• Anonym (16 årig tjej)

16 år och problem med alkoholen.

Hej! Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av denna tråd, tycker mer det är skönt att skriva av mig och höra andras synpunkter.

Jag är en 16 årig tjej, född 1997 alltså. Jag började dricka alkohol i början av sjuan, alltså när jag var ca. 13-14 år.
    Jag vet att det inte är bra alls att dricka i den åldern men som tonåring tänker man ju inte på det. Jag har alltid bara haft äldre kompisar också så det har varit rätt naturligt för mig.

Det enda som är är att jag har börjat inse att mitt drickande inte är normalt. Jag dricker ca. 4-6 ggr i månaden, och när vi väl dricker så dricker vi mycket också. Det finns lixom inga spärrar och att vara nykter en kväll känns bara tråkigt, det känns det inte ens värt att åka på en fest då.

För några helger sen så kunde ingen av mina kompisar festa med mig så jag ringde upp en gammal killkompis som hade fest och åkte dit själv, bara för att jag kände att "jag måste ut!!!".  

Jag drack i onsdags med mina vänner vilket resulterade i att jag spydde ner hela min lägenhet, sprang runt naken, ringde upp gamla ragg och berättade om hur kåt jag var och om hur mycket jag ville att de skulle komma och "kn*lla mig " . Mina vänner fick städa hela min lägenhet medan jag spydde från balkongen och sedan däckade där ute.

Vi hade 1 liter sprit och jag drack 2/3 av denna flaska själv.
    Jag har haft så många sjuka fyllor.  Legat med killar jag aldrig hade legat med annars. Legat inför publik och haft sex med folk på gräsmattor. Har spytt ner en kompis lägenhet förut också. Gjort bort mig offentligt, förstört vänskaper, sabbat mina chanser hos killar, slagit sönder saker, varit elak och sagt dumma grejer, slarvat bort saker, skämt ut mig inför kompisars familjer, och så vidare. ALLA mina pengar jag får i månaden (1500 kr) går till att köpa alkohol. 

Nu ska jag vara ärlig och detta är något jag aldrig skulle erkänna om jag inte var anonym. Men jag mår som bäst då jag får vara riktigt jävla dyngpackad. 
    Grejen är ju den att dagen efter vaknar jag upp med sån ångest att det finns inte. Det går rykten om mig och mina kompisar i stan och om hur hårt vi festar. För nån helg sedan så liftade jag alldeles själv och det minns jag inte ens själv, dagen efter såg jag bara smsen jag skrivit under kvällen till mina vänner. dagen Vet inte vilka jag åkte med eller hur bilen såg ut, vet inte ens vars jag har varit från början då jag sedan liftat hem till en vän.

Såna här saker är väldigt skrämmande och det känns som att mitt drickande har redan ballat ur och jag är 16 år lixom. Dock kan jag inte tänka mig att sluta dricka! Sitter hemma nu och vid 22:00 ska jag på en lokalfest.  Har tänkt ta det lugnt med tanke på att jag spårade ur i onsdags. 

Vad tycker ni? Är detta normalt? Drack ni också på detta sätt när ni var i min ålder? 

• Svar på tråden 16 år och problem med alkoholen.
  • Anonym (alko)

Jag kan känna igen mig lite från då jag själv var 16 och mitt drickande började eskalera, jag tror dina tankar är rätt vanliga i den åldern och att det som ställt till det för dig är att du hamnat i ett umgänge som möjliggör ditt drickande i för stor utsträckning. Du har ju inget fysiskt beroende utan det hela sitter i din skalle så att säga och det är också där du måste börja jobba. Du utsätter dig ju solklart för risker som du inte kan eller ska behöva hantera iom ditt drickande vilket kan straffa sig väldigt hårt om du har otur, jag har själv bränt väldigt många broar och förtroenden genom min alkoholkonsumtion i tonåren och även blivit knivstucken och hamnat i andra otrevliga situationer som en direkt följd.

Har du inget annat du kan fylla upp din tid med? Något föreningsliv, vänner med något annat gemensamt intresse eller liknande?

Det är bra att du uppmärksammar dina problem, nu måste du agera därefter också, och gärna innan du faktiskt råkar ut för något.

Jag är väl egentligen den sista som ska moralisera öht, men ta tag i det, det är enklare nu än det kommer vara i framtiden och du kommer att tacka dig själv!

Peace!

• Anonym (Nykteralkoholist)

Det är en tragisk "historia" du berättar. Tyvärr har jag en likadan berättelse. Började också dricka vid 13-14 års åldern. Idag är jag nykter alkoholist sedan 12 år tillbaka.

Det tog mig många år (20år) innan jag insåg att jag hade problem med spriten. I slutet av min drickperiod drack jag en 5 l dunk per helg.  

Det som kännetecknar en alkoholist vet du kanske redan, men det är inte mängden alkohol som räknas, utan konsekvenserna av spriten.  Du vet vad som har hänt dig när du har druckit. 

Har du någon du kan prata med om detta? Annars kan du ringa till anonyma alkoholisters hjälplinje!  http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Alkohollinjen/

• Anonym (varit där)

Nej jag tycker inte det är normalt att dricka så mycket. Det verkar rätt tydligt att ditt drickande medför mycket dåligt. Du sätter dig själv i situationer som kan vara farliga. Har du funderat på varför du dricker, annat än för att det är tråkigt att vara nykter? Har du andra problem/problem i din familj? Hur känns det om du håller upp med drickandet ett tag?

Jag drack mycket i tonåren men på ett annat sätt än du. Jag var inte ute och festade mycket utan istället drack jag i stort sett i vilka andra situationer som helst. Ensam hemma, släktträffar osv osv. Ibland var jag full i skolan också. Mycket av den tiden är som en dimma för mig. Den dagen någon pratade ut med mig om mina problem blev en vändpunkt. Jag slutade dricka och idag tycker jag inte ens det är roligt längre. Händer någon gång sällan att jag tar ett par öl eller någon grogg men det är allt. Jag lovar livet är mycket mer intressant och givande när man är nykter.

• Hejpådig125

Jag är också 16 år och dricker på ungefär samma sätt som du gör. Jag har gjort många misstag och blivit utnyttjad på många sätt pga alokohol halten jag druckit. Dricker också 4-6 ggr i vecka. Oavsett om jag är på fest elr själv i min lägenhet. Mina vänner kallar mig alkoholist, men det är inget jag tänker på sådär mkt. Visst jag dricker mer än fler i min egen ålder eller äldre men jag skulle aldrig se mig själv som alkoholist. Alkohol är kul, att man gör misstag elr tar en återställare då och då är väl inte hela världen. Hade aldrig i mitt liv sätt mig som alkoholist, men det får mig dock att må bättre. Men det är en helt annan sak.

• Anonym (Fröken)

Akta dig seriöst att du inte blir alkoholist !Har en vän som är det och jag lovar det är inte värd och tråkigt ochså ,att inte ens kunna ta ett glas ibland.Tänk på detta.Sluta med såna vänner och sluta supa!Farligt.

• Anonym (sebbe)
    Hejpådig125 skrev 2016-10-20 18:09:36 följande:

Jag är också 16 år och dricker på ungefär samma sätt som du gör. Jag har gjort många misstag och blivit utnyttjad på många sätt pga alokohol halten jag druckit. Dricker också 4-6 ggr i vecka. Oavsett om jag är på fest elr själv i min lägenhet. Mina vänner kallar mig alkoholist, men det är inget jag tänker på sådär mkt. Visst jag dricker mer än fler i min egen ålder eller äldre men jag skulle aldrig se mig själv som alkoholist. Alkohol är kul, att man gör misstag elr tar en återställare då och då är väl inte hela världen. Hade aldrig i mitt liv sätt mig som alkoholist, men det får mig dock att må bättre. Men det är en helt annan sak.

TS skrev dock 4-6 ggr i månaden...
Svar på tråden 16 år och problem med alkoholen.