• mamhannah

Ensam Mamma på heltid...

Jag är 24 år med en dotter på 4,5 år efter att flyttat från Eskilstuna till Gnesta kommun efter 7 år blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag känner mig ensam passar inte in och får knappt tid till att åka tillbaka och träffa vänner. Har min familj, men vänner med barn då? de vänner jag träffat här är jätte snälla men vi har inte samma liv. Det är yngre har inte barn och kan i stort sätt göra vad det vill. Trodde allt skulle bli så mycket enklare i vardagen, när man bodde närmare sin familj. Men vad hände? jag har ju alltid klarat mig själv och känner inte att jag har något eget liv. Att min dotter får träffa Mormor&Morfar oftare är jätte kul. Men känns inte riktigt som jag kommer in i allt. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Ensam Mamma på heltid...
  • Emsbli

Hej! Jag håller med och känner typ likadant. Dock har jag bott i samma kommun hela livet. Men kompisar kommit och gått. Har knappt vänner som jag umgås med som har barn. Har dock många vänner med barn men dom har familj så på något sett dras vi ifrån. Har 2 vänner utan barn som jag umgås med lite då och då. Annars helt ensam. Samma här hon träffar mormor och morfar oftast typ varje dag. 
    Jag träffar er gärna och umgås. Lite jobbigt då du bor långt bort men kan ses iallafall :)  

• Emsbli

Sitter i typ liknande situation och alltid kul lära känna nya ensamma mammor. :) Vi bor i Haninge. 

• mamhannah

Okej vad kul, eller vad man ska säga. Har du kanske fb jag heter Hannah Lindquist så kan du lägga till mig om du vill. :)

• Lousia

Hej Jag känner likadant. Jag blev gravid när jag var 20 år då. Mu min dotter är 9 år. Och det känns att jag är ensam. Har inte träffat mina vänner så ofta.

• Lousia
    mamhannah skrev 2013-08-14 18:44:10 följande:
    ÅÅÅ vad roligt vart bor ni? har du fb ?:)

Jag bor i Stockholm Ja jag har fb
  • Emsbli
    mamhannah skrev 2013-08-14 18:28:41 följande:
    Okej vad kul, eller vad man ska säga. Har du kanske fb jag heter Hannah Lindquist så kan du lägga till mig om du vill. :)
    Ja det har jag. :) Ska se om jag hittar dig. 
  • Emsbli
    Emsbli skrev 2013-08-14 21:21:57 följande:
    Ja det har jag. :) Ska se om jag hittar dig. 
    Jag heter Ems Blixt
  • Harryett

Jag känner verkligen igen mig i din situation.. Det blir lite som så att "Inget känns som hemma och inget känns riktigt rätt". Jag kommer från Gnesta från början men träffade kille, blev gravid och vi valde att flytta och börja om på nytt. Nu bor vi sedan ett par år tillbaka utanför strängnäs men känner inga och umgås därför inte heller med några. 

Jag känner mig inte hemma här men allt lunkar på för vart skulle vi annars bo? Snurrigt det där när man inte har ett självklart val :).

Jag skulle vilja bygga min egna stad med alla vänner och familj så att jag verkligen fick det socialt rika liv jag önskar mig :)     

• supersötasilversara

Känner igen mig i det du skriver. Nu är ju jag gift men jag kände ändå mig oerhört ensam när vi, efter att ha bott i en större stad flyttade "hem" till byn där vi växt upp i och där familjen/släkten bor. Nu har vi bott här i snart / år och det är faktiskt först det senaste året (!) som jag känner att vi har ett rikare socialt liv och att jag inte känner mig utan vänner. Det kommer aldrig att bli som när vi bodde i stan, har jag insett nu. Och det har varit svårt att komma in i redan etablerade vänkretser, mycket enklare att skaffa kompisar i stan. Kanske du får ge det tid? Kanske gå med i aktiviter där du kan träffa liknasinnande?

• supersötasilversara

Vi har bott i byn i 5 år, ska det stå. Inte så uppmuntrande inlägg jag skrev, nu när jag läste det. Som i filmen Fucking Åmål, där tjejen som är mobbad säger till sin pappa (som försöker trösta genom att säga att det blir bättre när hon blir vuxen): Jag vill ju vara lycklig nu, inte om 20 år!!

• mamhannah
    supersötasilversara skrev 2013-08-15 06:56:38 följande:
    Känner igen mig i det du skriver. Nu är ju jag gift men jag kände ändå mig oerhört ensam när vi, efter att ha bott i en större stad flyttade "hem" till byn där vi växt upp i och där familjen/släkten bor. Nu har vi bott här i snart / år och det är faktiskt först det senaste året (!) som jag känner att vi har ett rikare socialt liv och att jag inte känner mig utan vänner. Det kommer aldrig att bli som när vi bodde i stan, har jag insett nu. Och det har varit svårt att komma in i redan etablerade vänkretser, mycket enklare att skaffa kompisar i stan. Kanske du får ge det tid? Kanske gå med i aktiviter där du kan träffa liknasinnande?
    Självklart ska man ge det tid och det vet jag. Men ibland känns det så hopplöst måste jag säga. Och jag vet att jag heller inte är ensam att känna såhär. :)
  • mamhannah
    Harryett skrev 2013-08-15 00:15:26 följande:
    Jag känner verkligen igen mig i din situation.. Det blir lite som så att "Inget känns som hemma och inget känns riktigt rätt". Jag kommer från Gnesta från början men träffade kille, blev gravid och vi valde att flytta och börja om på nytt. Nu bor vi sedan ett par år tillbaka utanför strängnäs men känner inga och umgås därför inte heller med några. 

Jag känner mig inte hemma här men allt lunkar på för vart skulle vi annars bo? Snurrigt det där när man inte har ett självklart val :).

Jag skulle vilja bygga min egna stad med alla vänner och familj så att jag verkligen fick det socialt rika liv jag önskar mig :)     

Vad roligt att någon som är från Gnesta skriver. :) vilken ålder är du i? tänkte om man kände igen dig?
  • mamhannah
    Harryett skrev 2013-08-16 23:40:07 följande:
    Jag är 25 nu så vi är i samma ålder. Har du gått skolan i Gnesta? :)
    Ja jag gick i skolan i Gnesta. :)
  • Henrik lindgren

Det är väl det som händer när man får barn, folk drar sig undan för man lever i helt olika världar. Oansvarigt impulsivt liv till dagliga fasta rutiner. Eller är det bara jag som känner så? Mvh Ensamstående pappa på 25 år i Stockholm

• Emsbli
    Henrik lindgren skrev 2013-08-29 00:03:44 följande:
    Det är väl det som händer när man får barn, folk drar sig undan för man lever i helt olika världar. Oansvarigt impulsivt liv till dagliga fasta rutiner. Eller är det bara jag som känner så? Mvh Ensamstående pappa på 25 år i Stockholm
    Jo men eller hur.. Men dom som stannar kvar och finns där är ju dom som är riktiga vänner.. 
    Men sen att vissa inte är redo så är det upp till dom.  Men man hittar ju alltid nya vänner. :) 

Svar på tråden Ensam Mamma på heltid...