• Uffesson

Vad anser du om icke medicinsk omskärelse?

Ja, nu är jag intresserad av vad ni tycker här. Är det okej att omskära sin son av andra skäl än medicinska? Om du anser det, av vilka skäl då?

Motivera gärna oavsett vad du svarar! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om icke medicinsk omskärelse?
  • Larsgubben
    Aniiee skrev 2013-08-16 09:59:37 följande:
    Helt klart. Och man behöver inte alls dra det så hårt som till superreligiösa judar eller muslimer. Helt vanliga jänkare omskär snia barn. Ungefär 50% av dem..... Hur trenden ligger där vet jag inte, det kanske håller på att bli ovanligare. Eller vanligare....

Jag uppfattar att den rutinmässiga omskärelsen vid födseln har minskat och att fler väntar tills de är äldre (tonår eller vuxen). Men fortfarande väldigt vanligt i USA.
  • Johan70

Vilka medicinska skäl skulle det kunna finnas för omskärelse? Finns det några?

• Johan70
    Larsgubben skrev 2013-08-16 09:21:41 följande:
    Jag tror inte att alla som har inställningen att omskärelse är barbarisk förstår att i de kulturer där man gör detta på pojkar tycker att vi är konstiga i Sverige som inte gör det. Skulle TS fråga vara ställd någon annanstans i världen hade svaren varit helt andra. 
    Jo men visst. Å andra sidan så är det ju de som omskär folk som gör ett onödigt ingrepp, inte vi som avstår. Det är de som gör en ändring jämfört med vad som är naturligt, inte vi.

Fast det är klart, det finns kanske de som också tycker att det är konstigt att inte göra bröstförstoringar, tatueringar, piercingar och andra egentligen omotiverade kroppsmodifikationer.
  • Aniiee
    Johan70 skrev 2013-08-21 21:13:37 följande:
    Vilka medicinska skäl skulle det kunna finnas för omskärelse? Finns det några?
    För trång förhud är väl det absolut vanligaste medicinska skälet.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Johan70
    Aniiee skrev 2013-08-21 21:27:50 följande:
    För trång förhud är väl det absolut vanligaste medicinska skälet.
    Skulle för trång förhud verkligen behöva innebära att man skär bort all förhud?
  • Aniiee
    Johan70 skrev 2013-08-21 21:43:20 följande:
    Skulle för trång förhud verkligen behöva innebära att man skär bort all förhud?
    Det får du fråga en läkare....
  • Johan70
    Aniiee skrev 2013-08-21 21:48:49 följande:
    Det får du fråga en läkare....
    Det var ju du som påstod saken. Varför är det då jag som skall behöva ta reda på om det stämmer?
  • Aniiee
    Johan70 skrev 2013-08-21 21:51:55 följande:
    Det var ju du som påstod saken. Varför är det då jag som skall behöva ta reda på om det stämmer?
    Jag lade emfas på ALL i ditt inlägg, inte på FÖRHUD. Ja, för trång förhud kräver att man skär i förhuden. Om de tar bort ALL förhud vet jag dock inte. Omskärelse är det hur som helst, vare sig man skär bort en milimeter i toppen eller hela förhuden. Medicinsk betingad sådan.
  • Johan70
    Aniiee skrev 2013-08-21 22:10:09 följande:
    Jag lade emfas på ALL i ditt inlägg, inte på FÖRHUD. Ja, för trång förhud kräver att man skär i förhuden. Om de tar bort ALL förhud vet jag dock inte. Omskärelse är det hur som helst, vare sig man skär bort en milimeter i toppen eller hela förhuden. Medicinsk betingad sådan.
    Nej, omskärelse är det, när man tar bort hela förhuden eller det mesta av den. Man skär runt om ollonet. Att göra ett enkelt litet snitt är inte omskärelse.
  • CFly
    Johan70 skrev 2013-08-22 00:04:25 följande:
    Nej, omskärelse är det, när man tar bort hela förhuden eller det mesta av den. Man skär runt om ollonet. Att göra ett enkelt litet snitt är inte omskärelse.
    Det finns många sätt att lösa det på. 

Vissa har bara något trång förhud kan med träning och salvor få huden att töja sig.
    Ibland kan man skära ett snitt i förhuden bara så den vidgar sig.
    Sen finns det dem som har en lite för stram sträng vilket gör så att det verkar som att förhuden är trång medans det är strängen som håller i.
    Då kan man antingen ta bort strängen eller göra ett z-snitt i strängen så att man vidgar den till att bli längre.

Att ta bort hela förhuden är ett större ingrepp som bara behövs i de fall där andra åtgärder inte är möjliga. Dels för att du tappar en hel del känsel i och med att massa nerver försvinner i förhuden. Dels så har ollonet andra typer av känselnerver än förhuden.  
  • Farsa på stan

Nej, det är inte okej! Jag har diskuterat mycket och noggrant övervägt mina åsikter om detta ämne, då min fru och hennes familj är judisk (och de flesta av dem är positivt inställda till omskärelse), och kommit fram till att just omskärelse är en del av deras kultur som jag inte kan acceptera. Jag tycker att det är fel att karva i barns könsdelar innan de ens kan ge samtycke, och att denna sedvänja borde kriminaliseras å det snaraste.

Om man nu anser att det är viktigt för förbundet med Gud att man ska vara omskuren (som i många judiska och muslimska familjer), så kan mannen själv ta det beslutet när han uppnår vuxen ålder.

• Supertorsk
    Farsa på stan skrev 2013-08-27 14:46:18 följande:
    Nej, det är inte okej! Jag har diskuterat mycket och noggrant övervägt mina åsikter om detta ämne, då min fru och hennes familj är judisk (och de flesta av dem är positivt inställda till omskärelse), och kommit fram till att just omskärelse är en del av deras kultur som jag inte kan acceptera. Jag tycker att det är fel att karva i barns könsdelar innan de ens kan ge samtycke, och att denna sedvänja borde kriminaliseras å det snaraste.

Om man nu anser att det är viktigt för förbundet med Gud att man ska vara omskuren (som i många judiska och muslimska familjer), så kan mannen själv ta det beslutet när han uppnår vuxen ålder.
    Det finns naturligtvis ingen gud som man får kontakt med endast med bortskuren förhud.

Den största fisken i en liten damm
  • Zuzanne
    TaSe skrev 2013-08-13 21:18:42 följande:
    Hur tänker du där? Är det lika illa att döpa en bebis som det är att könsstympa?

Lika illa ja, fast på olika sätt. Det handlar om rätten till självbestämmande.
  • Velouria
    Farsa på stan skrev 2013-08-27 14:46:18 följande:

Det är bara fel när muslimer gör det, inte när judar gör det. Det är så diskursen ser ut i dagens samhälle och du borde rätta dig efter den.
    Mother cake
  • Farsa på stan
    Velouria skrev 2013-09-24 09:30:16 följande:
    Det är bara fel när muslimer gör det, inte när judar gör det. Det är så diskursen ser ut i dagens samhälle och du borde rätta dig efter den.
    Trams. Det finns också många judar som är mot omskärelse på småbarn.
  • Velouria
    Farsa på stan skrev 2013-09-24 13:01:43 följande:
    Trams. Det finns också många judar som är mot omskärelse på småbarn.
    Ja, det finns såklart. Men det var inte det jag påstod.
    Mother cake
Svar på tråden Vad anser du om icke medicinsk omskärelse?