral borttagning så vet jag inte längre hur det ligger till med min menscykeln. Förr så brukade jag ha mens var 28:e dagen. Dvs jag skulle ha haft min mens redan nu helgen som har varit, men ännu har jag inte fått något än. Vad kan det beror på? Finns det chans att jag redan är gravid? Eller det tar ännu längre tid för kroppen att återställa till det normala? Hur lång tid tar det i så fall? Hoppas att någon kan svara på mina frågor. Nyfiken.tack

Har du fått något vettigt svar? Jag har samma problem
  • joannaq

Hej

Tog ut min hormonspiral 27/6 blödde lite efter och fick sen en mens 23/7 som varade i 7 dagar sen har jag haft regelbunden mens med någon dag skillnad bara och så har den blivit kortare 4-6dagr. Jag väntar dock tyvärr på ett plus ännu.. har BIM om två dagar och har kört med progesteronkräm denna gång så vi får väl se om det hjälper eller ej..

Har två barn sen innan 16 och 10år men min nuvarande man har inga.. och jag är 35år.. 

• Sarasleo3

Hej! Jag tog ut min hormonspiral 9/1 och har inte fått min mens eller någon blödning alls. Väntar för fullt för att kunna bli gravid igen. Tror jag hade ägglossning under dem dagar jag tog ut min spiral och hade sex alla dem dagarna, både innan och efter. Kan det verkligen ta sig redan då? Någon som blivit? Men om jag hade min ägglossning runt den 9/1 så borde jag ju känt något nu om jag skulle vara gravid. Så jag lär ju bara få vänta på min mens.

• Liten 2018

Jag tog ut min hormonspiral den 8 januari. Blödning ca 4 dagar efter. Tog ÄL stickor 14 dagar efter å de gav utslag. Nu väntar jag på BIM nästa vecka. Jag förväntade mig inte att kroppen skulle ruta in sig på än gång men under tiden jag haft spiralen 10år, så har jag känt av min cykel men varit mens fri. Får se om mensen kommer nästa vecka....

Lycka till alla ni nu :)

• Syrsan

Tog mig 1 år och 3 månader innan jag fick regelbunden mens efter uttaget av hormonspiralen. Har i flera omgångar ätit Provera för att hjälpa kroppen att fatta vad det handlar om. Och till slut funkade det!

• Esme08

Hej allihop!

Har väl samma situation som övriga lite.. (35 år en dotter sedan tidigare kille sen 3 år med inga egna barn) Tog ut min mirena 18/1 efter ett väldigt hormonsvall eller va dt nu va.. sista tiden hade jag sjuka grav symtom.. (hade spiralen lite drygt 5 år)

Hur som helst efter uttag så va dt en dag med lite rosa flytning sen efter ett par dagar lite brunblandat och efter dt ingenting så noll koll vart jag ligger i cykeln så får väl se när den riktiga tant röd dyker upp så man kan få koll på grejerna iaf. Nån annan som haft sådär med mirena att den totalt ballat ur kroppen o hur lång tid dt tog att man va på banan igen? Fick ömma bröst drog i livmodern typ sammandragningar som tusan illamående av mat o lukter... samt att dt fortsatt efter uttag?! Så va eg pga detta den fick ryka och vill absolut inte ha nån ny spiral eller hormoner mer så dt får bli lite som dt blir nu.

• joannaq
    Esme08 skrev 2018-02-05 10:14:09 följande:

Hej allihop!

Har väl samma situation som övriga lite.. (35 år en dotter sedan tidigare kille sen 3 år med inga egna barn) Tog ut min mirena 18/1 efter ett väldigt hormonsvall eller va dt nu va.. sista tiden hade jag sjuka grav symtom.. (hade spiralen lite drygt 5 år)

Hur som helst efter uttag så va dt en dag med lite rosa flytning sen efter ett par dagar lite brunblandat och efter dt ingenting så noll koll vart jag ligger i cykeln så får väl se när den riktiga tant röd dyker upp så man kan få koll på grejerna iaf. Nån annan som haft sådär med mirena att den totalt ballat ur kroppen o hur lång tid dt tog att man va på banan igen? Fick ömma bröst drog i livmodern typ sammandragningar som tusan illamående av mat o lukter... samt att dt fortsatt efter uttag?! Så va eg pga detta den fick ryka och vill absolut inte ha nån ny spiral eller hormoner mer så dt får bli lite som dt blir nu.

Jag tog ut min hormonspiral 27/6 -17 och inget plus än..Men har haft typ gravsymtom varje månad innan mens som jag aldrig haft innan spiralen :( Super tråkigt!

• Esme08

Aah segt när kroppen ska hålla på o luras hela tiden!! Hoppas dt löser sig för dig med!!

• joannaq
    Esme08 skrev 2018-02-05 12:43:14 följande:

Aah segt när kroppen ska hålla på o luras hela tiden!! Hoppas dt löser sig för dig med!!

Ja verkligen dessutom va mensen sen 4 dagar denna gången men inget plus :P Ja vi får hoppas det samma för dig :)
  • Esme08

Ååh va segt!!

Har fortfarande inte fått mens men dt är ett jäkla spring o kissa dt sticker o molar.. on i svanken o dt strålar åt alla möjliga håll.. Är väl en sjuhelsikes pms antar jag fast vart såhär ett tag nu... aja bara vänta o se när den vill dyka upp

• joannaq
    Esme08 skrev 2018-02-09 17:41:21 följande:

Ååh va segt!!

Har fortfarande inte fått mens men dt är ett jäkla spring o kissa dt sticker o molar.. on i svanken o dt strålar åt alla möjliga håll.. Är väl en sjuhelsikes pms antar jag fast vart såhär ett tag nu... aja bara vänta o se när den vill dyka upp

Så jobbigt :( Hoppas det blir bättre snart <3
Svar på tråden mens efter uttagen hormonspiral