• maddelin

Giftermål, men han vill inte!

Jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år i november. Jag vill gifta mig, men inte han! Jag har fått svar som att vi har det ju bra ändå och förlovade är vi ju. Mn jag vill bli hans fru. Inte för pengar eller annat. Jag älskar honom och vill göra det för att få va i ett äktenskap. Det är viktigt för mig. Jag behöver inget rosenrött bröllop utan det räcker med ett borgligt. Jag har tänkt tankar som: ska jag anpassa mig? Bryta upp? Älskar han inte mig tillräckligt? Vad är han rädd för? Är han osäker? Osv....... Jag blir ledsen, arg, frustrerad. Är det för mkt begärt att vilja detta? Hur skulle du tänka och tycka?

• Svar på tråden Giftermål, men han vill inte!
  • Masken84

Jag vill oxå gift mig och har sagt till min sambo att jag vill det och det måste ske. Vi har två barn tillsammans och vi är inte förlovade. Jag vill bara förlova mig en gång och gifta mig en gång. Han vill oxå gifta sig men om något år. Brukar skoj om att vänta inte förlänge då kanske jag drar!!

Berätta verkligen hur du känner för din kille och säg att det är viktigt för dig!!!!

• tihihi

Det är inte för mycket begärt att vilja gifta sig, men inte heller att inte vilja det. Alla känner olika. Be honom förklara sin syn på saken utan att tjata, bli arg, irriterad eller ledsen. Båda får respektera varandras önskan. Om det är så viktigt får man bryta upp.

• Smulan 89

Jag ville gifta mig och sa till min sambo att det är viktigt för mig att få gifta mig. Det är en sak som jag ville göra i livet. Han och andra sidan tyckte inte att det spelade någon roll, så för en månad sig gifte vi oss, efter att varit förlovade i 5 år, tillsammans i 6 år, två barn, villa, volvo och vovve.
    Jag planerade hela bröllopet själv in i minsta detalj. Han var med och provsmakade maten och provade sina kläder. Hade jag vetat hans storlek på kostym mer exakt, så hade han kunnat få en tid och en plats för vigseln och bara dyka upp och säga JA, haha. För mig gjorde det inget att jag fick planera allt själv. Jag tyckte att det var jätteroligt att få planera bröllopet och hade mycket väl kunnat tänka mig att jobba med det =)
    Fråga honom varför han inte vill gifta sig. Han kanske är rädd att det sa bli dyrt tex. Han kanske har mer tillgångar än dig som han är rädd att behöva dela med dig OM ni skulle gå isär. Min man har ett hus som han har ärvt efter sin pappa. OM vi någon gång skulle skilja oss, så kommer han att skriva ett äktenskapsförord som ger honom hela huset. Jag kommer inte att göra anspråk på hans hus.

• maddelin

Han har sagt för länge sen att han inte vill gifta sig i kyrkan o få allt fokus på sig. Det är absolut ok för mig. Därav har jag blivit mer inställd på borgligt. Dyrt att gifta sig tycker han oxå likaså jag! Klart han har mera pengar än mig ( han är ju man ;) ) men vi har en bra kommunikation där. Och jag tjänar inte dåligt jag heller. Halva huset är mitt och för mig att gå isär ser jag inte som det finns. Men ska jag stanna kvar i ett förhållande som inte ger mig det jag vill? Älskar jag verkligen honom då? Ja, jag älskar honom massor och att bryta upp finns inte, som sagt. Han är ju envis som en gammal ko och det kommer väl sluta som det mesta han får bestämma. Det slutat som han vill . Visst jag kan kanske förlika mig med att va ogift och det är där min osäkerhet kommer in. Varför ska jag backa om jag vill gifta mig? Men man kan ju inte tvinga nån annan till nått. Jag tror inte jag kommer hitta någon att älska lika mkt som han och det skrämmer mig att tänka så. Fy fan, blir helt snurrig.

• Hmpf

TS, jag har det likadant med min sambo. Han vill heller inte ha all focus på sig och säger "att vara gift är inte jag". Egentligen vill jag ha det där stora, pampiga och snordya bröllopet men det vet jag att jag aldrig kommer att få.

Vi har därför kommit överens om att någon gång 2014 så får jag min önska igenom. Då går vi till rådhuset.

Om det kvittrar för honom, precis som min sambo sa, så förklarade jag att då kan han gifta sig för min skull eftersom det inte kvittar för mig!

• Smulan 89
    maddelin skrev 2013-08-14 14:40:48 följande:
    Han har sagt för länge sen att han inte vill gifta sig i kyrkan o få allt fokus på sig. Det är absolut ok för mig. Därav har jag blivit mer inställd på borgligt. Dyrt att gifta sig tycker han oxå likaså jag! Klart han har mera pengar än mig ( han är ju man ;) ) men vi har en bra kommunikation där. Och jag tjänar inte dåligt jag heller. Halva huset är mitt och för mig att gå isär ser jag inte som det finns. Men ska jag stanna kvar i ett förhållande som inte ger mig det jag vill? Älskar jag verkligen honom då? Ja, jag älskar honom massor och att bryta upp finns inte, som sagt. Han är ju envis som en gammal ko och det kommer väl sluta som det mesta han får bestämma. Det slutat som han vill . Visst jag kan kanske förlika mig med att va ogift och det är där min osäkerhet kommer in. Varför ska jag backa om jag vill gifta mig? Men man kan ju inte tvinga nån annan till nått. Jag tror inte jag kommer hitta någon att älska lika mkt som han och det skrämmer mig att tänka så. Fy fan, blir helt snurrig.

Min man var orolig för att det skulle bli dyrt, men jag tyckte inte att det blev så farligt. Inte för allt det vi fick. Han ville inte heller ha allt fokus på sig. För mig fanns det inget alternativ än kyrkbröllop med släkt och vänner. Jag skulle inte gifta mig borgligt, eller hemligt, utan det var ett lagom stort kyrkbröllop med nära och kära och fest efteråt som gällde. För er del så hade det kanske varit bar att bara ni går till tex rådhuset och gifter er. Man ska väl ha några vittnen också tror jag, men då blir ni ju gifta i alla fall. Mina föräldrar gifte sig hemligt. Inte ens deras föräldrar fick veta det innan. Annars om ni gillar att resa, så åk utomlands och gift er. Då behöver man inte göra en så stor sak av det med fest och en massa folk.
Svar på tråden Giftermål, men han vill inte!