• Anonym (sårat)

Sårat min bonusdotter!

Ja jag har en bonusdotter som jag ibland kan komma ihop med mig. Vi har ganska olika sätt och se på saker. 

Vi har ett sätt hemma hos oss, där jag och hennes pappa bestämmer.

Hemma hos hennes mamma är det hon som bestämmer och hon behöver inte göra något.

Vi har struntat i det och kört vårat race men ibland krockar det. Hon har svårt och ta när vi ställer krav på henne. Vill ogärna göra något som hon själv inte anser är rätt. Vi har vissa regler (normala, som plocka undan efter sig, inte ha sina saker i soffan osv) , men bara för att hon anser vissa saker så ska hon inte behöva följa dom.  

Hon sköter heller inte sin hygien och kan gå en vecka eller mer och inte duscha. När hon väl duschar byter hon inte kläder, underkläder utan tar på sig samma igen. Har ingen aning om hur lite kläderna tvättas för hon lägger hon aldrig kläder i tvätten.

Vi har försökt prata med henne om detta med att sköta sin hygien på alla möjliga olika sätt och jag har varit så pedagogisk man bara kan, men det har inte gått in.

Jag har även försökt vara pedagogisk när det kommer till andra saker, som att visa omtanke för andra och annat. Varför man ska hjälpa till hemma osv. Men hon och mina värderingar, synsätt skiljer sig så åt så det funkar inte.

Nu har det gått till den punkten att jag slutat vara så finkänslig mot henne. Utan jag är numera rak på sak och säger ärligt saker jag tycker. Jag har blivit lite hård, ibland för hård och då speciellt av de ord jag använt. När det kommer till hur hon sköter sin hygien har jag använt ord som kunnat såra, men enbart för att inget annat funkat och jag vill få henne och fatta att hon inte kan hålla på så. Hon måste sköta sin hygien. Men jag har nog gått för långt.

Sambon hade en långt samtal med henne igår och där kom det fram att hon är verkligen sårad av mina ord men också i hur vi tjatat på henne om det och att vi är hårda mot henne. Egentligen är vi inte så hårda men för en bortskämd tonåring som är van vid att få styra och ställa och inte göra något allt vv så är vi extremt jobbiga.

Jag behöver alltså prata med henne. Men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas få henne och förstå att jag egentligen inte menar något illa utan bara försöker få henne och förstå att hon inte kan hålla på så som hon gör. Jag bryr mig om henne och vill henne väl när jag varit hård mot henne för inget annat har funkat. Men det är nog inte bara hygienen, är nog mycket annat också. Mest vardagliga småsaker som jag tycker inte borde vara ett problem, t.ex. jag säger åt henne och plocka undan sina saker. 

Jag vill att hon ska kunna prata med mig så vi kan lösa allt men är rädd för att det bara kommer bli en ensidigt konversation där jag förklarar mig och hon säger inget. Att hon kommer hålla inne med mycket som kan behöva lösas.

• Svar på tråden Sårat min bonusdotter!
  • Queenie70

En 16 årig tjej som använder samma underkläder en vecka eller två tror jag har nåt annat problem än bara varit curlad. Det låter som nåt fel på nåt vis.

• Anonym (Ålder?)
    Anonym (sårat) skrev 2013-08-17 11:23:42 följande:
    Jag ska prata med henne och självklart be om ursäkt. Avsiktligt såra henne var inte min mening jag var bara ärlig. Men jag var nog för ärlig. Att hon missköter hygienen är äckligt och det är det jag sagt.

Det är bra att du gör det. Jag kan förstå att ditt syfte var att skapa en reaktion och få henne att tänka till, samtidigt vill ingen vara "äcklig" utan då är hon antingen omedveten eller så är det nog något annat fel, deppig eller bryr sig inte pga uppgivenhet. Om hon inte fått några normer hemma hos mamma och inte känner lukten själv utan att det alltid varit så, så kan hon vara omedveten. I vilket fall är det kränkande att bli kallad äcklig (eller du har ju sagt att det är beteendet som är det, men hon tar det nog väldigt personligt).

Att hon är så känslig är också något som kan ha flera orsaker. Är hon väldigt känslig så funkar det kanske inte att gå på hur som helst, samtidigt kan det vara ett inlärt beteende. "Om jag lägger mig på rygg och spelar död så upphör alla krav", typ. Vilket det är i hennes fall kan egentligen bara ni som känner henne veta. Jättesynd att mamman inte ser problemet och kan vara med och stötta dottern, det är ju faktiskt en form av stöd att kräva också. Men å andra sidan är det kanske delvis därför hon mår så dåligt  
  • Anonym (ADHD)
    Queenie70 skrev 2013-08-17 11:30:57 följande:
    En 16 årig tjej som använder samma underkläder en vecka eller två tror jag har nåt annat problem än bara varit curlad. Det låter som nåt fel på nåt vis.
    Precis min tanke! Typ Asberger, eller autism? Eftersom du inte kan prata med hennes mamma, kan du kanske du kan prata med flickans mormor eller nån annan i hennes tillvaro?
  • liv

Det där med hygienen är ren lathet. Hon är inte van vid det så det blir bara ett jobbigt extramoment som hon tror att man kan komma undan med trosskydd och deo. Det är väl klart att det är jobbigt och tufft med krav när man aldrig haft några. Om ingen har lärt henne att duscha så är det ju jobbigt. Men nödvändigt!

• Anonym (sårat)

Jag har pratat med henne nu och när det kommer till hygienen så säger hon att det beror mycket på lathet. Hennes hår tar lång tid innan det blir synligt skitigt och därför tror hon att hon då inte behöver duscha utan kan gå en dag till och en dag till. Att hennes hår inte mår bra av att duscha ofta. Vi kom överens till att hennes hår duschas en gång i veckan men kroppen oftare. Hon förstår själv inte varför hon inte bryr sig om hygienen mer med tanke på hennes intressen, hudvård m,m. 

Hon sätter taggarna utåt när man påpekar hennes hygien och annat för att hon egentligen är väldigt känslig och skulle börja gråta och det vill hon inte. Jag förklarar att hon ger fel signaler till mig då hon verkar att inte bry sig, rent av skiter i det, men i verkligheten tar hon åt sig mycket. 

Sedan prata vi om annat och mycket är att hon är känslig och tar upp ett försvar som gör att hon verkar kaxig osv fast hon egentligen tar åt sig. Att hon inte förstår varför hon gör vissa saker.

Jag bad om ursäkt för de ordval jag sagt till henne och förklarade varför jag sa så och hon förstod varför, jag hoppas bara hon inser att jag inte menade illa. Det kändes i alla fall väldigt bra att få prata lite med henne och hon öppnade sig mycket så tror det blir bra nu tills nästa gång.... :) tonåringar ni vet.  

• SupersurasunkSara

Pappan är alltså ett problem i det hela. Han gör henne bara en otjänst genom att vara inkonsekvent. Det kan ju leda till att hon inte litar på vuxna eftersom de säger olika hela tiden samt att  hon vet att det lönar sig att sega, dra på det och att protestera och gråta, pappa ger ju med sig då..

Bra att ni har pratat, förhoppningsvis leder detta till något bra. Håret måste ju inte tvättas samtidigt som kroppen, en hårsnodd eller en käck ( ) badmössa kanske?

• NaCl

Tycker du låter som en väldigt kärleksfull och mån bonusmamma. Heja dig!

• Anonym (Ålder?)
    Anonym (sårat) skrev 2013-08-17 12:52:38 följande:
    Jag har pratat med henne nu och när det kommer till hygienen så säger hon att det beror mycket på lathet. Hennes hår tar lång tid innan det blir synligt skitigt och därför tror hon att hon då inte behöver duscha utan kan gå en dag till och en dag till. Att hennes hår inte mår bra av att duscha ofta. Vi kom överens till att hennes hår duschas en gång i veckan men kroppen oftare. Hon förstår själv inte varför hon inte bryr sig om hygienen mer med tanke på hennes intressen, hudvård m,m. 

Hon sätter taggarna utåt när man påpekar hennes hygien och annat för att hon egentligen är väldigt känslig och skulle börja gråta och det vill hon inte. Jag förklarar att hon ger fel signaler till mig då hon verkar att inte bry sig, rent av skiter i det, men i verkligheten tar hon åt sig mycket. 

Sedan prata vi om annat och mycket är att hon är känslig och tar upp ett försvar som gör att hon verkar kaxig osv fast hon egentligen tar åt sig. Att hon inte förstår varför hon gör vissa saker.

Jag bad om ursäkt för de ordval jag sagt till henne och förklarade varför jag sa så och hon förstod varför, jag hoppas bara hon inser att jag inte menade illa. Det kändes i alla fall väldigt bra att få prata lite med henne och hon öppnade sig mycket så tror det blir bra nu tills nästa gång.... :) tonåringar ni vet.  
    Skönt att ni pratat ut och bra att du bett om ursäkt! Jag tror också det kommer gå bra för det låter som att ni i grunden har en varm och fin relation och att hon öppnade sig är positivt.
  • mteriksson

En tonåring som inte duschar låter deprimerad. Människor som inte bryr sig om sitt yttre och har noll energi är oftast deprimerade.  Låter lite så ts..... Det är inget normalt beteende faktiskt.....kontakta kurator!

• blomblad
    NaCl skrev 2013-08-17 15:16:27 följande:
    Tycker du låter som en väldigt kärleksfull och mån bonusmamma. Heja dig!
  • Anonym (Bonuspappa)

Där tycker jag att du gjorde en oerhört bra grej att sätta dig ner och prata med henne på det sättet istället för att skrika. Det är varken lätt för dig att komma in som bonusmamma men det är ju inte lätt för henne heller att ha en bonusmamma som hon måste förhålla sig till. Jag tror att vi människor har lätt för att klanka ner och påstå att det finns autism m.m inblandat så fort ett bonusbarn inte beter sig som vi alla tycker att dom ska bete sig.

Jag som bonuspappa har verkligen anammat den här sort av pedogik vare sig det är mot bonussonen eller mina egna barn INGET fungerar om man skriker och använder hot och elaka ord det gör saken bara värre. 16 år är ju en oerhört tung tid vare sig för pojkar eller flickor det vet vi ju själva vi har ju varit där vi med. Det är bättre att ta fram barnet i sig och själv ställa sig frågan: Vad handlar detta egentligen om?

Det verkar som att ni hade ett bra samtal där ni båda fick eran vilja igenom utan hot och skrik vilket är ju toppen Glad 
  • Anonym (fd. tonårstjej)

Vad härligt att ni hade ett så ärligt och avslappnat samtal. För att det här med hygienen ska bli en positiv grej kan du kanske köpa lite finare duschgrejer? The Body Shop brukar sälja fina korgar som jag hade uppskattat som tonåring.

Jag fick en bonusmamma i tonåren som var ganska kylig och avvaktande mot mig, men trots det insisterade hon på att skjutsa runt mig, tvätta mina kläder osv. Eftersom jag upplevde att hon inte tyckte om mig fick jag dåligt samvete över att hon gjorde saker åt mig, så jag började slänga in mycket av de använda kläderna i garderoben så att hon inte skulle behöva tvätta dem. Underkläder var speciellt känsligt. Det kändes inte rätt att hon skulle se mina trosor med ev. flytningar och mensfläckar i, så jag använde ofta trosskydd så att jag kunde återanvända trosorna. Jag köpte nya rätt ofta för att slippa gå runt med samma. Hon brukade bli tjurig på mig när hon skulle lägga in rena kläder i garderoben och såg ovikta kläder där (de använda) och sa ofta att när hon krävde så lite av mig borde jag klara av att möta kraven, men det handlade ju inte om det. Så fort hon var borta över dagen tvättade jag mina egna kläder och vek själv undan det som fanns ute.

Kan det ligga något sådant bakom? Inte att du är kylig och inte tycker om henne, men att hon är lite känslig och inte vill vara till besvär, även om konsekvensen blir just det? 16 är en känslig ålder. Man vill bli sedd som en vuxen av omgivningen, men har ofta inte särskilt höga tankar om sig själv. För mig hade mer ansvar i hemmet förbättrat situationen. Om det hade varit min uppgift att tvätta varje tisdag hade jag inte haft dåligt samvete över att hon tvättade på torsdagen och jag hade samtidigt fått känna mig mer vuxen och mindre värdelös. Kanske något liknande skulle fungera för er? 

Lycka till! Du verkar vara en jättebra bonusmamma :)

• Anonym (Ida)

Jag väljer att skriva anonymt för att inte hänga ut min bonus.

Det är ju en sjukt jobbig ålder. Troligtvis så har hon egentligen större bekymmer i sitt liv än att du skäller på henne om hygienen. Skolan, vänner, killar etc. Jag tycker att det är bra att du pratade med henne. Jag brukar ofta gå in på min tonårsbonus rum och "hänga" med henne. Det är ju väldigt svårt att veta vad som pågår i deras tankar annars. I början när jag hängde på hennes rum så sa hon inget men hon började öppna sig mer och mer. Mycket pga att jag anförtrodde henne hemligheter från min ungdom.

Min tonårsbonus hade i den åldern sjukt dålig hygien. Varje gång jag tvättade hittade jag extremt mensiga trosor som jag fick slänga, hon sket i sitt yttre samtidigt som hon ville vara snygg, hon var kär i sin bästa tjejkompis, det gick dåligt i skolan och hon mådde SKIT. Hon var väldigt insluten i sig själv och berättade aldrig något. Tillslut började vi se att hon skar sig i armarna och då var det liksom nog. Kurator och BUP kontaktades och vi fick även ett fint samarbete med mamman. Tillslut började hon våga öppna sig men hon har haft stora problem. Brist på hygien kan vara ett tecken på att din bonus är deppig. 

Hon är nu 18 och på senare tid så pratar hon mycket med mig om killar, sex, droger, kompisproblem etc. Jag är inte så dum att jag tror att hon anförtror sig ALLT men hon ger mig sitt förtroende. Hon har en pappa som kan skälla på henne medan jag är pedagogen i familjen .  Jag vet att hon ser mig som en trygghet. Jag är en medlare mellan henne och pappan och hon vet att jag älskar henne.

Svar på tråden Sårat min bonusdotter!