• Siri29

Kan det vara tankarna som påverkar?

Hur påverkar våra tankar fertiliteten?

Om man tror att man ska bli gravid snabbt - blir man det då?
    Och om man oroar sig för att det ska ta tid - tar det också längre tid då?
    Jag tänker särskilt när det gäller alla som inte fått nån förklaring till att det inte tagit sig ännu. 

Mina vänner som tagit för givet att de inte har några fertilitesproblem blir alla gravida på en gång...     

• Svar på tråden Kan det vara tankarna som påverkar?
  • Annelie 76
    Siri29 skrev 2013-08-15 17:16:35 följande:

Får jag fråga, ogillar du tanken på att det skulle vara så att tankarna kan påverka?

Och du verkar gilla tanken att tankar skulle påverka... Låt mig gissa, du har inga som helst problem med att bli gravid? Att ha problem och få höra "om du bara slutar tänka på det så kommer du bli gravid" är som att få en knytnäve i magen. Det är inte så lätt. Och framförallt är det inte logiskt.

Att hypnos eller annan avslappning tex akupunktur ev kan hjälpa vid IVF må vara hänt men att hävda att bara man tänker rätt så blir man gravid eller bara du önskar riktigt ordentligt att du INTE blir gravid så blir du inte det är bara idioti. Hade det varit så enkelt skulle fördelningen av gravida och barn vara helt annorlunda...
  • Annelie 76

Och för den delen hur tror du det skulle kännas om du blev gravid av en våldtäkt och nån sa "men då vill du ju ha barn för hade du tänkt att du inte ville hade du inte blivit gravid"...

• Siri29

Du missförstår mig. För det första - jag försöker också bli gravida. För det andra, jag menar inte att det skulle funka att man tänkte "nu ska jag inte bli gravid" och vips så hade man nån sorts mentalt p-piller. Vad jag funderat över är om de kvinnor som, när de bestämmer sig för att de vill bli gravida då känner sig säkra på att det ska gå snabbt, också blir gravida fortare. Känner du till nåt fall där en kvinna kännt sig säker på att bli gravid på en gång, men inte blivit det? Jag kanske har fel. Men jag undrar om det faktum att jag inte sa som mina vänner att "självklart blir jag gravid nu, det är ju hur lätt som helst" , har påverkat nåt. Jag tycker det är så märkligt att de som får kämpa ofta verkar ha varit insällda på det sen innan, och de som blir gravida snabbt alltid har tänkt att de är superfertila. Om det skulle va så är ju det ett slag i magen för mig med. Men kanske kan man då förändra sina tankemänster och få en mer självklar optimistisk hållning genom exempelvis hypnos. Jag menade inte att såra dig på något sätt och önskar dig alla lycka till med allt,

• Annelie 76
    Siri29 skrev 2013-08-15 22:39:52 följande:
    Du missförstår mig. För det första - jag försöker också bli gravida. För det andra, jag menar inte att det skulle funka att man tänkte "nu ska jag inte bli gravid" och vips så hade man nån sorts mentalt p-piller. Vad jag funderat över är om de kvinnor som, när de bestämmer sig för att de vill bli gravida då känner sig säkra på att det ska gå snabbt, också blir gravida fortare. Känner du till nåt fall där en kvinna kännt sig säker på att bli gravid på en gång, men inte blivit det? Jag kanske har fel. Men jag undrar om det faktum att jag inte sa som mina vänner att "självklart blir jag gravid nu, det är ju hur lätt som helst" , har påverkat nåt. Jag tycker det är så märkligt att de som får kämpa ofta verkar ha varit insällda på det sen innan, och de som blir gravida snabbt alltid har tänkt att de är superfertila. Om det skulle va så är ju det ett slag i magen för mig med. Men kanske kan man då förändra sina tankemänster och få en mer självklar optimistisk hållning genom exempelvis hypnos. Jag menade inte att såra dig på något sätt och önskar dig alla lycka till med allt,
    Ett positivt tänkande gör det lättare om det tar ett tag men jag tror inte det påverkar fertiliteten. Vissa är frögurkor men det vet man ju inte innan man börjar försöka, lika lite som man vet om det kommer vara svårt. Vissa är positiva till sin läggning och andra är negativa men förmodligen känns det som kortare tid för en positiv person om det tar det året som det i genomsnitt tar för att bli gravid (eller 7 månader tror jag det är).
  • Siri29

[quote=70791809][quote-nick]Annelie 76 skrev 2013-08-15 22:45:14 följande:[/quote-nick]

Siri29 skrev 2013-08-15 22:39:52 följande:
    Ett positivt tänkande gör det lättare om det tar ett tag men jag tror inte det påverkar fertiliteten. Vissa är frögurkor men det vet man ju inte innan man börjar försöka, lika lite som man vet om det kommer vara svårt. Vissa är positiva till sin läggning och andra är negativa men förmodligen känns det som kortare tid för en positiv person om det tar det året som det i genomsnitt tar för att bli gravid (eller 7 månader tror jag det är).[/quote Hur har du själv tänkt? Blev du gravid på en gång, och trodde du att du skulle bli det också?
  • linnea83

Jag har alltid trott att jag skulle ha lätt att bli gravid,då gener osv visar på hög fertilitet i släkten,så jag har liksom fått det inpräntat att det kommer gå snabbt när jag väl bestämmer mig.Nu sitter jag här 1,5 år senare och väntar på insemination.Så nej jag tror inte på att tanken påverkar :).

• Thotis90
    Siri29 skrev 2013-08-15 11:48:21 följande:
    Jag menar mer att det kanske blir nån blockering om man är orolig för att det inte ska bli något. Inte att allmän stress påverkar.
    Det som kan hända är att ägglossningen när man är stressad är att ägglossningen påverkas, ingenting annat. Man blir inte barnlös bara för att man tänker att det kommer ta tid att bli gravid. Jag har varit gravid en gång förut. Jag räknade med att det skulle ta åtminstone 3-6 månader, men jag blev gravid direkt. När jag sen började försöka med min sambo trodde jag att jag skulle bli gravid inom samma tidsram, men nu står vi här 20 månader senare och inget pyre har flyttat in i magen.
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Siri29

Tack för era svar. Skönt att ventilera även lite tokiga och irrationella tankar

• Kirsten

Jag förstår hur du tänker Siri, mina kompisar som tagit för givet att de ska bli gravida har blivit det när dom velat! Jag tror dock på tillfälligheter, kanske har allt varit på topp dom gångerna vilket gjort att det funkat!;) Själv sitter jag och är inne på 5:e försöket och försöker tänka på det så lite som möjligt!;)

• Siri29
    Kirsten skrev 2013-08-16 20:58:08 följande:
    Jag förstår hur du tänker Siri, mina kompisar som tagit för givet att de ska bli gravida har blivit det när dom velat! Jag tror dock på tillfälligheter, kanske har allt varit på topp dom gångerna vilket gjort att det funkat!;) Själv sitter jag och är inne på 5:e försöket och försöker tänka på det så lite som möjligt!;)

Om du och jag nu tar för givet att vi blir gravida, blir vi då det? Det finns ju också exempel, som vi sett i den här tråden, på tjejer som trott att det skulle gå fort men där det inte gjort det. Det var det jag undrade, om det fanns folk som trott att det skulle gå snabbt men att det ändå inte gjort det.
  • Kirsten
    Siri29 skrev 2013-08-16 21:23:54 följande:
    Om du och jag nu tar för givet att vi blir gravida, blir vi då det? Det finns ju också exempel, som vi sett i den här tråden, på tjejer som trott att det skulle gå fort men där det inte gjort det. Det var det jag undrade, om det fanns folk som trott att det skulle gå snabbt men att det ändå inte gjort det.

Jag tror att jag blir gravid vid nästa ägglossning! Hör av mig om hur det går! ;) :)
  • Siri29
    Kirsten skrev 2013-08-16 21:30:30 följande:
    Jag tror att jag blir gravid vid nästa ägglossning! Hör av mig om hur det går! ;) :)

Jag håller tummarna! Hur har du tänkt de andra gångerna? Hur gammal är du?
  • Kirsten
    Siri29 skrev 2013-08-16 21:40:21 följande:
    Jag håller tummarna! Hur har du tänkt de andra gångerna? Hur gammal är du?

Första gången tänkte jag att nu testar vi, andra gången trodde jag att jag va gravid för jag fick tidiga småblödningar, tredje gången hoppades jag på det men visste att det lika gärna kunde vara tvärtom, fjärde gången väntade jag mer eller mindre in mensen fast med mycket hopp i bakhuvudet. Så jag har nog varit rätt negativt inställd, eller rättare sagt inte trott för mycket! Men nu sjutton ska jag börja tro på det istället!:) Jag är 34 snart.
  • Siri29

Egentligen, när jag tänker efter, så tror ju varenda kvinna som äter P-piller att hon är rätt fertil - annars finns det ju ingen som helst poäng med preventivmedel.

• Kirsten
    Siri29 skrev 2013-08-16 22:23:26 följande:
    Egentligen, när jag tänker efter, så tror ju varenda kvinna som äter P-piller att hon är rätt fertil - annars finns det ju ingen som helst poäng med preventivmedel.

Jo fast tack vare p-pillerna så tänker man ju inte ens på att bli gravid!;)
  • Inelg

En här som var heeeeeelt övertygad att det skulle funka resan igår... Haha. Haft spiral 15 år och varit livrädd för att bli gravid. Fick ett barn när jag var ung och livrädd efter det.
    Nu när jag är äldre vill jag ha barn. Jag har 6 syskon och min make också och mycket mycket barn i släkten så vi var ju "super fertila"..

Men nej det funkade inte fast jag var helt 100 på att jag skulle bli gravid direkt.

Blev gravid efter 8 månader -missfall.
    Sedan efter detta 4 till missfall. De sista MF har tärt och jag var ganska pessimistisk. Sista tog 9 månader att bli gravid.
    Nu gör vi IVF och återinsättning är imorgon ..
    Ska se om jag kan "ignorera" mig till att det ska går bra. :) Att inte tänka på det helt enkelt.. Nä det funkar självklart inte enl min mening att tänka sig till ett resultat.
    Men det är en intressant tanke och jag förstår sin undran, men den bottnar nog bara i samhällets myter sedan många år tillbaka..

• Inelg

Vill tillägga att jag blev gravid. V 24 nu :) Inte för att jag tror att jag tänkte mig till det iaf, haha.. Trodde det skulle gå åt skogen nu också.. men icke.. Bebis sparkar hej vilt i magen..

Svar på tråden Kan det vara tankarna som påverkar?