• Anonym (Syskon)

Snart dags att berätta!

Hej hej!  

Nu är de så att jag och min sambo väntar vårt första barn tillsammans.  Min sambo har två barn med sitt ex, 11 och 8 år gamla.

Vi har varit ett par i 5 år, bott ihop i 4 och jag känner verkligen att vi funkar bra ihop hela familjenGlad

Men nu tycker jag att de är dags att bonusarna får veta att dom ska få ett syskon, vill ju att dom ska veta först eftersom de är en väldigt stor sak att få en lillebror eller syster tycker jag.

Men jag känner mig lite osäker på hur vi ska gå tillväga med att berätta för dom, jag hoppas ju dom blir glada och ser fram emot bebisen!  Men man vet ju aldrig hur dom kommer reagera. Vill ju inkludera dom så mkt som möjligt så dom får känna sig delaktiga och förstår att dom kommer va väldigt viktiga  för bebisenGlad

Hur gjorde ni andra?  Tips och råd tack!?Skrattande

• Svar på tråden Snart dags att berätta!
  • Anonym (Barn)

Hans barn var inte de första att få veta det. Men när vi varit på första ultraljudet så lade vi en bild på bordet när dom skulle komma hit. Så fick dom titta på den när vi berättade. 
    De efterföljande gångerna så var det ingen stor sak direkt, utan då berättade vi direkt i stort sett.
    Detta gällde tonåringar. 

• Anonym (Syskon)
    Anonym (Barn) skrev 2013-08-16 16:50:21 följande:
    Hans barn var inte de första att få veta det. Men när vi varit på första ultraljudet så lade vi en bild på bordet när dom skulle komma hit. Så fick dom titta på den när vi berättade. 
    De efterföljande gångerna så var det ingen stor sak direkt, utan då berättade vi direkt i stort sett.
    Detta gällde tonåringar. 
    Jaha, men hur reagerade barnen då? Blev dom glada?Glad   

• Anonym (Barn)
    Anonym (Syskon) skrev 2013-08-18 10:37:28 följande:
    Jaha, men hur reagerade barnen då? Blev dom glada?Glad   

Oj glömde skriva det. Jo det blev dom.
    Men när barnet väl kommit så blev det turbolent eftersom dom var vana att stå ensamma i rampluset och bli skjutsade och uppassade. Helt plötsligt så blev dom tvungna att agera efter den åldern som dom faktiskt var i, och börja ta ansvar och planera sina aktiviteter själva och hur dom skulle ta sig fram och tillbaks från dessa. Deras pappa var ju trött efter sömnlösa nätter och dessutom så hade han fler att fördela tiden mellan. Tidigare så släppte han allt han hade för händerna bara dom sa pip, men med ett litet barn också så fungerade inte det mer.
  • Anonym (Syskon)
    Anonym (Barn) skrev 2013-08-18 10:48:37 följande:
    Oj glömde skriva det. Jo det blev dom.
    Men när barnet väl kommit så blev det turbolent eftersom dom var vana att stå ensamma i rampluset och bli skjutsade och uppassade. Helt plötsligt så blev dom tvungna att agera efter den åldern som dom faktiskt var i, och börja ta ansvar och planera sina aktiviteter själva och hur dom skulle ta sig fram och tillbaks från dessa. Deras pappa var ju trött efter sömnlösa nätter och dessutom så hade han fler att fördela tiden mellan. Tidigare så släppte han allt han hade för händerna bara dom sa pip, men med ett litet barn också så fungerade inte det mer.
    Ja de blir ju klart en stor omställning för dom äldre syskonen när dom inte är vana vid att dela med sig av tid och "resurser"  

Jag hoppas den omställningen inte blir lika stor här eftersom mina bonusar är väldigt duktiga och väluppfostradeGlad  Dom hjälps åt här hemma efter ålder och förmåga.

Har dom äldre syskonen en bra relation med sina småsyskon då? Avundsjuka å så, kom de emellan? 
  • Anonym (Barn)
    Anonym (Syskon) skrev 2013-08-18 10:58:47 följande:
    Ja de blir ju klart en stor omställning för dom äldre syskonen när dom inte är vana vid att dela med sig av tid och "resurser"  

Jag hoppas den omställningen inte blir lika stor här eftersom mina bonusar är väldigt duktiga och väluppfostradeGlad  Dom hjälps åt här hemma efter ålder och förmåga.

Har dom äldre syskonen en bra relation med sina småsyskon då? Avundsjuka å så, kom de emellan? 
    Nu skiljer det väldigt mycket i ålder, 15 år mellan hans och vår äldsta, men dom två har klickat från början.
    Hans barn är ju 20+ nu och bor själv med sina respektive, så det är inte speciellt ofta vi träffas. Men våra blir jätteglada när dom kommer hit, och hans verkar ha lika roligt. Dom leker i stort sett helat tiden dom är här 
    Men iom att dom inte bott ihop så har dom inte den där syskonrelationen som hans har sinsemellan och som våra har sinsemellan. Dom har mer en vuxen/barn relation, eller man ska kanske säga "lektant"/barn relation. För det är bus och stoj så fort dom kommer innanför dörren.

Visst har det funnits avundsjuka, och det kanske finns fortfarande, men dom är så stora att dom inte visar det nu. Men iom att föräldrarna inte är samma och den gemensamma föräldern är äldre och har andra levnadsvillkor nu, så blir inte deras uppväxter likadana. 
    Våra barn har tex en bättre relation till mannens släkt än hans tidigare barn. Deras mamma gjorde sitt bästa för att sabotera även det. Det är en sak dom inte har "sett" då det försigått bakom deras ryggar, men som dom har kommenterat, att våra barn har närmre kontakt med sina kusiner än dom har. 
Svar på tråden Snart dags att berätta!