• Anonym (Stella)

Min egen mamma reagerar negativt till att jag är gravid igen...pga bonusbarnen...

Blir så jävla sårad av min egen mamma. Har en son snart är 2 år. Är gravid igen och berättade det för mamma igår på telefon för vi bor så långt ifrån varandra. Hon blev inte glad när jag väntade sonen och nu igår när jag berättade så sa hon -NU IGEN? Inte grattis och vad roligt... Frågade varför och hon sa då att hon är orolig över hur jag ska orka med två små. Jag är väldigt lat av mig jag vet, lägger mig i soffan och vilar lite varje dag men sonen är alltid i samma rum så jag har koll på honom.

Sambon har två barn sedan tidigare också och den ena är väldigt krävande av sig så jag hör från många i min omgivning att de tycker vi har det fullt upp som vi har men vill att min son ska ha ett helsyskon.

Hade en jobbig graviditet med sonen och blev sängliggande mycket så min sambo fick ta ett stort lass själv.

Sen fick vi kämpa jätte mycket för lägenheten vi bor i just nu blev tungen och flytta. Bor på 80kvm och jag vet att det kommer ta lika lång tid att hitta större denna gång och hyresbolaget vi hyr av så måste man bo minst 1 år innan man blir erbjuden att flytta och det har vi inte gjort på långa vägar.

Sen ska jag vara ärlig, jag gillar inte alls småbarnstiden. Hatade att amma men gav mig och tänker inte göra det denna gången heller. Men vill så gärna ha två barn om inte tre.

Vad ska jag säga till dom som reagerar  negativt till att vi skaffar ett till barn?

Bonusbarnen kommer heller inte bli glada.. och inte minst deras mamma och mormor..                 

• Svar på tråden Min egen mamma reagerar negativt till att jag är gravid igen...pga bonusbarnen...
  • lindaothomas

grattis till graviditeten... :)  tråkigt att din mamma reagerade som hon gjorde. 
    men de va säkert av välmening. men man vill ju gärna ha stöd..

men en fråga bara... ni har ju redan 3 barn? eller?
    anser du inte din mans/sambos barn som "dina" alls...
    tänk även på att ni får 4 barn nu.... inte 2...
    de låter så hemskt tycker ja när man inte värderar sina bonus barn som "sina"

Hoppas allt går vägen!
    Önskar dig stort lycka till! 

• 123

Grattis!
    Hoppas att denna graviditeten blir lättare och att du får mycket roligt med alla barn!

Förstår att du blir ledsen över din mammas reaktion. Kanske är det i själva verket så att hon är rädd att du ska slita ut dig och visar sin oro/rädsla med irritation?
    Oavsett så är det du som bestämmer i ditt liv och du kan ju alltid kontra såna trista kommentarer med att säga; "Vilken tur att det inte är du som ska göra jobbet då."

Ifråga om lägenheten måste ni kanske inte byta på en gång? När graviditeten är över har ytterligare tid lagts till era köpoäng och första tiden med bebisen kanske ni klarar bra i den befintliga lyan?
    Sen lever vi ju inte heller i forna sovjetunionen där man kunde få köa i många år för att överhuvudtaget få en liten etta att hysa typ 7 familjemedlemmar i.

Skit i vad andra säger, det är absolut inget orimligt i att skaffa två barn. Och förresten, om du och din sambo skulle separera i framtiden, hur många av bonusarna har du rätt till då? Noll.
    {#emotions_dlg.flower}             

• Anonym (bibo)

Förstår att du vill ha fler egna barn. Vi har också två gemensamma och sambon två sedan innan. Jag ser dom absolut som min familj, men det va vår lilla som satt ensam varje jul och midsommar och varannan påsk. Halva semestern osv förut...

Hon stog utanför systrarnas dörrar och knackade, ropade och grät ibland och innanför va det tomt. Även innan vi skaffade vårt första visste jag att jag ville ha två iofs.

Nu är inget syskon ensamt och det känns jättebra.

Om man tänker på framtiden är dom även två som kan sörja mig tillsammans och stötta varandra.

För hur det än är så känner inte mina underbara bonusdöttrar samma för mig som för sin mamma. Vilket är helt okej.

Så man eller jag iaf ser inte mina bonusar som mindre viktiga för att jag har två egna barn utan är bara lite realistisk nu och för framtidens räkning

Grattis förresten och ni fixar det.

• My Little Man

Jättebra skrivit sista anonyma här (bibo)! ð???
    Här har båda mannen och jag ett barn sen innan. Men i och med att min dotter bor här 80% av tiden, är dom dom riktiga syskonen (även fast dom är halvsyskon). Dom har legat i samma mage, har samma
    mamma, vuxit upp tillsammans, har samma mormor o morfar (dom enda engagerade mor/farföräldrarna någon av barnen har, då bonusens morföräldrar bor jättelångt härifrån!). Dom bråkar, men älskar varandra! Älskar att se min dotters tålamod och tydliga kärlek för sin lillebror!! ❤ Så om det känns rätt för dig ts, så kör på! Och grattis!! ð??? Ta inte illa vid dig av andras kommentarer. Boende kommer också lösa sig. Men ni behöver väl ingen ny lägenhet på 1-2 år än, om lillan sover med er första året?

• Anonym (vissel)

Jag förstår dig precis... Jag har inte fått säga samma ord som du, att jag är gravid.. Men när jag berättade om vår förlovning blev jag rejält besviken... Vi hade bjudit hem min mamma med man på mat och vin den kvällen vi berättade. För mig var det jättestort, hade haft förhållanden innan men killarna visade sig vara av den mindre bra typen och förlovade mig aldrig med någon av dom. Det var korta förhållanden dessutom, till skillnad från mitt nuvarande. Det har alltid varit min dröm att få en ring på fingret. Vet du vad hon sa när jag släppte (för mig) dom stora orden? "Pluspoäng Rikard! (sambon) och gjorde tummen upp mot honom. Inte grattis, ingen kram, inget 'vad roligt!!' Nä, det var pluspoäng, sen var det bra så.
    Jag försöker tänka att hon kanske bara var nervös för att det inte skulle hålla, att det skulle visa sig att sambon behandlade mig som dom andra gjort. Men det är synd att mammas nervositet ska hindra henne från att bara bli glad åt vissa besked...
    Bävar för att berätta när min andra stora dröm går i uppfyllelse, att berätta när jag är gravid. Undrar hur många poäng sambon får för det.....

Svar på tråden Min egen mamma reagerar negativt till att jag är gravid igen...pga bonusbarnen...