• MickyMeat

Min son vill inte låna mig pengar

Hej

Jag är en mamma till tre underbara barn på 14 12 och 7 år. Jag och min man jobbar båda heltid och kämpar varje dag med att få pengarna att gå runt. Vi bor i en hyresrätt med 5 rum och kök och har en hyra på ca 8000 i mån. Vi har två bilar vilket vi behöver då både jag och min man har 4 respektive 6 kilometer till jobbet. Vi storhandlar ofta och är i princip aldrig på krogen (max 1-2 gånger i månaden per person). Jag erkänner att jag är lite av en impulsmänniska som köper vad som faller mig in ibland vilket har lett till att vi tyvärr har en del krediter (bla. pga de samvetslösa kredit- och smslåneföretagen). Min man gå ganska ofta på trav, men spelar sällan bort några större mängder, i alla fall enligt han själv även om jag aldrig sett vinster. Han har också årskort på fotboll- och hockeylaget i vår stad samt prenumeration på de flesta sportkanaler (ca 1200 o mån.) Nu har jag och min man dock försökt att dra ner på kostnaderna genom att försöka shoppa mindre och minska på nöjen.

Nu till mitt problem. Min äldste son (14) fick för en tid sedan ärva ca 20000 kronor av en släkting och vid ett tillfälle när jag tog upp med honom att jag behövde låna 5000 kronor så sa han tvärnej. Jag blev förstås otroligt besviken och undrar nu vad ni hade gjort. Vår familj har skulder hos kronofogden som måste betalas och om vi inte kan låna ihop detta så ser det kört ut. Låna av kompisar eller föräldrar känns otroligt pinsamt.

Behöver råd och stöd. 

• Svar på tråden Min son vill inte låna mig pengar
  • EllisBell

Queenie70: Nej, som sagt tror jag att TS inte skriver om sig själv utan om någon i sin närhet. För såna här människor finns. Men de skulle inte skriva/resonera som TS gör.

• Queenie70
    Cherry on top skrev 2013-08-18 16:03:20 följande:
    Nja iofs låter det sjukt. Men samtidigt finns det ju mycket "sånt folk" (vill inte säga något kränkande, dvs anmälningsbart) så man vet ju aldrig:-P

Jag köpte det fram till travet och impulsshoppandet :)
  • Rasputin

Om nu detta är sant gör eran son ett klokt beslut, ni verkar vara två lata och korkade personer och han kommer aldrig få se de där pengarna igen om du får tag på dem.

• Ensam hemma

Smart grabb! Han måste ha lärt sig någonting av er ekonomiska situation.

Om han skulle "låna ut" pengar till er, så skulle ni inte få ett dugg mindre skulder, ni skulle bara fortsätta att konsumera. Ni skulle dessutom snart ha lånat alla hans pengar och han skulle aldrig, aldrig se dem mer.

Ni verkar inte förstå riktigt vad ekonomi är. Visst, man kan fortsätta att konsumera så länge man är kreditvärdig, men sen är det inte så kul längre. Kan ni ens föreställa er ett liv där pengarna räcker månaden ut?

• Cherry on top
    Queenie70 skrev 2013-08-18 16:25:06 följande:
    Jag köpte det fram till travet och impulsshoppandet :)

Haha, ja du har rätt. Och det med krogen:-P
  • K med lilla E
    Queenie70 skrev 2013-08-18 15:58:48 följande:
    Mehhhh...ni går väl inte PÅ detta gott folk?
  • Masken84

Skulke aldrig låna av sonen. Det är hans pengar. Eftersom ni inte verkar kunna hålls i era pengar så är han väldigt smart eran son.

Ni får helt enkelt cykla till jobbet 4-6 km är inget! Och sluta festa, inga impulsköp, inget trav eller sportkanaler eller gå på matcher!!!

Det är ni som ör föräldrarna och ska föregå med gott exempel och visa era barn att har man dåligt med pengar så får man offra nöjen om man ska betala sina räkningar!!!

• liv

Kan det ens vara sant? Ni spelar och shoppar bort era pengar och nu är ni sura för att er son inte vill städa uppe efter er? Puh...

• keron

Nice try. Så ekonomiskt efterbliven kan man inte vara i vuxen ålder. Jag vägrar tro på det.

• Dixie

Nu tror jag ju inte att detta är sant, om det är det är det ju imponerande att sonen blivit så smart med sådana föräldrar....

• mebbebebbe

Det är faktiskt hans pengar, har ni satt er i sk*ten så tycker inte jag att han ska tvingas låna ut, det lär ju ta ett tag innan han kan få tillbaka pengarna isf

• Gizmo

Det som också är konstigt är att TS inte gör några inlägg och försvarar sin ekonomiska sits...

• Lilje

Efter några sesonger av lyxfällan vet man ju att människor som det här finns, mitt ibland oss.

• dennis02
    Gizmo skrev 2013-08-19 07:28:32 följande:
    Det som också är konstigt är att TS inte gör några inlägg och försvarar sin ekonomiska sits...
    Säger det mesta tycker jag..

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Barbamammisen

Detta måste ju vara ett skämt. Vad är problemet? Sluta shoppa och spela, sälj en bil (eller båda) och skaffa cykel (en halv mil är knappast dödligt att cykla). Som förälder finns det väl inget som skulle vara så pinsamt eller förödmjukande som att vara tvungen att låna pengar av sina barn, som ni med era levnadsvanor troligtvis ej heller kommer betala tillbaka. Skärp er för fan och prioritera lite.

• Blågrön

När blev det jobbigt att gå/cykla 4 km? Senast jag kollade låg min morgonpromenad på 7 km och det inkluderar INTE sträckan till jobbet. Jävla latmaskar! Sälj ena bilen så får ni ihop en liten slant att spendera på skit istället för att snylta av sonens pengar!

• Erizajo

Varför skulle han låna ut pengar till dig??! Du verkar ju inte direkt vara den ansvariga typen om du tar sms lån... Jag skulle skämmas om jag var du, aldrig att jag skulle låna pengar av mina barn!

Svar på tråden Min son vill inte låna mig pengar