• Balansakt

Faderskapstestad, nu vill jag ha gemensam vårdnad

Hej! Testade faderskap nyligen (mamman vägrade) trots att jag var anmäld som far. Nu hörde familjerätten av sig. Tror jag är pappa, ska prata med dom imorgon. Jag och mamman är osams, (hon har hotat om ensam vård osv.) Hur gör jag nu? Vill skriva papper om delad vårdnad direkt! Men mamman kommer vägra. Vilka rättigheter har jag?

• Svar på tråden Faderskapstestad, nu vill jag ha gemensam vårdnad
  • Zayco

Hur ser vårdnaden ut nu? Stämmer du henne till tingsrätten så kommer det troligtvis bli gemensam vårdnad.

• sweetbird

Vill hon inte ha gemensam vårdnad så behöver hon inte ge dig de. Då får du dra det till rätten.
    Lagen säger att barnet har umgänges rätt med den andre föräldern i detta fall du.
    Dock är lagen sån att det just står att barnet har rätt till umgänge med den andre föräldern. Det står tyvärr inte att föräldern har rätt till umgänge med barnet .

• Zayco

Varken mamman eller pappan har rättigheter, ni har skyldigheter. Erat barn har däremot rättigheter, såsom Sweetbird säger, så är det erat barn som har rätt till sina föräldrar.

• Tuxana
    Zayco skrev 2013-08-12 01:54:14 följande:
    Varken mamman eller pappan har rättigheter, ni har skyldigheter. Erat barn har däremot rättigheter, såsom Sweetbird säger, så är det erat barn som har rätt till sina föräldrar.

Hejsan! Drar du de inför rätten kommer de säkerligen inte döma till gemensam vårdnad, Om ni inte kan komma bra överrens ang barnet, är mamma i motsatt situation, pappan vil har gemensam men jag inte då det är mest juridiskt sett.. pappan e jätte dålig på att skriva på papper, ringa fixa och dona (våran som har ett handikapp som kräver en enorm drivkraft at jaga inom vården) men pappan säger inte emot mig i den frågan och jag undanhåller inget för honom Om något ang barne och rådfrågar alltid honom och berättar vad som händer och sker så han tycker lägt är ok. Rätten ser alltid till barnets bästa, kan inte föräldrar komma överrens så br de ej har delad vårdnad då den ena föräldern kan ställa il det för barnet (vägra skrva på dagisplacering, skola , vård etc) ex vill du att ditt barn ska gå till psykologen m de hänt nå säger vi. Så måste modern skriva på att det är ok. Dock Om de anser att mamman är olämplig vårdnadshavare kan de dömma att du blir ensam vårdnadshavare. Men allt är en cirkus, ett tips är ring och prata med en advokat m hur de går till och sånt..
  • Kinya

Kontakta en advokat. Visa att du samarbetsvillig till 100%, det vinner du på i rättens ögon.

• Balansakt

Jag har verkligen visat mej samarbetsvillig (som tur är) det är svårt men jag hugger aldrig tillbaka, jag är tillmötesgående och förstående.

Jag tänkte vänta med att dra henne för rätta. Tänkte till en början försöka få till det med umgängesrätt.

Kan man rådfråga nån på familjerätten?

Svar på tråden Faderskapstestad, nu vill jag ha gemensam vårdnad