• Heffaklumpen 1

Allergisk bebis (havre,vete, råg, komjölk, majs, soja och ägg). Kan/ska man ge ris, med tanke på tungmetaller i barnmat. Vad ger ni i stället?

Har precis fått reda på att vi har en bebis som är allergisk mot havre, vete, råg, majs, komjölk, soja och ägg.

Jag skulle vilja ge välling/gröt men vet inte om jag vågar med tanke på skriverierna om tungmetaller.

Ger ni ris? vad ger ni annars?

Tacksam för hjälp! 

• Svar på tråden Allergisk bebis (havre,vete, råg, komjölk, majs, soja och ägg). Kan/ska man ge ris, med tanke på tungmetaller i barnmat. Vad ger ni i stället?
  • minigroda5

Har en multiallergisk son nu tre år. Men vsrit så sen bebis. Rismjölk är det han dricker. Äter mannagrynsgröt på rismjölk. Han är dock inte allergisk mot vete. Ris larmet kom så nyligen så han var redan inkörd på ris och inget annat alternativ finns för honom. Hans dietist sa fortsätt med ris ta larmet med en nypa salt. Jag ammade till ett år och gick själv på den kosten då. Hoppas ni hittar en lösning! Minns hur hopplöst det kändes i början. Vad säger er dietist?

• Heffaklumpen 1

Tack för svar!. Ska träffa dietist nu den närmaste veckan. Skönt att höra att det finns fler som  inte heller något alternativ.

Puffar lite mera, kanske ändå någon annan som har fler tipps?

• hankis

Har en liten pojke på snart åtta månader som är allergisk mot vete, mjölk och ägg. Han tål inte heller havre förutom sk ren havre. Jag ger risvälling / risgröt trots att jag inser att de innehåller en hel del tungmetaller. Jag ger det max två gånger om dagen och tänker att det förhoppningsvis inte behövs risprodukter hela livet... Försöker variera märket också så gott det nu går...Har precis gjort en beställning på lite nya grötar från Ekologiska barnmatsbutiken som ju har en hel del att välja på. Tyvärr innehåller ju många grötar majs vilket inte funkar för er. Jag har just beställt och ska prova hirsgröt / hirsvälling och hoppas att det funkar, lite med tanke för att få någon variation från risprodukterna. Jag köper "rena" grötar och blandar med den bröstmjölksersättning som vi har fått utskrivet, tycker det funkar bra så. Hoppas du får bra hjälp av dietisten! Svårt när det blir så många allergier... 

• I969

Vi har en risälskande 4-åring hemma och jag började söka information om olika alternativ i samband med tungmetall-rapporterna som kom. Så vitt jag förstår är det stor skillnad i mängd tungmetaller i ekologiskt ris, MEN det kan inte vara ekologiskt odlat på marker som tidigare varit tungt beodlade i många år, vilket innebär att ris från Europa och Amerika går bort, men däremot från t.ex. Thailand är bra. Där kommer det ekologiska riset ofta från mindre familjeodlingar som aldrig varit storbruksmark. Vi köper nu ekologiskt ris från ICA, Ok pris. Vår lilleman började äta "risbollar" när han var bebis och det är fortfarande hans favoritmat. Kokar jasminris klibbigt, mosar lätt med gaffel och formar till bollar med kallt vatten eller olja på händerna. Sen en klick smör (eller mjölkfritt margarin) på, sååå gott

• Heffaklumpen 1

Tack för era inlägg.
    Ska kolla ekologiskt odlat ris och variera märkena. 
    Bra tips med risbollar. Tar gärna emot fler :) 

Svar på tråden Allergisk bebis (havre,vete, råg, komjölk, majs, soja och ägg). Kan/ska man ge ris, med tanke på tungmetaller i barnmat. Vad ger ni i stället?