5 mån bebis och orolig för autism
Har en liten flicka på 5 månader och är orolig för hennes sociala samspel. Hon är dålig med ögonkontakt. Man kan stå precis framför henne, prata, upprepa hennes namn, göra glada ljud mm och ibland tittar hon bara snabbt på mig, bara en sekund, sen tittar hon på något annat i omgivningen. Ibland, bara någon gång per dag, kan hon se mig i ögonen kanske ca 5 sekunder och ibland le, men absolut inte oftast. När hon ammas har vi ingen ögonkontakt, hon tittar bara framåt in mot mitt bröst. någon gång ibland kan hon titta upp på mig (oftast om det hörts något plötsligt ljud). Antingen är hon helt ointresserad av mig och mer intresserad av annat istället, eller är det något som brister i hennes kommunikation. Mot pappa, mormor, morfar, farmor, farfar mfl (som hon inte träffar så ofta) tittar hon också bara någon sekund, ler då oftast och sen vänder bort ansiktet som om hon blir generad. Hon låter nästan ingenting heller, bara missnöjesljud när hon är missnöjd. Hon gör bara andra ljud om hon har något föremål i munnen, och då bara vokalljud. Ibland gör hon ett ljud som låter "bus" med fisljud på S:et. Hon är inte kittlig och vi har bara fått henne att skratta max 5 ggr genom att hissa henne upp och ned och göra massa ljud. Jag känner mig väldigt säker på att hon både hör och ser bra. Hon reagerar på plötsliga ljud som hon inte ser och hon tittar gärna på detaljer på sina leksaker. I allmänhet är hon en nöjd bebis som sover och äter bra. Hon är bra på att plocka med föremål (och stoppa i munnen) och gör helst det. Hon vill gärna dyka ner och ta på något föremål när man bär på henne. Hon kan inte vända sig men är stadig när hon ligger på magen och sitter och står ganska bra med stöd. Om dagarna är det nästan alltid bara mig hon träffar, kan det ha någon betydelse eller är det något "fel" på hennes kommunikation? Jag är mycket orolig över hennes sociala samspel som hon inte verkar ha något behov av. Kan hon ha autism?? Någon med liknande erfarenheter?? Någon som vet nåt?? Snälla hjälp!!