• LunaLunatic

Hur uttalar du Linnéa?

Och blir det någon skillnad på stavningarna Linnéa/Linnea?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Linnéa?
  • skogsvitter
    tjej87 skrev 2013-08-18 12:51:40 följande:
    Jag lägger betoningen olika, Linnéa får betoning på e-et och Linnea på Li-et. Jag heter Linnea :) fast om jag inte tänker efter så säger jag Linnea alltid eftersom det är det jag heter och det är det naturliga för mig.
    Menar du att du uttalar det Línnea? Med kort ea?
  • skogsvitter

Märkliga varianter, givetvis uttalas det LinnEEEa eftersom det tom förtydligats med é. De varianter jag hört av namnet är LinnEEa eller LinneeA (med ett tryck och tydlig betoning på A:et istället för e:et). Aldrig någonsin med i eller ä, inte heller med betoningen i början av namnet istället för i slutet.

• skogsvitter
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-08-22 22:12:12 följande:
    Uttalar Linnea och Linnéa likadant.
    Samma här.
  • tjej87
    skogsvitter skrev 2013-08-22 23:02:48 följande:
    Menar du att du uttalar det Línnea? Med kort ea?
    Ja, det gör jag och det gör de flesta jag känner också. Kan det vara olika i olika delar av landet tro? Jag bor på västkusten och har märkt att smålänningar inte säger som jag iaf :P Alltså jag trycker till på Li och sen bara nea efter, inte superkort men inget utdraget e iaf. Linnéa säger jag nog mer som Linneea, som Linné fast med ett a på slutet
  • tjej87

Såg nu att du är från Norrland skogsvitter och kom på att min kompis från norrland inte säger som de flesta jag känner här nere utan hon uttalar mitt namn med ett långt e :P

• skogsvitter
    tjej87 skrev 2013-08-22 23:15:32 följande:
    Såg nu att du är från Norrland skogsvitter och kom på att min kompis från norrland inte säger som de flesta jag känner här nere utan hon uttalar mitt namn med ett långt e :P
    Då är det helt klart därför!
  • Millan83

Antingen betonat E och uppåt melodiskt på E och ner på a. Eller betoning på E men nedåt melodiskt och uppåt på a. Olika beroende på varifrån Linnea kommer ifrån och hur hon själv uttalar det.

• Mint
    Pissenisse skrev 2013-08-18 13:30:54 följande:
    Betoning på e:et oavsett hur det stavas.
    Just så.
  • Mumin80

Med svenska på modersmål hamnar nog betoningen oftast på e-et oavsett (LinnEa). 

Däremot vet jag personer med finskt påbrå lätt kan välja uttalet LiNNea eller Linea (alltså ingen betoning nånstans, på finska går det också). Då kan ju en apostrof öka tydligheten

• Indianica

I norrland säger vi Lineeeeeeeeeeeeeeeeeeeeea. Vi säger även Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaara och Greeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeta. Vi är lite lustiga.

• FruTrött

I Göteborg uttalas det Linneeeeeeeea. Alltså Linn och sedan eeeeeea. Jag har hört det uttalas så som jag säger och även som Liiineeeeea. Aldrig (ALDRIG!!!!) hört någon annan betoning!

Svar på tråden Hur uttalar du Linnéa?