• livetoday

Har du testat KBT?

Hej! Jag är trött på att stressa upp och förstöra dagar över att vara nervös inför saker som jag inte borde behöva bli nervös över. Tänker ständigt negativa tankar och tror alltid det värsta. Jag vill ändra mitt tankesätt och vill känna att mitt liv är så bra som det borde kunna vara. Kan KBT vara vägen att gå? Har ni testat? Är det vettigt eller för flummigt?

• Svar på tråden Har du testat KBT?
  • dimi

Ja, jag har gått i det ganska mycket. Det är jättebra och hela poängen är att man får lära sig att identifiera de negativa tankarna och man får "verktyg" för att försöka tänka annorlunda när de väl dyker upp. Det är alltså mycket om olika tankescheman, och man pratar om vad tänkte jag då, hur kände jag, vad gjorde jag, hur skulle jag kunna tänkt och gjort istället och hur skulle det få mig att känna när jag tänker på det istället. Tycker duska pprova om du har chansen.

• livetoday

Låter ju bra.. Synd att det är så dyrt...

• dimi

Om du får remiss via vårdcentralen så går det via högkostnadsskyddet. I så fall kostar det 100 kr per gång och när den sammanlagda läkarvården kommer upp till 1100 kr så är det gratis resten av året. Går man privat är det förstås mycket dyrare.

Svar på tråden Har du testat KBT?