• Syltan

Köpa hona/hane när grannkatten är hona?

Vi bor i radhus och funderar på att skaffa en katt, flera i området har katter och de är duktiga att hålla sig runt sina egna tomter eller på allmänna utrymmen. De som bor vägg i vägg med oss har en katt som ofta kommer över till oss, eftersom kattens mamma bodde i vårt hus innan vi flyttade in. Därför undrar jag nu om någon vet om vi bör skaffa en hane eller en hona för att förebygga eventuellt bråk med grannkatten så gott det går, med tanke på att den katten är en tjej? Tacksam för tips och idéer!

• Svar på tråden Köpa hona/hane när grannkatten är hona?
  • minafinastebarn

Funkar nog bra vilket som. Viktigast i detta läge, då ni medvetet väljer att ha den ute, är att den ska kastreras/steriliseras!!
    Id märkning, samt vaccination!
    Varför vill ni inte ha den inne?

• nemo1

Hane, men det kan gå åt helvete ändå eftersom grannkatten har er tomt som revir.
    Tänk på att OM ni ändå skaffar katt så ska den vara kastrerad, vaccinerad, idmärkt och försäkrad innan den går ut. En katt kan bli könsmogen från fyra månaders ålder och drar då lätt iväg för att hitta honor och de har ofta väldigt stora revir. Och honor som blir könsmogna lockar till sig hanar på mils avstånd och kan då bli dräktig när de själva bara är ungar. 

• Syltan

Tack för era svar! Självklart har vi tänkt att vaccinera, kastrera, försäkra och id-märka den. Vi har altandörrarna öppna hela dagarna sommartid så vi vill kunna ha den både inne och ute både för vår egen skull och för att berika kattens liv. Säkert finns många lyckliga innekatter men om nu valmöjligheten går att ge vill jag ge den det.

• nemo1
    Syltan skrev 2013-08-09 23:04:31 följande:
    Tack för era svar! Självklart har vi tänkt att vaccinera, kastrera, försäkra och id-märka den. Vi har altandörrarna öppna hela dagarna sommartid så vi vill kunna ha den både inne och ute både för vår egen skull och för att berika kattens liv. Säkert finns många lyckliga innekatter men om nu valmöjligheten går att ge vill jag ge den det.
    Man släpper självklart inte ut den lille innan den dels vet vad som är hemma = några veckor, dels innan den är kastrerad. Så små har inte inbyggt att man ska vara försiktig för bilar och dyl.
  • Syltan

Nej, det förstår jag också. Min fråga gällde om hane eller hona var att föredra.

• IceJossan
    Syltan skrev 2013-08-10 12:34:26 följande:
    Nej, det förstår jag också. Min fråga gällde om hane eller hona var att föredra.
    Det är personlighet, inte kön, som är avgörande. Hur är grannkatten emot andra katter? Hane och hona kan passa perfekt ihop, men det kan också bli katastrof, precis som med hona-hona och hane-hane. Jag har till exempel en hona som fullkomligt avgudar andra katter. Jag är trevlig att umgås med men de andra katterna är alltid förstahandsvalet. Jag har haft en hankatt som var likadan och en hona som var motsatsen, dvs avskydde andra katter. Mina pärons katter är två hanar, bröder, som nog helst av allt skulle slippa varandra. Andra katter är piss och pest och senapsgas med några få undantag som funkat klockrent. Den katt de funkade bäst med  var en okastrerad 2-årig hane. Allt pekade på katastrof, men det blev motsatsen pga hans personlighet som accepterades direkt.
  • viktoria91

Bygg en rastgård så slipper ni problemet och kisen är trygg!

Svar på tråden Köpa hona/hane när grannkatten är hona?