• Anonym (dessa regler)

Vad händer efter dag 914?

Hej!

Det är bara att förhålla sig till de helt obegripliga reglerna i det nya svenska sjukförsäkringssystemet. Jag blir utförsäkrad i början av november. Jag har fått ett brev från FK där det bla står att man kan återinträda i sjukförsäkringen efter 87 dagar utan någon ersättning från FK som kan anses som sjukpenning. Min fråga är därför

- kan jag ta vabb dessa dagar eller bryts dessa 87 dagar då?

-kan jag ta vanlig FP några dagar om jag vill eller bryts dessa 87 dagar då?     

I övrigt undrar jag om jag kan ta semester under dessa 87 dagar?

Om jag skulle delta i arbetslivsintroduktionen undrar jag om man får ha semester då? Man får ju ha semester om man är sjukskriven. Mina svärföräldrar har gått i pension och har bjudit oss alla i familjerna på en 3 veckors lång resa. Det känns ju trist med att det inte är nog med att man blir utförsäkrad, man är sjuk och blir bjuden på en fin resa som man kanske inte kan delta i....

Otroligt tacksam för svar       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-13 12:33
    Glömde att tillägga att resan starkt förordas av min behandlande läkare pga. bl.a. miljöombyte

• Svar på tråden Vad händer efter dag 914?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du har fått sjukpenning i maximalt antal dagar kan få vanlig sjukpenning igen när du haft ett tillräckligt långt uppehåll  (87 dagar) utan sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller någon annan ersättning som räknas som sjukpenning precis som du säger.

Det går bra att uppbära till exempel vård av sjukt barn eller vanlig föräldrapenning utan att de 87 dagarna ”bryts”.

Om du vill kan du läsa lite mer om begränsningen av antalet sjukdagar på Försäkringskassans hemsida: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/maximal_tid_sjukforsakringen

När det gäller din fråga om aktivitetsstöd så har en deltagare i arbetslivsintroduktion inte rätt till tillfälligt uppehåll/lovdagar i sitt program.

Värt att tänka på kan vara att du behöver skydda din sjukpenninggrundande inkomst under tiden som du inte uppbär sjukpenning – för att kunna få eventuell sjukpenning igen efter de 87 dagarna.

För att skydda din sjukpenninggrundande inkomst kan du till exempel: börja arbeta, anmäla dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen, styrka din nedsättning av arbetsförmågan på grund av sjukdom eller delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program.

Här kan du läsa mer om att skydda din inkomst: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos,_studerande,_sjuk_m_m

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

• Anonym (dessa regler)

Hej igen. 

Tack för ditt svar.

Det är hemska situationer som man hamnar i när man blir sjuk. Men det är som det är. Jag är väl medveten om att jag måste skydda min SGI under dessa 87 dagar.

Kan jag jobba 50 procent de första 50 dagarna,  75 procent de 30 följande dagarna och därefter 100 procent och få min SGI baserad på 100 % eller bör jag försöka jobba 100 procent alla 87 dagarna och kanske ta lite semester och FP för att vara helt på den säkra sidan om jag skulle bli sjuk igen.

Jag kan helt uppriktigt säga att jag definitivt inte är frisk ännu.....Så det blir en otroligt jobbig period att ta sig igenom.

• Anonym (dessa regler)

Och vad menas med att man efter dag 914 kan styrka nedsättning av arbetsförmågan pga sjukdom

• Försäkringskassan

Hej!

När dagarna tagit slut i sjukförsäkringen och man blivit utförsäkrad, skyddar man oftast sin SGI genom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och deltaga i Arbetslivsintroduktion. Man kan ha en anställning och deltaga i Arbetslivsintroduktion på den resterande delen som man inte jobbar.

Läs mer om detta genom att klicka på länken: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/maximal_tid_sjukforsakringen/arbetslivsintroduktion

Om du vill ha svar på specifika frågor som rör ditt ärende och olika scenarier så ring gärna din personliga handläggare eller Kundcenter på 0771-524 524, så hjälper vi dig med dina frågor.  

Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden Vad händer efter dag 914?