• Anonym (anna)

Påverkad och ta hand om barn

Hej

Vill gärna höra era åsikter.

Mitt ex har barnen varannan v och har under två år varit mer törstig på öl/vin än normalt.
    Dvs 5 öl en vanlig vardag är inget ovanligt, el flera glas vin...
    Han tål väldigt mycktet och blir inte redlöst berusad,man märker nästan inget på honom.
    men, han luktar och det har hänt att han börjat dricka tidigt på dagen.

Han dricker väldigt fort...sjukligt fort!

Han är en bra far(utöver detta enligt mig), och leker och tar hand om barnen bra och jag litar på honom trotts denna berusning.
    Dock gillar jag inte detta!

Har satt ned foten och krävt att han nu ska vara helt nykter, hans försvar är att det finns ingen lag på att man måste vara det med barn och han blir ju inte jättefull.

Tycker det är konstigt att man får ta hand om små barn och ha hög promille, fast inte köra bil..

Barnen är ett , tre och sju.

Vad tycker ni?
    jag tycker det är galet att han kan försvara sig med att det inte är olagligt......
    .

• Svar på tråden Påverkad och ta hand om barn
  • Anonym (anna)
    Anonym (LIsen) skrev 2013-08-16 08:42:35 följande:
    Jag hänger inte med, i TS skriver du att han inte blir redlöst berusad och man nästan inte märker på honom att han druckit men sen skriver du att han varit väldigt full med barnen flera gånger och att han varit "asfull" och "superfull"?
    Ja, veckan har flera dagar
    vi har ett långt liv ihop...och jag är inte alltid så bra på att formulera mig.
    Till vardags så var han inte ofta så full, utan mer lite berusad , var knappt märkbart.
    Vissa gånger har han dock varit ordentligt onykter..och det har varit tydlig att detta är inte ok.
    Men han tar fortfarande hand om barnen ok...det är just det, visst..han tappade bort tre åringen i en folkmassa på flera 1000 men det kan ju även hända när man är helt nykter, det som är jobbigt var just det att han skyllde på henne och att jag tänker att, det kanske inte skulle hänt om han var nykter.

• Anonym (anna)

jag har helt enkelt svårt att veta själv vart man ska dra gränsen...
    det är inte lätt...!
    Man vill ju inte vara överdriven och hysterisk, men jag vill inte heller att alkohol ska tillhöra vardagen och att barnen ska se det som normalt att dricka några öl varje el varannan dag.

Jag själv är uppvuxen med föräldrar som jämnt drack lättöl, det tycker jag är helt ok...en varje dag till middagen.

men just detta 4-5 starköl..ibland 7.5 or ......

fanns det inte öl i kylen var det väldigt konstigt....

Men som sagt, han är en bra far.....

• Anonym (;))
    Anonym (anna) skrev 2013-08-16 09:03:50 följande:
    Ja, veckan har flera dagar
    vi har ett långt liv ihop...och jag är inte alltid så bra på att formulera mig.
    Till vardags så var han inte ofta så full, utan mer lite berusad , var knappt märkbart.
    Vissa gånger har han dock varit ordentligt onykter..och det har varit tydlig att detta är inte ok.
    Men han tar fortfarande hand om barnen ok...det är just det, visst..han tappade bort tre åringen i en folkmassa på flera 1000 men det kan ju även hända när man är helt nykter, det som är jobbigt var just det att han skyllde på henne och att jag tänker att, det kanske inte skulle hänt om han var nykter.

Mitt ex dricker aldrig kring barnet men skyller ändå alla fel på barnet... När barnet kommit bort, skadat sig osv så är det barnets fel.... inte bristande uppsyn. Så det handlar inte säkert om alkoholen utan att han har en personlighet som skyller ifrån sig.
  • Anonym (anna)
    Anonym (;)) skrev 2013-08-16 09:40:01 följande:
    Mitt ex dricker aldrig kring barnet men skyller ändå alla fel på barnet... När barnet kommit bort, skadat sig osv så är det barnets fel.... inte bristande uppsyn. Så det handlar inte säkert om alkoholen utan att han har en personlighet som skyller ifrån sig.
    Så sant

• Labbematte
    Anonym (;)) skrev 2013-08-16 09:40:01 följande:

Fast för mig ÄR det alkoholen som talar. 

Jag är nykter alkoholist, sedan tre och ett halvt år ungefär. Det ingår liksom i hela bilden att man ljuger (lika mycket för sig själv som för andra!), skyller ifrån sig osv. Inte tar ansvar - inte fullt ut.

Att vara alkoholist handlar inte om hur mycket eller ens hur ofta man dricker. Jag tror inte en enda här på FL hade gått med på att jag är alkoholist om jag berättade hur mitt drickande såg ut. Men jag är tacksam att jag ändå fick hjälp att komma ur beroendet, chansen att leva utan alkohol. 

Det är INTE normalt att vilja dricka varje dag, att dricka fort, att inte sluta i tid och det finns inte en chans att någon som faktiskt druckit så mycket att deras barn råkat illa ut (eller hamnat i situationer där de kan råka illa ut) och därefter inte låter bli alkohol tillsammans med sina barn inte har ett beroende. 

Jag säger inte att han inte är en bra far - men jag tror att han kan bli en ännu bättre far om han kan lära sig att leva utan alkoholen. Skillnaden är att man blir mer närvarande. Trust me

• Anonym (anna)
    Labbematte skrev 2013-08-16 11:45:06 följande:

Fast för mig ÄR det alkoholen som talar. 

Jag är nykter alkoholist, sedan tre och ett halvt år ungefär. Det ingår liksom i hela bilden att man ljuger (lika mycket för sig själv som för andra!), skyller ifrån sig osv. Inte tar ansvar - inte fullt ut.

Att vara alkoholist handlar inte om hur mycket eller ens hur ofta man dricker. Jag tror inte en enda här på FL hade gått med på att jag är alkoholist om jag berättade hur mitt drickande såg ut. Men jag är tacksam att jag ändå fick hjälp att komma ur beroendet, chansen att leva utan alkohol. 

Det är INTE normalt att vilja dricka varje dag, att dricka fort, att inte sluta i tid och det finns inte en chans att någon som faktiskt druckit så mycket att deras barn råkat illa ut (eller hamnat i situationer där de kan råka illa ut) och därefter inte låter bli alkohol tillsammans med sina barn inte har ett beroende. 

Jag säger inte att han inte är en bra far - men jag tror att han kan bli en ännu bättre far om han kan lära sig att leva utan alkoholen. Skillnaden är att man blir mer närvarande. Trust me

Tack för ditt svar....
    Jag tvivlar så många gånger på detta...det går några dagar utan alkohol och man tänker..nu så, han klarar ju detta jättebra..
    men så kommer han hem med 5-6 mariestad en tisdag som bara häls i..helt galet.
    Man står ut med mycket när man är väldigt förälskad i mannen oxå och han hela tiden hotar med att lämna en om man ställer krav allt ska ske i hans takt.
    Måste peppa mig själv att jag gjort rätt val..även fast mina vänner och familj stöttar mig.
    Många gånger man saknar honom och bara vill att allt ska vara "bra" igen.

Och hela tiden tänker man..han är ju inte våldsam..för just detta...sålänge man sköter barnen "bra" är det ok...
    Men vart går gränsen??
    Den dagen han tappade bort treåringen hade barnen och han super kul och han hjälpte till att natta dom och allt....men han var så full att min systers kille inte ville se han(han har en pappa som är alkis)

Inners inne vet jag nog att jag gjort rätt...men behöver höra det el läsa gamla dagböcker osv för att inte ångra att jag satte ned foten
  • Labbematte

Mmm. Starkt av dig att sätta ned foten, men så sorgligt att det inte räckte för att få upp hans ögon. Ljuger man om alkoholen kan man inte heller vara riktigt ärlig i ett förhållande- och bara det är en riktigt bra orsak att inte stanna kvar.  
    Fast han sköter barnen "bra" som du skriver, så kommer det att påverka deras relation i det långa loppet. 

Som jag skrev, det handlar mycket om det där med att inte vara riktigt närvarande. Att ha den där lilla tanken på alkoholen i huvudet nästan hela tiden som gnager eller lockar. Och kanske också ha dåligt samvete, som man också måste dölja för att inte avslöja sig. Och då ligger det nära till hands att bara ta en öl för att slippa de känslorna... 

Har du haft kontakt med några anhörigorganisationer (typ Alanon)? Tror det hjälper väldigt mycket för anhöriga att förstå sjukdomen. Trots allt kommer du ju att ha mycket med honom att göra även i framtiden eftersom ni har barn ihop. Kanske har din kommun en stödgrupp? Googla och kolla!

Lycka till!

• Anonym (anna)
    Labbematte skrev 2013-08-16 12:07:29 följande:
    Mmm. Starkt av dig att sätta ned foten, men så sorgligt att det inte räckte för att få upp hans ögon. Ljuger man om alkoholen kan man inte heller vara riktigt ärlig i ett förhållande- och bara det är en riktigt bra orsak att inte stanna kvar.  
    Fast han sköter barnen "bra" som du skriver, så kommer det att påverka deras relation i det långa loppet. 

Som jag skrev, det handlar mycket om det där med att inte vara riktigt närvarande. Att ha den där lilla tanken på alkoholen i huvudet nästan hela tiden som gnager eller lockar. Och kanske också ha dåligt samvete, som man också måste dölja för att inte avslöja sig. Och då ligger det nära till hands att bara ta en öl för att slippa de känslorna... 

Har du haft kontakt med några anhörigorganisationer (typ Alanon)? Tror det hjälper väldigt mycket för anhöriga att förstå sjukdomen. Trots allt kommer du ju att ha mycket med honom att göra även i framtiden eftersom ni har barn ihop. Kanske har din kommun en stödgrupp? Googla och kolla!

Lycka till!

Hej

Har kontaktat Beroendecentrum och kommer gå på träff där, fått tips om Alanon oxå.

Ja..men det kändes inte starkt och jag är så svag i mellanåt eftersom det var det sista jag igentligen ville
    Men kände mig utnyttjade ekonomiskt och så var ju jag alltid nykter(jag vill inte dricka) och det gjorde det  mycket enklare för honom oxå att kunna dricka mycket med barnen när jag var med.

Grejen är den att han verkar aldrig ha ångest, dåligt samvete el något, han är en sån som bara klarar hur mycket som helst känns det som..
    Får han kritik så ger han dirrekt betydligt mer svidande kritik tillbaka el går sin väg.
    Men jag är häpen över hur mycket öl en människa klarar och sedan enbart vara lite svullen ev när man vaknar...o sedan kunna dricka igen.

Men men...sen tre veckor tillbaka är han spiknykter!!el han festade ioförsig i helgen med en vän...men utan barnen.
    Det är mycket imponerande tycker jag och gör ju att man tvivlar och blir ännu mera ledsen, varför kunde han inet bara lyssnat lite och respekterat min önskan lite..

Hade det rört sig om en el två öl några gånger i  veckan hade jag inte sagt något, men det blev för mycket.

Tack för dina ord.
  • Anonym (inte ok)

Jag o fler jag känner omkring mig har som gräns att ingen som har hand om barn får dricka mer än 2-3 starköl max. Skulle absolut vara orolig om jag var du.

• frappa
    Anonym (inte ok) skrev 2013-08-30 00:32:24 följande:
    Jag o fler jag känner omkring mig har som gräns att ingen som har hand om barn får dricka mer än 2-3 starköl max. Skulle absolut vara orolig om jag var du.
    Det är tom för mycket för en del och andra spelar det ingen roll om de skickar i sig 10 starköl.
    Finns ingen "måttstock" här i antal öl(alkoholmängd).
    Personligen utgår jag från i hur de blir som person.

personligen är jag förskonad i min umgängeskrets(mer eller mindre), med personer som får grava personlighetsförändringar.
    Och tappar inte förmågan att ta hand om sina barn.
    De överdriver aldrig med barn i närheten, en del av dom kan göra det annars när de är själva.

Jag inbillar mig inte att hur det är runt mig, är hur det är hos alla andra.
    Men har förtroende för mina vänner att de kan sköta sina barn utan problem, när de dricker alkohol.
    Och vet sin gräns och sköter det väl.
  • Anonym (anna)
    frappa skrev 2013-08-30 01:08:44 följande:
    Det är tom för mycket för en del och andra spelar det ingen roll om de skickar i sig 10 starköl.
    Finns ingen "måttstock" här i antal öl(alkoholmängd).
    Personligen utgår jag från i hur de blir som person.

personligen är jag förskonad i min umgängeskrets(mer eller mindre), med personer som får grava personlighetsförändringar.
    Och tappar inte förmågan att ta hand om sina barn.
    De överdriver aldrig med barn i närheten, en del av dom kan göra det annars när de är själva.

Jag inbillar mig inte att hur det är runt mig, är hur det är hos alla andra.
    Men har förtroende för mina vänner att de kan sköta sina barn utan problem, när de dricker alkohol.
    Och vet sin gräns och sköter det väl.
    när du skriver,"personligen utgår jag från hur de blir som person"
    Skulle du alltså då lämna dina barn till någon som tagit 10 starköl, bara för att denna tål det och att det märks inte så mycket?

• frappa
    Anonym (anna) skrev 2013-08-30 08:17:30 följande:
    när du skriver,"personligen utgår jag från hur de blir som person"
    Skulle du alltså då lämna dina barn till någon som tagit 10 starköl, bara för att denna tål det och att det märks inte så mycket?

Väldigt konstigt frågeställning du lägger upp, om att jag planerar lämna bort mina barn till någon som planerar dricka alkohol.
    Så en icke fråga.
    Jag skulle inte lämna bort mina barn alls, om den som jag har tänkt lämna till har planerat att ha fest.

Om jag lämnar bort mina barn och jag har förtroende för denna nykter som onykter, så skulle jag inte reflektera nått över om denne skulle dricka några öl eller ett gäng glas vin.

Som sagt vad jag baserar mina beslut på hur de agerar och är under påverkan och inte att det är alkohol i sak.
    på detta sätt finsn det folk som aldrig dricker och skulel itne låta mina barn komma i närheten av dessa personer.
    och andra som jag skulle ha förtroende även om de skulle dricka ordentligt.
    Helt enkelt för att det går att lita på dom oavsett.

Vet detta har en del väldigt svårt att smälta moraliskt.
    Men jag försöker så gått det går att inte låta moral styra mina beslut, utan saklighet och fakta är vad jag helst förlitar mig på.

• Anonym (anna)
    frappa skrev 2013-08-30 13:39:05 följande:
    Väldigt konstigt frågeställning du lägger upp, om att jag planerar lämna bort mina barn till någon som planerar dricka alkohol.
    Så en icke fråga.
    Jag skulle inte lämna bort mina barn alls, om den som jag har tänkt lämna till har planerat att ha fest.

Om jag lämnar bort mina barn och jag har förtroende för denna nykter som onykter, så skulle jag inte reflektera nått över om denne skulle dricka några öl eller ett gäng glas vin.

Som sagt vad jag baserar mina beslut på hur de agerar och är under påverkan och inte att det är alkohol i sak.
    på detta sätt finsn det folk som aldrig dricker och skulel itne låta mina barn komma i närheten av dessa personer.
    och andra som jag skulle ha förtroende även om de skulle dricka ordentligt.
    Helt enkelt för att det går att lita på dom oavsett.

Vet detta har en del väldigt svårt att smälta moraliskt.
    Men jag försöker så gått det går att inte låta moral styra mina beslut, utan saklighet och fakta är vad jag helst förlitar mig på.

jag förstår vad du säger och respekterar din åsikt, och skulle nog tyckt som dig om detta inte var en person som var med barnen flera dagar i v utan bara någon gång då o då.
    För att barn ska inte se alkohol som vardagsdricka enligt mig, alkohol är något som hör till helg/fest.
    Och jag skulle inte vilja ha det i magen att en person är berusad o tar hand om alla mina barn o så kanske något händer, då skulle jag anklagat mig själv att jag skulle sagt till personen att denna skulle varit nykter, och lika så skulle nog folk runt mig undrat varför jag inte ställt det kravet, o lite sagt- skyll dig själv..

så , jag förstår vad du menar, men jag skulle inte låta någon onykter passa mina barn, hur snäll denne än är!

Har gjort det misstaget, och det kommer inte ske igen!
  • frappa
    Anonym (anna) skrev 2013-09-03 10:02:18 följande:
    jag förstår vad du säger och respekterar din åsikt, och skulle nog tyckt som dig om detta inte var en person som var med barnen flera dagar i v utan bara någon gång då o då.
    För att barn ska inte se alkohol som vardagsdricka enligt mig, alkohol är något som hör till helg/fest.
    Och jag skulle inte vilja ha det i magen att en person är berusad o tar hand om alla mina barn o så kanske något händer, då skulle jag anklagat mig själv att jag skulle sagt till personen att denna skulle varit nykter, och lika så skulle nog folk runt mig undrat varför jag inte ställt det kravet, o lite sagt- skyll dig själv..

så , jag förstår vad du menar, men jag skulle inte låta någon onykter passa mina barn, hur snäll denne än är!

Har gjort det misstaget, och det kommer inte ske igen!
    Det är väl inget att sträva efter att lämna det till en person som dricker sig onyktra.
    Men om du har vetenskapen de bara dricker ett glas vin tex, och du vet helt säkert att det inte blir mer vin.
    Är du okey med detta?
    För antar du menar i ditt exempel att det blev lite väl bra dricka, och dåligt utfall där.
  • Anonym (anna)
    frappa skrev 2013-09-03 10:39:31 följande:
    Det är väl inget att sträva efter att lämna det till en person som dricker sig onyktra.
    Men om du har vetenskapen de bara dricker ett glas vin tex, och du vet helt säkert att det inte blir mer vin.
    Är du okey med detta?
    För antar du menar i ditt exempel att det blev lite väl bra dricka, och dåligt utfall där.
    hum, vi har väll aldrig pratat om ett glas i tråden, tråden handlar ju om folk som dricker mer och blir berusade.
  • frappa
    Anonym (anna) skrev 2013-09-03 11:51:29 följande:
    hum, vi har väll aldrig pratat om ett glas i tråden, tråden handlar ju om folk som dricker mer och blir berusade.
    Det var en fråga, och inget konkret från något annat i tråden.
  • Anonym (anna)
    frappa skrev 2013-09-03 13:27:13 följande:
    Det var en fråga, och inget konkret från något annat i tråden.
    ett glas är inga problem, kanske inte två heller, men då är det väldigt olika...men mer, spelar ingen roll för mig, för jag tycker inte det hör hemma ihop med barnpassning o mer än tre öl typ
Svar på tråden Påverkad och ta hand om barn