• drakensgränd

Lchf till treåring, mina erfarenheter

Min treåring har sedan januari 2013 ätit en kost som borde kunna liknas vid LCHF, vi valde att pröva detta då han var väldigt aktiv och hade problem med ett okontrollerat humör. Fick tipset av en DSK.

Helt otroligt vilka resultat, Han växer jättebra, får fin muskulatur, sover hela nätterna och är pigg och glad hela dagarna. Aldrig trött och sur.

Dagis har varit mycket samarbetsvilliga och flera andra barn på dagis har gått över till samma kost. Dagis erbjuder nu att ha extra grönsaker istället för pasta/potatis/ris till lunchen.

Dagisfrönkarna beskriver en barngrupp, där det nu är lugnare och finns utrymme för mer stimulerande aktiviteter, de bråkas väldigt lite och barnen sover knappast alls middag längre.

Helt otroligt vilka resultat det ger att satsa på fräch nyttig mat utan kolhydratsbas. Att inte fler dagis o skolor prövar. 

• Svar på tråden Lchf till treåring, mina erfarenheter
  • Duckan

Ptja, ser väl inga problem med att er fsk serverar detta. Dock skulle jag själv inte vilja äta detta och mitt barn skulle inte äta så mycket heller av det ts nämner.

• Sandra 321

Vad är det för fel med vanlig husmanskost?? Jag förstår inte varför man ska hålla på och experimentera med barnens kost när det finns något som fungerat bra hur länge som helst.
    Jag tror på att allt är ok i rimliga mängder.

• Sweet life
    Sandra 321 skrev 2013-08-15 12:54:58 följande:
    Vad är det för fel med vanlig husmanskost?? Jag förstår inte varför man ska hålla på och experimentera med barnens kost när det finns något som fungerat bra hur länge som helst.
    Jag tror på att allt är ok i rimliga mängder.
    Fast uppenbarligen har det blivit en skillnad till det bättre...

Sen vi plockade bort mejeriprodukter och spannmål försvann vår sons hyperaktivitet, konstanta gnällighet... 
  • Sandra 321

Inte då funderat på att de kanske är laktisintolerans eller glutenallergi helt enkelt?

• Sweet life

Nope, det är det inte! Däremot är det mjölkproteinallergi. Det och glutenintollerans kan ge symptom som hyperaktivitet och det är inget man i vanliga fall tänker på att det kanske beror på allgeri. 

Så därför kanske vissa av barnen skulle må bra av att plocka bort spannmål och/eller mejeriprodukter...

Frågar igen, mår inuitbarnen dåligt?  

• Twin Dad
    Sweet life skrev 2013-08-15 14:16:06 följande:
    Nope, det är det inte! Däremot är det mjölkproteinallergi. Det och glutenintollerans kan ge symptom som hyperaktivitet och det är inget man i vanliga fall tänker på att det kanske beror på allgeri. 

Så därför kanske vissa av barnen skulle må bra av att plocka bort spannmål och/eller mejeriprodukter...

Vänder på det. Kan du bevisa att de mår bättre än svenska barn som äter husmanskost?
  • Rottiss
    Topcom skrev 2013-08-15 09:09:07 följande:
    Eftersom man inte har forskat på biverkningarna kring detta under ett längre tidsspann skulle jag aldrig våga exprimentera med mitt barn. Lchf är ett relativt nytt påfund och biverkningar som kan visa sig om 50 år kanske inte är kända än. Du känner dig inte lite konfunderad när du läser om ökad risk för hjärtattack, ökade blodfetter tex i tidningarna? Eller du går stenhårt på vad din doktor har sagt?
    Så nytt kan det inte vara. Min mormor har käkat LCHF sen hon var en ung. Det hette bara inte LCHF, men dieten var densamma. Hon är en mycket pigg kvinna och känner sig som 35 säger hon! 
  • Dynastar

Livslängden har nog inte då mycket med kosten att göra, mer att man inte fysiskt sliter ut kroppen kanske men framför allt så är det läkarnas kunskaper som ändrats, vi dör inte av samma saker nu som tidigare, många fler liv kan räddas, även vår hygien är bättre nu än förr.

• drakensgränd

Några här i tråden ropar efter bevis och långtidsforskning, vänd på det i stället.

Sedan vi börjat bygga basen i vår mat på spannmål har fettma, diabetes, ADHD och en hel del andra sjukdommar exploderat. för 100 år sedan var inte cancer var mans sjukdom, vilket det är idag.

Kroppen är gjort för att äta kött, mejeri och grönsaker. Att påstå att ett barn behöver frukt och spannmål för att må bra är inte vetenskapligt belagt. Det finns inget som stöder den teorin.

Ett barn mår bra av ett stabilt blodsocker, då fungerar kropp och knopp som den skall. det fanns ju trots allt välfungerande människor innan det fanns pasta, ris, vetemjöl och socker. 

• drakensgränd
    Duckan skrev 2013-08-15 11:07:23 följande:
    Ptja, ser väl inga problem med att er fsk serverar detta. Dock skulle jag själv inte vilja äta detta och mitt barn skulle inte äta så mycket heller av det ts nämner.
    Nä troligen skulle ditt barn äta betydligt mindre än idag, för när blodsocker stabiliseras minskar hungern och man äter det man behöver.

Sallad, avokado tomat och spenat är ett fullgott och bättre alternativ än makaroner eller pulvermos, jag lovar :) 
  • drakensgränd
    Sweet life skrev 2013-08-15 14:16:06 följande:

bara det att var och varannan person numera går omkring och är gluten intolerant torde vara en signal om att man inte skall äta spannmål med mera. 
  • Duckan

drakensgränd, nej nu missförstår du. Hon skulle inte äta för du får inte i henne dessa grejer du radar upp som varma grönsaker, majonäs (kanske äckligaste som finns enligt mig näst efter får/gestost), spenat osv. Hon skulle bli jäkligt tunn, vilket hon redan är. Hon äter mycket kött och lax, men inte tillbehören så att säga.

• Biffus
    Sweet life skrev 2013-08-15 10:59:47 följande:
    Mår inuitbarnen dåligt?

Du kanske har missat att inuiter fick osteoporos (benskörhet) i mycket ung ålder? Alltså innan de fyllt 30.
  • Biffus
    drakensgränd skrev 2013-08-15 17:06:22 följande:
    Några här i tråden ropar efter bevis och långtidsforskning, vänd på det i stället.

Sedan vi börjat bygga basen i vår mat på spannmål har fettma, diabetes, ADHD och en hel del andra sjukdommar exploderat. för 100 år sedan var inte cancer var mans sjukdom, vilket det är idag.

Kroppen är gjort för att äta kött, mejeri och grönsaker. Att påstå att ett barn behöver frukt och spannmål för att må bra är inte vetenskapligt belagt. Det finns inget som stöder den teorin.

Ett barn mår bra av ett stabilt blodsocker, då fungerar kropp och knopp som den skall. det fanns ju trots allt välfungerande människor innan det fanns pasta, ris, vetemjöl och socker. 

Ironiskt att de folkgrupper som bara äter potatis/ris/majs är slanka och friska, medan inuiterna fick osteoporos i 20-årsåldern. Asiater var smala fram tills dess att de började äta mer kött.
  • HWR
    drakensgränd skrev 2013-08-15 07:43:22 följande:
    Min treåring har sedan januari 2013 ätit en kost som borde kunna liknas vid LCHF, vi valde att pröva detta då han var väldigt aktiv och hade problem med ett okontrollerat humör. Fick tipset av en DSK.

Helt otroligt vilka resultat, Han växer jättebra, får fin muskulatur, sover hela nätterna och är pigg och glad hela dagarna. Aldrig trött och sur.

Dagis har varit mycket samarbetsvilliga och flera andra barn på dagis har gått över till samma kost. Dagis erbjuder nu att ha extra grönsaker istället för pasta/potatis/ris till lunchen.

Dagisfrönkarna beskriver en barngrupp, där det nu är lugnare och finns utrymme för mer stimulerande aktiviteter, de bråkas väldigt lite och barnen sover knappast alls middag längre.

Helt otroligt vilka resultat det ger att satsa på fräch nyttig mat utan kolhydratsbas. Att inte fler dagis o skolor prövar. 
    Hur fick du förskolan att servera lchf?
    Jag äter själv lchf och mina barn med när de är hemma. De äter dock även frukt.
    På förskolan äter de mackor till mellis och potatis/ris/pasta till lunch.
    Hemma äter de middag enligt lchf. 
    Jag skulle vilja att de drog ner på kolhydraterna på förskolan också men vet inte vad personalen skulle tycka... 
Svar på tråden Lchf till treåring, mina erfarenheter