• morsaigen

14-månaders plötsligt vaken på nätterna - VAD GÖRA??

Hej!

Min 14-månaders dotter har sedan ca en vecka skaffat sig en ny mindre trevlig vana. Hon har alltid tidigare sovit bra på nätterna. Nu vaknar runt midnatt, med ett gallskrik. Hon är så ARG och vägrar ta flaska eller napp, bara skriker och slingrar sig som en ål. Till slut ser jag ingen annan möjlighet än att ta upp henne ut sängen och då blir hon lugn, men klarvaken! Får sen gå upp och leka med henne ca 2-3 timmar innan jag kan få henne att  somna igen. Försöker jag tidigare så somnar hon inte.

Vad gör man? Jag blir helt knäckt av att inte få sova! Och på onsdag ska hon skolas in på dagis, jag kommer att vara världens tröttaste mamma med världens tröttaste unge! 
    Ni andra som haft det så här - hur länge har det pågått? Och har ni gjort något särskilt för att få det att gå över? Råd? Tips? 

Låt mig sova!!!
  • Svar på tråden 14-månaders plötsligt vaken på nätterna - VAD GÖRA??
  • Marina80
    morsaigen skrev 2013-08-13 16:05:40 följande:
    Det var iaf inte för mycket så sent som för en vecka sedan. Hon har alltid sovit både mycket och bra!

Fast det där kan ändras väldigt fort.

Barn går igenom faser med sömnen då och då (vissa oftare än andra). Det som gäller den ena dagen gäller inte längre nästa dag.

Jag fick för mig att hon sov i samma säng som du. Men det gör hon alltså inte? I så fall brukar den allra lättaste lösningen vara att låta barnet sovai samma säng som föräldrarna i några veckor.

När hon vaknar så är målet hela tiden att hon skall somna igen så fort som möjligt. Då får hon helt enkelt väsnas och gråta och vara arg. Det viktiga är att man är där och tröstar och försöker få henne att somna om. Däremot är det ingen bra lösning att låta henne leka mitt i natten.
  • Marina80
    morsaigen skrev 2013-08-13 16:10:35 följande:
    Provat, funkar inte. Hon vill helt enkelt inte LIGGA för hon är pigg och arg och övertrött i en skön kombo.

Då tar man och håller om dom vänligt men bestämt tills hon lugnar sig. Men det kan ta ett tag första gången. Speciellt eftersom hon har fått komma upp och leka redan några gånger.
  • Marina80
    Marina80 skrev 2013-08-13 16:21:32 följande:
    Då tar man och håller om dom vänligt men bestämt tills hon lugnar sig. Men det kan ta ett tag första gången. Speciellt eftersom hon har fått komma upp och leka redan några gånger.

Då tar man och håller om henne......skall det självklart vara.
  • hellokill3r
    Det var iaf inte för mycket så sent som för en vecka sedan. Hon har alltid sovit både mycket och bra!

Det där kan ändras från en dag till en annan. Testa dra ner middagssovningen till ca 1 timma istället. Väck henne om hon sover längre. Brukar kunna fungera
  • hellokill3r

Det där kan ändras från en dag till en annan. Testa dra ner middagssovningen till ca 1 timma istället. Väck henne om hon sover längre. Brukar kunna fungera
  • hellokill3r

• WSalma
    Marina80 skrev 2013-08-13 04:20:18 följande:

Det är inte ovanligt med sådana perioder. Det absolut sämsta är att låta dom leka.

Det är bara att bita ihop. Klappa henne på huvudet, sjung godnattvisor (eller vad det nu är ritualer ni har när hon ligger i sängen och skall sova). Lägg ner henne i sängen igen och igen. Första natten kan det ta flera timmar och du får lägga ner henne 100 ggr. Men det brukar bara ta någon/några dagar innan det blir bättre.

Men aldrig, aldrig upp och leka.
    Fast det där är väl olika från barn till barn. Vår son vaknade i den åldern vid 3-4 och ville leka i ett par timmar. Vi turades om att gå upp med honom och efter ven vecka eller så gick det över.
  • Marina80
    WSalma skrev 2013-08-13 19:49:32 följande:
    Fast det där är väl olika från barn till barn. Vår son vaknade i den åldern vid 3-4 och ville leka i ett par timmar. Vi turades om att gå upp med honom och efter ven vecka eller så gick det över.

Men varför i hela friden göra något sådant? Skulle säga att ni hade tur att det gick över så fort. Inte konstigt att det är så många småbarnsföräldrar som klagar på att dom sover för lite om dom är uppe mitt i natten och leker med sina barn.

Varför skapa ett problem helt i onödan?
  • WSalma

För att det inte är vår stil att hålla fast skrikande barn och tvinga dem att ligga ner. Vi har följt barnens behov och har aldrig haft problem med det.

• Marina80
    WSalma skrev 2013-08-13 21:45:02 följande:
    För att det inte är vår stil att hålla fast skrikande barn och tvinga dem att ligga ner. Vi har följt barnens behov och har aldrig haft problem med det.
    Vem har pratat om tvång? Jag har pratat om vänligt men bestämt. Är det verkligen så svårt att förstå skillnaden?Men det är klart jag har ju haft väldigt få problem med barn som är vakna på nätterna mer än någon enstaka gång. Jag antar att jag tvingar dom att sova fast dom inte har behov av det. Och då har jag tre barn i åldern 1-4 år. Hade inte fungerat att låta dom vara uppe några timmar varje natt.

Intressant. 

Men som sagt det är skillnad på vänlig men bestämt och tvång.  
  • WSalma

Jag tycker att det är tvång att "hålla fast" och "lägga ner 100 gånger".

Skönt att ni inte har sömnproblem! Det har inte vi heller.

• Emmyl

Omega 3 har haft väldigt positiv inverkan på båda våra barns sömn, så det rekomenderar jag!

Det där att ALDRIG låta dem komma upp och leka på natten är verkligen lättare sagt än gjort, Vår tjej har också haft perioder där hon varit vaken 2 timmar per natt. Hon har dock inte varit ledsen eller arg, men bara inte somnat om, och efter en viss tid har jag dock tagit upp henne och gjort något annat en stund. Jag tänker om jag själv vaknar och inte kan somna om så blir det ibland lättare om man går upp och kanske dricker något eller bara byter miljö en liten stund än ligga och stirra i taket i flera timmar. Att "vänligt men bestämt" hålla sina barn tills de somnar funkar itne på alla barn, det kan jag skriva under på. Dock är det ju tråkigt om det blir en vana, men det har det aldrig blivit för oss. Barns sömn går i vågor hela tiden, gäller bara att gilla läget liksom :)

Lycka till.      

Svar på tråden 14-månaders plötsligt vaken på nätterna - VAD GÖRA??