• artinus

Döv katt.

Hej! Jag har skaffat mig världens mest underbara kattunge. Vad jag inte visste när jag skaffade honom var att han är döv, helt döv. 
    Jag tänkte bara höra om det är någon som har erfarenheter av en döv katt? Några tips?

Må jättebra.
    /Tacksam

• Svar på tråden Döv katt.
  • nemo1

Aldrig aldrig släppa ut den själv. Tar för givet att den är helvit och de är övervägande döva. 

• MajaMaria79

Vi har en helvit, heldöv katt. Han klarar sig fint. Precis lika bra som de andra fyra katterna vi har. Men han är sämre uppfostrad för han hör ju inte när han får skäll ;)
    Han klarar dig utmärkt även med att gå ut, han går bara runt tomten. Han är världens bästa lekkompis till barnen eftersom han inte blir rädd om de blir lite högljudda.

• alifewithoutme
    nemo1 skrev 2013-08-16 18:09:46 följande:
    Aldrig aldrig släppa ut den själv. Tar för givet att den är helvit och de är övervägande döva. 
    Hur kommer det sig att många helvita katter är döva?
  • IceJossan
    alifewithoutme skrev 2013-08-16 18:41:15 följande:

Jag vet inte varför, men det är iaf väldigt vanligt att katten är döv om den är blåögd. Gulögda katter är inte alls döva i samma utsträckning. Det är nåt med generna som kan hänga ihop. Jag var jourhem åt en kattunge som hade ett blått och ett gult öga. Han var döv på den sida han var blåögd på. Andra örat, där ögat var gult, var han hörande på.
  • Omogen citron
    alifewithoutme skrev 2013-08-16 18:41:15 följande:

Det har med gener att göra.

TS: Det är extra viktigt att öronmärka och/eller chipa katten. Skulle hon springa ut är hon extra sårbar, du kan inte ropa på henne, med chip och/eller öronmärkning blir det iaf lättare att spåra henne.
  • thatjej

man får väcka katten och visar upp viss en tid morgon och kvällen om du vill ha en bestämt tiden för kattmat och sånt.. men om man vill visa att den göra fel, så ha lite ögon kontakt, men inte för mycket, för dom blir rädda och visa med en finger och  som lite långsamt och visar du gillar inte och gör det ofta så den minns vad den betyder sen flytta den till annan plats. eller röra lifta på nosen så den fattar ganska snabbt..

Själv jag hade en döv katt, för längesedan och det är en plus att jag är nästa döv också. så jag fick använder kroppspråket och det funkade bra.. om det är kattunge så det går fort, kanske en veckan och ofta..

Svar på tråden Döv katt.