• Aruba

Hur ökar jag upp smakrportionerna?

Vi har en liten tjej på 6 månader och vi har börjat låta henne testa smakportioner. Dock blir jag inte riktigt klok på hur man ökar upp dempå ett vettigt sätt så att hon t ex äter en hel portion gröt på morgonen?

Vi började att ge henne lite, lite typ ett kryddmått av t ex gröt varannan dag. Detta har vi ökat upp till 2 tsk varannan dag.

Hon får t ex 2 tsk gröt på morgonen och sedan får hon 2 tsk av någon slags färdig barnmat på kvällen. Hon får också testa frukt när vi själva äter och även grönsaker. Då blir det bara lite, lite grann av detta.

Hur ska jag göra för att öka upp i lagom takt och under hur lång tid? Hon gillar verkligen allt hon provar, endast spätta med potatis ledde till en något förvånad och äcklad min, annars har hon glatt ätit allt hon provat.

• Svar på tråden Hur ökar jag upp smakrportionerna?
  • Kinya

Låt henne visa dig hur mycket hon vill ha. Vill hon ha mer än du ger nu och magen mår bra så öka successivt.

• Aruba
    Kinya skrev 2013-08-12 14:21:57 följande:Låt henne visa dig hur mycket hon vill ha. Vill hon ha mer än du ger nu och magen mår bra så öka successivt.
    Ja, jag vill absolut inte tjata på henne, utan jag vill att hon ska tycka att mat är njutbart. Jag har aldrig propsat utan jag väntar tills hon själv gapar stort efter skeden, gör hon inte det, så slutar jag.
    Hon älskar verkligen gröten, kan man kanske öka upp den först till ett helt mål, eller bör det liksom följas åt (att man ändrar allt successivt tänker jag?) Hon får naturell havregröt och den är väldigt populär.
Svar på tråden Hur ökar jag upp smakrportionerna?