mammalovis skrev 2013-08-11 00:01:22 följande:
DAMP-diagnosen heter nog ADHD numera, om det inte hunnit byta namn igen.
Det låter ju som att en utredning hade varit positiv för att hjälpa er ringa in problemen ytterligare och finna lösningar på dem och även en handlingsberedskap för att stötta hennes utveckling vidare. Det är ju alltid tufft att ha ett barn med särskilda behov, då det kräver mer energi och genomtänkta lösningar eftersom barnet oftast är mindre flexibelt.
Jag tycker åtminstone ni kan få hjälp med att jobba med hennes språk då det är nyckeln för att fungera väl i vårt samhälle. Prata med bvc och be dem skriva en remiss till logoped, så det händer något på åtminstone ett plan! Jag håller med ovanstående om att varför ska man vänta? Problemen är ju tydliga redan idag och ni vill kunna hjälpa henne på bästa möjliga vis.
Lycka till!
Jag har för mig att DAMP är en av dom diagnoserna som numera ingår i autismspektrum. ADHD ingår däremot inte i autismspektrumet, men både adhd och autism är neuropsykiatriska funktionshinder. Om jag inte är ute och cyklar så är diagnosen motsvarande DAMP numera autism + motoriska svårigheter.
MsHerveaux skrev 2013-08-10 12:52:25 följande:
Jag har en dotter som blir 4 i Januari som är;
- överaktiv
- inte kan sitta still mer än några minuter i taget
- är sen med talet
- svårt att förstå vad man säger/förklarar för henne
- fortfarande använder blöja och säger inte till när hon kissar, hon säger dock till Efter hon bajsat och vill oftast kissa på toaletten på morgonen
- får utbrott där hon lägger sig på golvet/marken och skriker, sparkar och ser ut som en "besatt" på film
- skriker, slåss, rivs och försöker spotta när hon inte får som hon vill
- vill äta något nästan för jämnan
- dålig koncentration
- väldigt dålig kroppsuppfattning, kan råka stöta ner saker många ggr per dag
- väldigt låg smärttröskel
- kröp aldrig utan stjärthasade
- är väldigt hårdhänt och kramar lillebror så hårt att han blir ledsen
- tar på allt och alla, och hon har "klister" på händerna så allt följer med
- hon vill dock alltid hjälpa till och blir helt förkrossad och galen om hon inte får det, trots att det inte alltid passar att hon gör det
- svårt att hålla i saker, hon tappar sina mackor, äpplen, vattenglas etc
Hon är annars en väldigt omtänksam och glad liten flicka.
Jag väntar själv på en add och aspergers utredning och har väldigt svårt att hantera henne när hon springer runt, tar på allt och inte lyssnar när vi säger nej.
Jag har läst väldigt mycket och tyckte att damp passade väldigt bra in på henne, men har nu hört att damp inte finns som diagnos längre, så nu vill jag gärna höra vad andra tror då hon är lite för liten att utredas än.
Tack.
Många av punkterna stämmer väldigt bra på vår dotter, som fyller fyra i november (dock säger hon inte till när hon har bajsat, och vill inte alls gå på pottan). Vår dotter har dock inga motoriska svårigheter, utan är tvärtom före sin ålder. Angående vissa punkter, som att äta för jämnan, så är det svårt att säga, vi har lås på skafferi och kylskåp...
Vi övervakar dottern väldigt noga med lillasyster, eftersom hon är väldigt dominerande, styr sin lillasyster, bestämmer och inte reagerar på lillasysters signaler.
Vår dotter har varit under utredning i ett år nu, sedan vi kontaktade bvc. Just nu tragglar vi med bup och hoppas på en diagnos i höst (det beskedet vi redan fått är att det nog är nåt, men det är ännu inte utrett exakt vad). Vi har en ganska stark misstanke om att hon utöver autism också har ADHD. Någon siffra jag såg angående flickor med autism var att ca. 80% också förr eller senare diagnostiseras med adhd.
Men ta upp autismfrågeställningen. Just ADHD har jag för mig att dom helst inte vill diagnostisera för tidigt, autismdiagnos vet jag däremot barn som fått från 2,5 års ålder ungefär.