Anonym (olika) skrev 2013-08-17 12:07:21 följande:
Håller helt och hållet med dig!
Givetvis är hennes son inte mannens ekonomiska ansvar. Men mamman kan ju faktiskt säga "Nej, i år vill jag göra färre resor för att kunna ta med min son på en med oss all. Men åk du med våra barn" eller dyl. Men sedan kan jag väl tycka att det kanske är lite dumt att ha gemensam ekonomi om då ex. mannen inte kan tänka sig att lägga ut pengar även för hennes son. Då hade det ju vart bättre med delad och att mamman stod för alla sonens kostnader.
TS: Gör som passar bäst för tillfället, något år kanske han är med på bägge resor och nästa år endast på en :) Men tycker inte det är något "måste" att barnet, som inte verkar bo där jämt måste följa med på alla roliga saker. Han gör förhoppningsvis roliga grejer med sin mamma också :)
Det väljer mannen om han har den högre inkomsten. Mamman kan använda sina fickpengar, underhåll och barnbidrag/studiebidrag till att betala för sitt barn.
Anonym (stor) skrev 2013-08-17 13:58:08 följande:
Nä en tonåring är ju ytterligare en vuxen och ska ha eget rum osv.
Vi reste aldrig med min mans tonåringar, för han hade aldrig haft råd att betala för ytterligare två vuxna och två enkel rum. Sedan hade dom inte haft något större utbyte utav våra småbarns semestrar.
Vi var iväg med dem en gång innan vi fick gemensamma, och det var bara en massa gnäll på att det inte gick att dela rum osv. Jag var riktigt trött på dem när vi äntligen kom hem, och sa aldrig, aldrig mer jag åker någonstans med dem.
Eget rum? Det är inget tvång. Vi hade familjerum sist vi var iväg för några veckor sedan.
Så de äldre har aldrig fått följa med mer?