Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-08-16 19:40:06 följande:
Nej, precis! Och man kanske inte är jättetaggad att avbryta allt man håller på med hela tiden för att göra det barnet vill. Sen kan jag också tycka det är jobbigt att ha dem så nära omkring mig hela tiden. Ibland följer de efter mig, är med då jag byter om, lagar mat, petar i rabatterna... Det finns liksom ingen plats att fly! Det är kanske roligt att göra sånt med sitt egna barn, men jag är en sådan person som behöver vara ifred ibland. Och även om jag tycker om hans barn vill jag inte ha dem hängande runt mig precis hela tiden...
Grejen är ju det att är det ens egna barn så kan man mycket väl säga åt dem att man vill va ifred ett tag, och att dom inte ska störa en om det inte hänt något.
Så kan jag säga på eftermiddagen när jag är trött efter jobb. Jag serverar dem mellis och sen tar jag en kopp kaffe och vill sitta ner ostört en stund.
Men det är mycket mer tabu att säga ifrån när det inte är ens egna barn, det kan uppfattas fel osv.
Sina egna kan man snäsa till om dom inte lämnar en ifred när man bett dem, men med andras får man hålla god min, just för att det med en gång dras till sin spets om man blir förbannad.
Är inte din man hemma när hans barn är där?
För prata med honom i så fall, så att han avleder dem när du får nog. Det är ju onödigt om det går till den gränsen att ditt tålamod brister och sen får dom en utskällning för allt från ni träffades fram till nu.