Labbematte skrev 2013-08-16 12:07:29 följande:
Mmm. Starkt av dig att sätta ned foten, men så sorgligt att det inte räckte för att få upp hans ögon. Ljuger man om alkoholen kan man inte heller vara riktigt ärlig i ett förhållande- och bara det är en riktigt bra orsak att inte stanna kvar.
Fast han sköter barnen "bra" som du skriver, så kommer det att påverka deras relation i det långa loppet.
Som jag skrev, det handlar mycket om det där med att inte vara riktigt närvarande. Att ha den där lilla tanken på alkoholen i huvudet nästan hela tiden som gnager eller lockar. Och kanske också ha dåligt samvete, som man också måste dölja för att inte avslöja sig. Och då ligger det nära till hands att bara ta en öl för att slippa de känslorna...
Har du haft kontakt med några anhörigorganisationer (typ Alanon)? Tror det hjälper väldigt mycket för anhöriga att förstå sjukdomen. Trots allt kommer du ju att ha mycket med honom att göra även i framtiden eftersom ni har barn ihop. Kanske har din kommun en stödgrupp? Googla och kolla!
Lycka till!
Hej
Har kontaktat Beroendecentrum och kommer gå på träff där, fått tips om Alanon oxå.
Ja..men det kändes inte starkt och jag är så svag i mellanåt eftersom det var det sista jag igentligen ville
Men kände mig utnyttjade ekonomiskt och så var ju jag alltid nykter(jag vill inte dricka) och det gjorde det mycket enklare för honom oxå att kunna dricka mycket med barnen när jag var med.
Grejen är den att han verkar aldrig ha ångest, dåligt samvete el något, han är en sån som bara klarar hur mycket som helst känns det som..
Får han kritik så ger han dirrekt betydligt mer svidande kritik tillbaka el går sin väg.
Men jag är häpen över hur mycket öl en människa klarar och sedan enbart vara lite svullen ev när man vaknar...o sedan kunna dricka igen.
Men men...sen tre veckor tillbaka är han spiknykter!!el han festade ioförsig i helgen med en vän...men utan barnen.
Det är mycket imponerande tycker jag och gör ju att man tvivlar och blir ännu mera ledsen, varför kunde han inet bara lyssnat lite och respekterat min önskan lite..
Hade det rört sig om en el två öl några gånger i veckan hade jag inte sagt något, men det blev för mycket.
Tack för dina ord.