• Lullabay

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Själv har jag BF 11 oktober, så är nu 32 fullgångna veckor. Det har varit intensivt de sista veckorna då jag fick åka in och stoppa värkarna redan i v31! Tog 2 doser av bricanyl och en nedrans massa tester för att hålla koll ordentligt. Kan tillägga att min förra graviditet slutade med akut kejsarsnitt i v36+6 (moderkaksavlossning) så dom har lite "extra koll" på mig denna gången.

Nu har jag i alla fall inga värkar längre, men foglossningen smärtar mig något kopiöst, bebisen har vänt sig och troligtvis redan fixerat sig då jag även känner smärtor ner i mellangärdet, känns som knivhugg. Det kommer bli tungt de sista veckorna har jag en känsla av och tänkte att det kanske är fler som känner som jag.

Tre läkarbesök väntar också, måndag blir det läkaren, tisdag UL och onsdag en vanlig gravkontroll hos BM. Mycket spring blir det :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 18:52
    Våra BF-datum!

Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Lillapyretsmamma - 27 oktboer
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 18:32
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:13
    Eija76 - 4 oktober
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

• Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?
  • TessTessan

Till nya tråden som Sajood har gjort går ni in på föräldrar, sen barn 0-12 månader. Tråden heter oktober (2013) bebisar.

• sha

Vad mycket det var skrivet  sen jag var inne senast! :) Här har vi lagt ner amningen nu så nu får lillan bara ersättning. Hon har fått det i en vecka och så fort vi började med det blev hon trög i magen och man ser hur hon kämpar och trycker utan resultat. stackars lillan:( 
    Men hoppas magen vänjer sig snart:)

Jag har gått ner mina gravidkilon och 3 kilo till! Men nu när jag slutat pumpa ut mjölken lär jag väl gå upp ett par kilon igen;) 

• anansie

Men gud vad alla är nära sin vanliga vikt. FUSK ! Haha :)
    Gick upp 19kg och har ca 9,5kg kvar. Fick kämpa som ett jävla djur för att gå ner efter första dottern så det bli väl nåt liknande denna gången. Jäkligt opepp på det. 

• Lyckan 382

anansie - här är en till som har gravidkilon kvar! Har tänkt samma sak som du när jag läst allas inlägg :) Jag har gått ner det som graviditeten vägde: bebis, moderkaka, vatten. Resten sitter kvar. Men jag äter som en häst och fikar varje dag... Jag är väldigt dålig på att motionera genom promenader. Jag strosar gärna med barnvagnen, men när det gäller att komma i form vill jag hellre träna "på riktigt"! Jag längtar efter BodyCombat och BodyAttack som jag vet kommer att ge resultat på nolltid. Men egentligen har jag inte bråttom - finns annat att fokusera på nu :) Men jag ska till MVC på efterkontroll nästa vecka och kommer köra igång så snart BM säger att jag får.

• anns
    LinnElin skrev 2013-11-25 22:25:36 följande:
    Anns - Oj, mjölkprotein är ju inte det enklaste att utesluta! Hur har det gått hittills?

Jo det har gått relativt bra, det svåraste är frukostarna. Hittills har jag bara kommit på att äta gröt gjort på vatten och ägg med bacon. Så tips är välkomna =). Men ammningen går trögt så ger mkt ersättning och nu börjar jag tappa tron på att jag kommer få det att funka. Så kanske lägger ner ammningen inom närmsta vekorna, vi får se.
  • anns

Verkligen duktigt av er som lyckats gå ner så mkt, själv har jag 13kg kvar. Känner mig däremot riktigt motiverad nu till att ta tag i kosten och motionen, så om nån månad e kilona borta.

hade min efterkontroll idag och allt va strålande, så skönt att allt såg bra ut. Däremot sa bm en trist sak. Jag frågade om när man fick börja träna igen och då sa hon att de rekommenderar efter 6 månader för att hopp och tunga lyft motverkar läkningen av bäckenbotten =(, trist trist trist. jag som tänkte börja nu, lillen är ju 7 veckor.

Tesstessan: vi har kommit igång med samlivet och det fungerar bra, däremot har vi haft mkt glidmedel och det hjälper.

LinnElin vad kul med ny vagn, vad vart det?

Hoppar in i nya tråden =)

• LinnElin

Anns - Kompisens dotter är mjölkproteinallergiker (plus en massa andra allergier), kan kolla med henne om hon har lite tips på mat.

Det blev en Bugaboo Buffalo. Det första jag gjorde igår när svågern kom med den var att plasta den med mattsvart dekorplast. :) Blev riktigt nöjd med resultatet. Skriver från mobilen men bild finns om man följer länken. Självklart svart och cerise. :) sandraeh.blogspot.se/2013/11/vralaket.html

Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • sha

Anns, jag åt mjölkproteinfritt i ett par år pga problem med magen, så är det något du undrar får du hojta till:) Men jag tyckte det funkade bra att ersätta mjölk med havredryck och grädde med havre"grädde". Havredryck borde du kunna koka gröt på, men det är inget jag testat. Sen tror jag det finns mycket bröd som är mjölkfritt om du vill äta det (jag vet dock inte säkert då jag är glutenintollerant så köper inte vanligt bröd!).

Vad jobbigt att amningen strilar fortfarande. Jag tycker det pratades för lite på mvc om att det är ganska vanligt att amningen krånglar:/

• LinnElin
    sha skrev 2013-11-28 06:47:38 följande:
    Jag tycker det pratades för lite på mvc om att det är ganska vanligt att amningen krånglar:/

Jag håller med dig där! Dessutom verkar det vara någon häxjakt på de som ger flaskan. Nu har jag slutat pumpa på högra bröstet och pumpar bara från vänstra men det kommer inte så jättemycket mjölk därifrån heller. Bm och alla andra säger att det bara är barnet som kan driva ut all mjölk, och så är det säkert men jag har så ont i min bröstvårta att jag gråter när hon tar bröstet (trots amningsnapp) så då väljer jag att pumpa.

Jag har läst på flera ställen att ALLA kvinnor kan amma och att ALLA har tillräckligt med mjölk men jag vill påstå att det är bullshit! Jag hade inte tillräckligt när jag ammade stora tjejen heller. Min mamma kunde inte amma varken mig eller mina småsyskon och syrran som fick barn i April kunde heller inte amma...
  • anns
    LinnElin skrev 2013-11-27 20:34:14 följande:
    Anns - Kompisens dotter är mjölkproteinallergiker (plus en massa andra allergier), kan kolla med henne om hon har lite tips på mat.

Det blev en Bugaboo Buffalo. Det första jag gjorde igår när svågern kom med den var att plasta den med mattsvart dekorplast. :) Blev riktigt nöjd med resultatet. Skriver från mobilen men bild finns om man följer länken. Självklart svart och cerise. :) sandraeh.blogspot.se/2013/11/vralaket.html?m=...

sha skrev 2013-11-28 06:47:38 följande:
    Anns, jag åt mjölkproteinfritt i ett par år pga problem med magen, så är det något du undrar får du hojta till:) Men jag tyckte det funkade bra att ersätta mjölk med havredryck och grädde med havre"grädde". Havredryck borde du kunna koka gröt på, men det är inget jag testat. Sen tror jag det finns mycket bröd som är mjölkfritt om du vill äta det (jag vet dock inte säkert då jag är glutenintollerant så köper inte vanligt bröd!).
    Vad jobbigt att amningen strilar fortfarande. Jag tycker det pratades för lite på mvc om att det är ganska vanligt att amningen krånglar:/
    Jag tar gärna tips på frukostar, det har varit svårt. Igår åt jag 3 ägg och det kan jag säga inte var lyckat. Lillen fiser riktigt illa idag så nu e det slut på ägg ätandet också =(. Kanske 1 ägg istället för 3 i alla fall.

Bra tips på havredryck, det hade jag inte tänkt på. Har inte satt mig in i det hela riktigt ännu, tänkte att jag får göra det om det visar sig att vi måste fortsätta.

LinnElin så snygg vagn, hoppas du blir nöjd.
  • sha
    LinnElin skrev 2013-11-28 08:02:58 följande:

Jag håller med dig där! Dessutom verkar det vara någon häxjakt på de som ger flaskan. Nu har jag slutat pumpa på högra bröstet och pumpar bara från vänstra men det kommer inte så jättemycket mjölk därifrån heller. Bm och alla andra säger att det bara är barnet som kan driva ut all mjölk, och så är det säkert men jag har så ont i min bröstvårta att jag gråter när hon tar bröstet (trots amningsnapp) så då väljer jag att pumpa.

Jag har läst på flera ställen att ALLA kvinnor kan amma och att ALLA har tillräckligt med mjölk men jag vill påstå att det är bullshit! Jag hade inte tillräckligt när jag ammade stora tjejen heller. Min mamma kunde inte amma varken mig eller mina småsyskon och syrran som fick barn i April kunde heller inte amma...
    Ja det är verkligen häxjakt på oss som inte kan amma. Men jag har turen att både de på bvc och alla i min omgivning har tagit det med ro och sagt att det är helt upp till mig. Vi höll ju dessutom på och kämpade i över tre veckor så jag känner mig väldigt trygg i att jag gjorde allt jag kunde.

Håller du fortfarande på och pumpar vänstra bröstet? När jag skulle sluta pumpa (pumpade på heltid under tiden vi försökte få igång aminngen) sa de på amningsmottagningen att det kunde ta ett par veckor att dra ner på pumpandet men det tog bara knappt en vecka så min mjölkproduktion berodde erkligen på hur ofta jag stimulerade (pumpade).
  • LinnElin
    sha skrev 2013-12-03 10:28:53 följande:
    Ja det är verkligen häxjakt på oss som inte kan amma. Men jag har turen att både de på bvc och alla i min omgivning har tagit det med ro och sagt att det är helt upp till mig. Vi höll ju dessutom på och kämpade i över tre veckor så jag känner mig väldigt trygg i att jag gjorde allt jag kunde.

Håller du fortfarande på och pumpar vänstra bröstet? När jag skulle sluta pumpa (pumpade på heltid under tiden vi försökte få igång aminngen) sa de på amningsmottagningen att det kunde ta ett par veckor att dra ner på pumpandet men det tog bara knappt en vecka så min mjölkproduktion berodde erkligen på hur ofta jag stimulerade (pumpade).
    Jag pumpar vänstra bröstet fortfarande, eller rättare sagt, tömmer lite för att det inte ska spänna. Sist jag tömde få kom det inte alls mycket. Det har sinat väldigt fort, vilket är rätt skönt när man väl har bestämt sig. Jag är lite ledsen över att amningen gick sämre den här gången, tyckte att jag var bättre förberedd till skillnad från förra gången då jag hade noll koll men det spelar tydligen ingen roll. Kroppen ville annat.
  • sha
    LinnElin skrev 2013-12-03 21:23:22 följande:
    Jag pumpar vänstra bröstet fortfarande, eller rättare sagt, tömmer lite för att det inte ska spänna. Sist jag tömde få kom det inte alls mycket. Det har sinat väldigt fort, vilket är rätt skönt när man väl har bestämt sig. Jag är lite ledsen över att amningen gick sämre den här gången, tyckte att jag var bättre förberedd till skillnad från förra gången då jag hade noll koll men det spelar tydligen ingen roll. Kroppen ville annat.

Ja visst är det skönt att det sinat fort! Då ska du nog inte behöva pumpa länge till! Känner igen känslan av att vara ledsen över att det inte funkat. Men vi får tänka på att vi verkligen gjort allt vi kunnat och kämpat på länge:)
    Och ersättning är ju faktiskt ett lika bra alternativ som bröstmjölk!
    Ja vad kroppen bstämmer sig för verkar man inte kunna styra över, typiskt när man tror att man är väl förberedd och så går det ändå inte!!

• sha
    anns skrev 2013-11-28 21:37:51 följande:

Jag tar gärna tips på frukostar, det har varit svårt. Igår åt jag 3 ägg och det kan jag säga inte var lyckat. Lillen fiser riktigt illa idag så nu e det slut på ägg ätandet också =(. Kanske 1 ägg istället för 3 i alla fall.

Bra tips på havredryck, det hade jag inte tänkt på. Har inte satt mig in i det hela riktigt ännu, tänkte att jag får göra det om det visar sig att vi måste fortsätta.

LinnElin så snygg vagn, hoppas du blir nöjd.
    Hmm, vad åt du till frukost innan du åt mjölkfritt? Jag åt ungefär som jag gör nu men uteslöt ost. Jag åt alltså smörgås med skinka och grönsaker, majonnäs, ägg.
    I många påläggskorvar och i en del leverpastejer är det mjölk så var noga med att läsa innehållsförpackningen.
    Var noga med att läsa på precis allt allt allt som du köper, man vet aldrig vad producenterna kan stoppa i för konstigt.
    Jag har köpt vin som innehöll mjölk och mjukost som innehöll gluten så jag slutar aldrig förvånas!

Ja havredryck tyckte jag funkade riktigt bra. Nu brukar jag inte dricka mjölk som det är så om du brukar göra det finns det nog tyvärr inget som smakar likvärdigt. Men just till matlagning och bakning funkar havredryck perfekt!

• LinnElin
    sha skrev 2013-12-04 08:55:13 följande:
    Ja visst är det skönt att det sinat fort! Då ska du nog inte behöva pumpa länge till! Känner igen känslan av att vara ledsen över att det inte funkat. Men vi får tänka på att vi verkligen gjort allt vi kunnat och kämpat på länge:)Och ersättning är ju faktiskt ett lika bra alternativ som bröstmjölk!

Ja vad kroppen bstämmer sig för verkar man inte kunna styra över, typiskt när man tror att man är väl förberedd och så går det ändå inte!!

Med första dottern ammade jag i fyra månader på vänstra bröstet men pumpade från högra hela tiden. Då hade jag iofs bara henne men nu i efterhand så fattar jag inte att jag orkade pumpa så länge! Nu har jag dessutom elektrisk pump så det går ju fortare. Den ska lämnas tillbaka på lördag och jag räknar med att ha fasat ut det helt till dess.
  • sha
    LinnElin skrev 2013-12-04 11:19:41 följande:

Med första dottern ammade jag i fyra månader på vänstra bröstet men pumpade från högra hela tiden. Då hade jag iofs bara henne men nu i efterhand så fattar jag inte att jag orkade pumpa så länge! Nu har jag dessutom elektrisk pump så det går ju fortare. Den ska lämnas tillbaka på lördag och jag räknar med att ha fasat ut det helt till dess.
    Haha:) Men när man är inne i något tror jag det är så att man inte tänker på hur jobbigt det faktiskt är!
    I natt när jag matade lillan tänkte jag på hur jag för bara ett par veckor sen gick upp och pumpade efter jag hade matat. Jag förstår inte hur jag orkade, nu somnar jag ju så fort jag lagt mig ner igen.

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?