• Retro

Fungerar namnet på ett svenskt barn?

Jag har förstått att vissa namn är så kallade "WT", enligt folk här på familjeliv.
    Då främst engelska namn som väljs av svenska föräldrar, t.ex. Liam och Kevin. 

Frågan jag ställer nu är: 
    Fungerar Timothy på ett svenskt barn?  

★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Juliet, Alfred, Harry ✰ ☆ ★
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fungerar namnet på ett svenskt barn?
  • MaaxMaax

Jag gillar egentligen namnet Timothy, förknippar det med revliga personer jag mött. Men jag har också tänkt att det har viss WT-stämpel, liksom varianten Timotheo. Lutar lite mer åt Timoteus istället.

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • fluu

Jodå,rent uttalsmässigt funkar det absolut. Jag har känt två Timothy och det var inga problem med uttal för någon. Alla kallades ändå Tim så småningom.
    Kanske stava utan h så bör det verkligen inte bli förvirring.

PÅ familjeliv kallas det WT och ja,det stämmer enligt min erfarenhet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • evelinaeee

ja det funkar (enligt mig funkar alla namn på alla barn, spelar väl ingen roll om man är svensk eller inte, tycker man om namnet så är det väl det namnet man tar oavsett?)
    nej det är inte wt (varför ska allt klassas som wt hela tiden?, finns inga wt-namn enligt mig, inte heller finns det "wt-beteenden", "wt-saker" eller liknande, bara löjligt...)
    däremot tycker jag inte att namnet är speciellt fint, men det är ju en helt annan sak, det är inte jag som ska ge mitt barn det namnet...  

• Dixie

Ja, det funkar men låter inte snyggt på svenska.... Hellre bara Tim.

• Mli 014

Jag fattar egentligen inte vem som kan tillåta sig själv att sitta och döma, vem som är wt och inte. Undrar vad deras barn heter som är så mycket bättre...

Jag har blivit kallad det ena och det andra på grund av mina pojkars namn, men bara av svenskar... Konstigt nog. Bor själv i Danmark och här blir ingen kallad wt eller mobbar-morsa på grund av barnens namn.

Här har vi snarare fått komplimanger och glada miner när vi berättar vad våra söner heter. I Sverige rynkar (vissa) folk på näsan, himlar med ögonen eller hostar wt bakom ryggen som om jag inte hör.

Och namnen hör och häpna är: Harald och Sven.

(Allt för många Svenskar har för många komplex tror jag, de kan aldrig vara glada för andras skull...)

Timothy är ett jättefint namn!

Go for it!

Och skit i vad folk tycker!

• ApanApansson

Vet inte vad jag ska rösta, vet inte om man kan kalla namn för WT.. Men passar här gör det inte och fult är det också

Stupid is, as stupid does!
  • ApanApansson
    Lola89 skrev 2013-08-15 23:17:27 följande:
    Vad står WT för?
    White trash ...
    Stupid is, as stupid does!
  • Lisastina

Det finns ju på svenska: Timoteus! DET är väl ett retronamn som heter duga?( En släkting till mig hette så, han var född på 1790-talet. )

• Jackie och prinsarna

Tycker inte att det är WT, och jag tycker att det funkar i Sverige.
    Men jag tycker det är ett fult namn.  

★ Alexander 060929 ★ Eliah 080107 ★ Maximilian 100509
  • Butterscotch

Jag tycker att det funkar i Sverige om familjen har ett engelskt efternamn, men Timothy Persson...? Nä va.

• Retro
    Butterscotch skrev 2013-08-21 18:40:33 följande:
    Jag tycker att det funkar i Sverige om familjen har ett engelskt efternamn, men Timothy Persson...? Nä va.
    Vilka namn låter bra tillsammans med Persson enligt dig? William Persson? Liam Persson? Charlie Persson? Vincent Persson? Theo Persson? Viggo Persson? Erik Persson? Mikael Persson? Sven Persson?

Jag tycker att många namn (både svenska och utländska) inte passar med svenska namn. 
    ★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Juliet, Alfred, Harry ✰ ☆ ★
Svar på tråden Fungerar namnet på ett svenskt barn?