Anonym (6 dagar) skrev 2013-08-16 08:47:07 följande:
Hur nya är de nya direktivna?
Känns ju både helt fel i vissa fall och rätt så bra i andra fall.
Man ska ju inte behöva vara i beroendesits när det gäller pengar för barnen. Men det är väl så att det aldrig kan bli helt rättvist på något av hållen.
Jag vet inte när det infördes men det var inget jag kände till. Jag kan förstå det i vissa fall och om det är en "ny ansökan", inte om man har gått via försäkringskassan i flera år som vi gjort men att det bara handlar om mottagare. När jag gjorde min ansökan innebar det dels att han blev fly förbannad och ringde upp och hotade med det ena och andra, jdet rörde upp en massa obehagligheter som vi hade sluppit i alla år eftersom vi gått via fk. Att dessutom försöka förklara för en sådan person att han bara får 42 kr/dag som barnen vistas där på loven kan ni ju tänka er att det inte fungerar... I hans fall hade han aldrig i livet tänkt betala ett öre till mig ändå .
Det blev jobbigt för alla inblandade, dels för mig som återigen fick utsättas för hans trakasserier, dels för barnen som är i tonåren och förstod mycket väl vad som pågick och dels för min sambo som plötsligt fick utstå en massa kränkningar när exet ringde.
På försäkringskassans hemsida finns information:
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/f7c0ea0d-a43d-426e-bfdd-724da30b57f2/socialforsakringsrapport_2011_5.pdf?MOD=AJPERES
-----------Försäkringskassan arbetar med att få särlevande föräldrar att själva sköta
underhållet enligt följande. När en förälder ansöker om underhållsstöd hos
Försäkringskassan informeras de om att de i första hand ska sköta barnens
försörjning själva. I de fall en ansökan om underhållsstöd sker och den
innebär att den bidragsskyldige föräldern ska återbetala ett belopp som
motsvarar ett fullt underhållsstöd, 1 273 kronor, ringer handläggaren upp
den bidragsskyldige och informera om att denne i första hand ska betala
underhållet direkt till den förälder som barnet bor hos. Om det inte är
möjligt med direktbetalning ringer handläggaren upp igen efter ett halvår
och föreslår direktbetalning. Under de senaste åren har andelen föräldrar
som löser underhållet utan Försäkringskassans medverkan ökat. År 2010
reglerade cirka 70 procent av föräldrarna, som hade ekonomisk möjlighet2
att bidra till sina barns försörjning, underhållet själva. För att hjälpa
föräldrar att själva beräkna underhållsbidrag har Försäkringskassan på sin
hemsida ett beräkningsinstrument och blanketter för avtal. För ytterligare
hjälp att beräkna underhåll hänvisas föräldrarna till att kontakta advokat.
Kommunernas samarbetsavtal omfattar inte det.
-------- Hur som helst, nu har jag kapat tråden tillräckligt, tillbaka till ämnet!
Ts ska INTE betala något till pappan, kontakta någon kunnig som kan hjälpa till att komma till en lösning som fungerar för er och inte minst barnen