• AnnaKrokodil

Ni som inte har barnen 50/50: Hur mycket får ni extra per dag?

Ni som inte har era barn halva tiden var, hur mycket ska den andra föräldern betala per barn per dag? Vi har våra två barn 40 resp 60%, men hittar ingenstans hur vi ska göra ekonomiskt, utöver barnbidraget?

• Svar på tråden Ni som inte har barnen 50/50: Hur mycket får ni extra per dag?
  • AnnaKrokodil

Nu ville han ha betalt (2000 kr)  för semestern då vi hade dem 50/50, men det vägrade jag...

• Papricorn
    AnnaKrokodil skrev 2013-08-15 15:39:31 följande:
    Jag har ingen aning om han betalar allt till barnen. Han säger att han har rätt till de pengarna, och jag har litat på honom och blint betalat. Jag köper själv kläder och skor till barnen, och han köper sitt till barnen.

Du måste väl veta om han betalar allt eller om ni delar på kostnader???!!!!
  • Anonym (?)

Förmodligen har han blivit "upplyst" av någon god samarit att lägsta belopp är 1273/barn i underhåll och det vill han ha för att han har barnen mer, men med så liten skillnad skulle han aldrig beviljas underhållsstöd ens från försäkringskassan om du vägrade betala och han gjorde en ansökan via dom. 

Var är barnen skrivna och har sin folkbokföring?
    Har ni ett upprättat umgängesavtal?

Kontakta familjerätten i er kommun och få hjälp till att upprätta ett avtal som är gällande, eftersom det handlar om en så liten differens i hur barnen bor så är inte underhåll aktuellt eftersom ni båda har kostnader för större boende, mat, hygienartiklar osv. Pappan har även tagit över barnbidragen vilket gör att han kan stå för kläder osv. Ni kan ju göra en muntlig överenskommelse att under den tid som han har barnen  mer ( om nu 4 dagar mer verkligen räknas som mer???) så kan du föra över X hundra kronor. Något mer är det knappast tal om när han har båda barnbidragen. Kanske finns det någon annan lösning än just ekonomisk ersättning om det handlar om att han måste ändra arbetstider för att ta hand om barnen? Ni kanske kan komma överens om ett upplägg på dagar som gör att det blir bra för alla inblandade. Han har ju knappast några jätteökade kostnader bara för att barnen är där några extra dagar i månaden?!

Är han inte nöjd med den lösningen så har han två alternativ:

1) Stämma dig på underhåll vilket knappast blir någon ekonomisk vinst för några få futtiga dagar extra i månaden och barnen inte ens bor där på heltid och han dessutom har högre inkomst.

2) Ansöka om underhållsstöd från Försäkringskassan, vilken kommer avslås om inte barnen är boende på heltid hos honom. Dessutom har försäkringskassan en ny policy att underhåll ska skötas privat mellan föräldrarna och inte via fk. Det är bara om umgängesföräldern har betalningsanmärkningar eller vägrar betala som man får igenom det. Eftersom dom utreder hur barnen bor och det visar sig att dom bor med er båda förutom några få dagars mer vistelse hos en av er så blir det avslag på stödet.

• Anonym (6 dagar)
    Anonym (?) skrev 2013-08-15 15:57:16 följande:

2) Ansöka om underhållsstöd från Försäkringskassan, vilken kommer avslås om inte barnen är boende på heltid hos honom. Dessutom har försäkringskassan en ny policy att underhåll ska skötas privat mellan föräldrarna och inte via fk. Det är bara om umgängesföräldern har betalningsanmärkningar eller vägrar betala som man får igenom det. Eftersom dom utreder hur barnen bor och det visar sig att dom bor med er båda förutom några få dagars mer vistelse hos en av er så blir det avslag på stödet.

Det där stämmer inte riktigt att det bara går via fk när uf har betalningsanmärkning eller inte kan betala för sig.

Det är ganska lätt att få igenom underhållsstöd, det är därför så många har det. Många som inte betalar direkt till bf för att det är smidigast att gå via fk. 

Men i ert fall så kommer han inte få något underhållsstöd via fk eftersom ni har dom ganska så jämnt mycket      
  • Anonym (?)
    Anonym (6 dagar) skrev 2013-08-15 20:54:14 följande:

Det där stämmer inte riktigt att det bara går via fk när uf har betalningsanmärkning eller inte kan betala för sig.

Det är ganska lätt att få igenom underhållsstöd, det är därför så många har det. Många som inte betalar direkt till bf för att det är smidigast att gå via fk. 

Men i ert fall så kommer han inte få något underhållsstöd via fk eftersom ni har dom ganska så jämnt mycket      
    Tyvärr så drabbade det mig personligen och det var INTE lätt att få igenom underhållsstöd. Försäkringskassan har nya direktiv att få föräldrar att lösa underhållsfrågan själva utan deras inblandning, de räknar inte ut eller hjälper till på något vis. Till att börja med kontrollerar de om den som är betalningsansvarig har några anmärkningar eller andra tveksamheter, har han/hon inte det så ska det inte gå via försäkringskassan utan de har direktiv att i stort sett tvinga föräldrarna att lösa det själva.
    De ringer upp den som är betalningsansvarig som får frågan om han/hon tänker betala till boföräldern. Om han/hon svarar ja så avslås ansökan om underhållsstöd. 
    Det är nu upp till boföräldern att se till att uf betalar  och man får själva sköta eventuella avdrag osv.

Det har tagit mig månader att få igenom min ansökan eftersom uf i mitt fall ljuger om att han betalar till mig, jag har fått lämna in ny ansökan varje månad och dom ringer upp honom och han ljuger osv. osv...Till slut har jag äntligen fått igenom att få gå via försäkringskassan efter många påtryckningar och att dom till slut förstod att jag aldrig kommer ge mig och att han förmodligen aldrig kommer betala och att dom kommer få lägga massor av telefontid och administrationstid utan att det leder någon vart.

Jag kan ha förståelse för att det kostar i administration att hantera sådant som rimligtvis borde kunna skötas mellan två vuxna individer, men skilda/separerade människor kan ofta inte samarbeta. I mitt fall hade jag haft i stort sett nollkontakt med mitt ex på grund av hot och trakasserier det hade fungerat hållbart i alla år. Nu skulle jag plötsligt tvingas till att ha kontakt varje månad och dessutom i beroendeställning där jag ska tigga och be om pengar och uppge mitt bankkonto till honom. Det drabbar förmodligen fler än mig, det finns massor av människor som lever gömda för sina ex eller som inte kan ha kontakt med dem av andra anledningar tyvärr.

• Anonym (6 dagar)

Hur nya är de nya direktivna?

Känns ju både helt fel i vissa fall och rätt så bra i andra fall.

Man ska ju inte behöva vara i beroendesits när det gäller pengar för barnen. Men det är väl så att det aldrig kan bli helt rättvist på något av hållen.  

• Anonym (?)
    Anonym (6 dagar) skrev 2013-08-16 08:47:07 följande:

Hur nya är de nya direktivna?

Känns ju både helt fel i vissa fall och rätt så bra i andra fall.

Man ska ju inte behöva vara i beroendesits när det gäller pengar för barnen. Men det är väl så att det aldrig kan bli helt rättvist på något av hållen.  

Jag vet inte när det infördes men det var inget jag kände till. Jag kan förstå det i vissa fall och om det är en "ny ansökan", inte om man har gått via försäkringskassan i flera år som vi gjort men att det bara handlar om mottagare. När jag gjorde min ansökan innebar det dels att han blev fly förbannad och ringde upp och hotade med det ena och andra, jdet rörde upp en massa obehagligheter som vi hade sluppit i alla år eftersom vi gått via fk. Att dessutom försöka förklara för en sådan person att han bara får 42 kr/dag som barnen vistas där på loven kan ni ju tänka er att det inte fungerar... I hans fall hade han aldrig i livet tänkt betala ett öre till mig ändå .
    Det blev jobbigt för alla inblandade, dels för mig som återigen fick utsättas för hans trakasserier, dels för barnen som är i tonåren och förstod mycket väl vad som pågick och dels för min sambo som plötsligt fick utstå en massa kränkningar när exet ringde.

På försäkringskassans hemsida finns information: 
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/f7c0ea0d-a43d-426e-bfdd-724da30b57f2/socialforsakringsrapport_2011_5.pdf?MOD=AJPERES
    -----------Försäkringskassan arbetar med att få särlevande föräldrar att själva sköta
    underhållet enligt följande. När en förälder ansöker om underhållsstöd hos
    Försäkringskassan informeras de om att de i första hand ska sköta barnens
    försörjning själva. I de fall en ansökan om underhållsstöd sker och den
    innebär att den bidragsskyldige föräldern ska återbetala ett belopp som
    motsvarar ett fullt underhållsstöd, 1 273 kronor, ringer handläggaren upp
    den bidragsskyldige och informera om att denne i första hand ska betala
    underhållet direkt till den förälder som barnet bor hos. Om det inte är
    möjligt med direktbetalning ringer handläggaren upp igen efter ett halvår
    och föreslår direktbetalning. Under de senaste åren har andelen föräldrar
    som löser underhållet utan Försäkringskassans medverkan ökat. År 2010
    reglerade cirka 70 procent av föräldrarna, som hade ekonomisk möjlighet2
    att bidra till sina barns försörjning, underhållet själva. För att hjälpa
    föräldrar att själva beräkna underhållsbidrag har Försäkringskassan på sin
    hemsida ett beräkningsinstrument och blanketter för avtal. För ytterligare
    hjälp att beräkna underhåll hänvisas föräldrarna till att kontakta advokat.
    Kommunernas samarbetsavtal omfattar inte det.
    --------   Hur som helst, nu har jag kapat tråden tillräckligt, tillbaka till ämnet!
    Ts ska INTE betala något till pappan, kontakta någon kunnig som kan hjälpa till att komma till en lösning som fungerar för er och inte minst barnen Glad 
  • AnnaKrokodil
    Papricorn skrev 2013-08-15 15:47:56 följande:

Du måste väl veta om han betalar allt eller om ni delar på kostnader???!!!!
    Jag trodde att frågan gällde om han använde alla pengarna han får till barnen, och det är ju det jag inte vet. När det gäller kostnader för barnen så delar vi dem 50/50.
  • Anonym (6 dagar)
    AnnaKrokodil skrev 2013-08-16 11:40:50 följande:
    Jag trodde att frågan gällde om han använde alla pengarna han får till barnen, och det är ju det jag inte vet. När det gäller kostnader för barnen så delar vi dem 50/50.

Nej om han använder alla pengar han får till barnen har faktiskt ingen betydelse.
    Huvudsaken är frågan om ni delar allt som rör barnen, tex dagis/fritidsavgift. Aktiviteter m.m.
    Och eftersom du säger att ni betalar 50/50 så har han inga större utgifter för barnen än vad du har o därför ska du absolut inte betala till honom  
  • Papricorn
    AnnaKrokodil skrev 2013-08-16 11:40:50 följande:

Om ni delar 50/50 på kostnaderna förstår jag inte överhuvudtaget hur du kan ha gått med på att betala en spänn till honom!
  • Sweet life
    AnnaKrokodil skrev 2013-08-15 15:39:31 följande:
    Jag har ingen aning om han betalar allt till barnen. Han säger att han har rätt till de pengarna, och jag har litat på honom och blint betalat. Jag köper själv kläder och skor till barnen, och han köper sitt till barnen.
    Han blåser dig!

Så funkar det inte i Sverige. Sluta betala och säg att han får vända sig till FK. 
Svar på tråden Ni som inte har barnen 50/50: Hur mycket får ni extra per dag?