• Kämpavidare2012

Dålig äggkvalité? Hur vet man det?

Anledningen till att jag är rädd för att det ska vara så är pga våra två IVF (korta protokollet) som inte gett topp resultat. 
    Vi har ju som sagt gjort två IVF.
    - Första IVF fick vi ut fem ägg 1 berfruktat och det var ej i toppkvalité det slutade i MA. 
    - Andra IVF höjde vi dosen men fick bara ut fyra ägg och ett blev berfrutat och det va lite bättre i kvalité än det första men ingen topp kvalité och det tog sig inte alls. 

Varför producerar min kropp så dåligt med ägg? 
    Varför är dom få äggen jag lyckas producera ej i toppkvalité?
    Hur tar man reda på äggkvalitén?

Vi ska göra vår tredje och sista IVF (betalda) i höst och vi vill då testa det långa protokollet och hoppas att vi ska få det för läkarna och hoppas självklart på att det ska ge ett bättre resultat är korta protokollet. 

• Svar på tråden Dålig äggkvalité? Hur vet man det?
  • Omogen citron

Alla ägg som kvinnor har produceras under fostertiden. Du producerar alltså inga nya ägg alls längre. (Precis som alla kvinnor.)

• Kämpavidare2012
    Omogen citron skrev 2013-08-15 10:44:15 följande:
    Alla ägg som kvinnor har produceras under fostertiden. Du producerar alltså inga nya ägg alls längre. (Precis som alla kvinnor.)
    Jag är helt totalt jävla värdelös på det här så du får gärna förklara lite tydligare ;) 
  • Jag är bara jag

Bara för att det går dåligt nån/några IVF.er innebär inte det att det alltid måste gå dåligt. Byte av metod och mediciner kan hjälpa. Jag lyckades inte ens med ET första gången,men fick 5 befruktade av 6 andra gången och till frysen och gravid så man vet aldrig. Tyvärr MA och sen har det aldrig gått vägen så vi kämpar fortfarande,men man vet ju ändå aldrig. Ett av 100 ägg kan ju vara guldägget! Glad 

• Kämpavidare2012

Jag vet att det inte behöver vara så men bara orolig + att jag vill veta om man kan kolla på ngt sätt så dom kan göra det så jag slipper fundera! :) har också fått ma så beklagar :(

• 2013
    Omogen citron skrev 2013-08-15 10:44:15 följande:
    Du har delvis rätt och delvis fel.
    Kvinnan föds med ett bestämt antal äggceller, men inte ägg. Själva äggen mognar fram under menstruationscykeln under de år kvinnan är fertil. Det är alltså inte helt fel att säga att man producerar nya ägg.

Svar på tråden Dålig äggkvalité? Hur vet man det?