• vindicera

rädd katt vid transport?

Hej

jag är en mycket orolig och nervös kattägare. jag har världens sötaste katt som jag har tagit med till landstället. han har alltså åkt både båt och bil. problemet är inte att han bajsar, kissar, spyr eller skriker. han är helt tyst, still men pulsen ökar och han andas snabbt  (har hänt kanske 5 gånger att han också öppnat munnen och flåsat vilket känns farligt!!!)- är detta farligare än de tidigare nämnda symptomen andra katter brukar visa vid transport? blir så orolig att han ska få något slags hjärtstillestånd. ELLER - är min katt ovanligt lugn vid transport? 

• Svar på tråden rädd katt vid transport?
  • Moolie

Har för mig att det ska finnas åksjuk-tabletter för katt! :) 

• Mathy

Har du din katt i en resebur eller lös/i famnen?

En resebur är kanon och väldigt mycket säkrare än att låta katten vara lös. Om du inte har en resebur föreslår jag att du köper en, låter katten ha den hemma ett tag först som en fristad. I reseburen kan du lägga in en filt katten gillar och känner igen doften från, vilket gör hen lugnare.

När det senare är tid för veterinärbesök eller en tur ut på landet så känner katten sig trygg i sin resebur! :)

• Rikkitikki

Katter blir ofta stressade i samband med bilåkning. Hos veterinär finns tillskott att ge, som verkar lugnande. Värt att prova! Calmex och Zylkene heter det jag tänker på. Ofarligt att ge. Ring din veterinär, så hjälper de dig.

Mvh leg Djursjukskötare

Svar på tråden rädd katt vid transport?