• Anonym (Känslig)

Hur accepterar jag mitt ex nya som är så ung? (16år!)

Hej, jag och min sons pappa är separerade. Sonen är 6 år gammal och vi har gemensam vårdnad och han bor växelvist hos oss vardera på 50 procent. Vi är 22 år gamla. Mitt ex har nu träffat en ny tjej som är väldigt ung, 16 år. Hur lär jag mig att acceptera hennes låga ålder? och att hon ska vara en del av mitt barns liv. Tips tack.   

• Svar på tråden Hur accepterar jag mitt ex nya som är så ung? (16år!)
  • Anonym (Svea)

fast så stor ålders skillnad är det ju inte.

Men det är ju bara att acceptera, tänkt dig själv när du fick barn när du var 16 hur var du då ??  

• Anonym (?)

Ni fick alltså barn när ni var 15? Då borde det inte vara en konst att acceptera att han har en tjej som är 16 kan jag tycka. Det är hennes person du ska acceptera, åldern är irrelevant.

• Anonym (Sara)

Hej, 

Du kanske bör tänka att hon kanske är där för att stanna, och det är lika bra att ''gilla läget''. Tänk dig ifall du faktiskt tycker om den här tjejen? Att det visar sig att hon är bra för din son vilket är det viktigaste? Vet att det är lätt att döma efter hennes unga ålder.

Jag var själv 16 när jag träffade min nuvarande man, han hade också ett småbarn sedan innan och hans ex, alltså tjejen som var i samma skor som dig, blev helt hysterisk. Hon trodde inte att det skulle hålla alls mellan oss. Men sen när hon fick lära känna mig, och när hon såg hur mycket barnet tyckte om mig och hur bra det gick så släppte det. Idag har vi en bra relation, är vuxen nu givetvis men det funkade bra till slut.

Så mitt råd är att försöka tänka från sonens perspektiv, ifall han inte far illa av det, ifall han känner sig nöjd så tycker jag du bör försöka se det från hans håll.

Nu känner jag ju inte den här tjejen, men jag hoppas att, oavsett hennes ålder, att hon är en bra tjej och hoppas att hon medför något positivt till din sons liv, för det är aldrig fel med lite extra kärlek och trygghet.

• liv

Jag hade inte accepterat det. Men jag förstår inte varför gnäller på med tanke på att du var yngre än henne när du fick barn. Omogen reaktion hos en omogen förälder.

• Anonym (Jomen)

Förstår att det är jobbigt att han träffat ny som dessutom är ganska ung. men försök att strunta i åldern.
    Mitt ex var 30 och träffade en tjej på 16. En gemensam bekants dotter som vi känt i några år. Det äcklade mig rätt mycket. Tjejen jätterar och snäll så det gick rätt bra mellan henne och min dotter ändå. Förhållandet varade inte så länge. 

Svar på tråden Hur accepterar jag mitt ex nya som är så ung? (16år!)