Hur uttalar du Linnéa?
Och blir det någon skillnad på stavningarna Linnéa/Linnea?
Och blir det någon skillnad på stavningarna Linnéa/Linnea?
Märkliga varianter, givetvis uttalas det LinnEEEa eftersom det tom förtydligats med é. De varianter jag hört av namnet är LinnEEa eller LinneeA (med ett tryck och tydlig betoning på A:et istället för e:et). Aldrig någonsin med i eller ä, inte heller med betoningen i början av namnet istället för i slutet.
Såg nu att du är från Norrland skogsvitter och kom på att min kompis från norrland inte säger som de flesta jag känner här nere utan hon uttalar mitt namn med ett långt e :P
Antingen betonat E och uppåt melodiskt på E och ner på a. Eller betoning på E men nedåt melodiskt och uppåt på a. Olika beroende på varifrån Linnea kommer ifrån och hur hon själv uttalar det.
Med svenska på modersmål hamnar nog betoningen oftast på e-et oavsett (LinnEa).
Däremot vet jag personer med finskt påbrå lätt kan välja uttalet LiNNea eller Linea (alltså ingen betoning nånstans, på finska går det också). Då kan ju en apostrof öka tydligheten
I norrland säger vi Lineeeeeeeeeeeeeeeeeeeeea. Vi säger även Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaara och Greeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeta. Vi är lite lustiga.
I Göteborg uttalas det Linneeeeeeeea. Alltså Linn och sedan eeeeeea. Jag har hört det uttalas så som jag säger och även som Liiineeeeea. Aldrig (ALDRIG!!!!) hört någon annan betoning!