• 10mars

Omega 3 och Kost för överaktiva barn

Behöver hjälp med att välja vilka omgea 3 vi ska välja åt vår son som är åt det överaktiva hållet.

Kosten kommer läggas om i höst också, TIPS ?  om ni tar bort mjölkprodukter, är det soyamjölk/ havremjölk ni använder då ?

• Svar på tråden Omega 3 och Kost för överaktiva barn
  • 10mars

ingen som vet vilka jag bör köpa och hur mycket ska man ge ?

• UnikFamilj

PlusEPA och EyeQ tycks ju kanske ha störst stöd. Vi har kört plusEPA och MorEpa junior och är nöjda med det. ¨

Hur man lägger upp kosten, tja det beror ju lite på hur långt man vill gå..? Är det en "generell överaktivitet" eller en ADHD-problematik..? Finns studier som visar på att en REJÄL kostsanering har mycket god effekt för barn med ADHD, men den varianten ger man sig nog inte på om man inte känner att man själv har ordentlig koll. Den enkla varianten är väl att i alla fall ta bort mjölk, gluten och socker. Vissa provar soja istället, andra tycker att barnen reagerar lika mycket på soja som på mjölk. Somliga kör havreprodukter, andra väljer bort den också eftersom havreprodukter inte är helt rena från gluten.

Som sagt, allt beror på... 

• UnikFamilj

Missade kanske grundfrågan lite.. sorry.. =) Vi har i alla fall valt naturligt glutenfria produkter, och för oss funkar vare sig havre eller soja. Vi kör rismjölk om vi använder mjölk, men överlag så blir det ju en helomställning. Barnen gillar inte att dricka mjölk, de dricker egentligen nästan bara vatten. Finns ju mandelmjölk eller cashewmjölk-varianter om man vill prova. Kanske inget att överdosera, men det är ju en bra variant för vissa ändamål i alla fall (rätt sött).

• 10mars

jag tänkte jag skulle först ta bort allt socker och snabba kolhydrader, och börja med Omega.

men vilken ska jag köpa och hur mycket ska jag ge ??

Framförallt för en aktiv 9 åring som har svårt att sitta still... men också för en 5 åring.

• UnikFamilj
    10mars skrev 2013-08-12 13:35:02 följande:
    jag tänkte jag skulle först ta bort allt socker och snabba kolhydrader, och börja med Omega.

men vilken ska jag köpa och hur mycket ska jag ge ??

Framförallt för en aktiv 9 åring som har svårt att sitta still... men också för en 5 åring.

De jag nämnde funkar bra, finns säkert en hel del flera också men dessa är de jag läst mest om och som jag själv känt mig mest bekväm med ur flera synvinklar. Hur mycket? Känner mig kanske inte bekväm med att råda. Little mrs Chatterbox här på FL brukar kunna ge bra svar. Vi ger 2 morepa junior till vår treåring i dagsläget. Vi ger en morepa junior och en epaplus till sonen på fem, och vi ger tre morepa junior till sjuåringen (som är den med diagnosticerad ADHD - bland annat). I kortare perioder har vi gett mer, men jag är lite skraj för den blodförtunnande effekt som omega-3 har (även om det nog inte är någon fara än med så pass låg dos). Vi håller oss inom "rekommenderad dos" kanske jag kan säga lite flytande...
    Varför just den fördelningen..? Helst hade jag gett bara plusepa tror jag, men det är bara sonen som accepterar dem.. =D Morepa junior smakar syntetiskt men har varit väldigt uppskattade här med sin jordgubbssmak. 
  • 10mars

hEJ 

Tack för dina svar.

jag har beställt hem morepa och epaplus nu .

Men jag behöver verkligen hjälp med doseringen.     

Svar på tråden Omega 3 och Kost för överaktiva barn