Somna själv?
Hej!
Min lilla pojke, snart 10 månader, har hittills somnat i famnen eller i bärselen eller ibland i sängen med "vaggning": spjälsängen har hjul. På senaste tiden har han börjat vakna långa stunder på natten, och somnar inte om trots att han får tutte, vilket han hittills alltid brukat göra. Det börjar bli tungt att försöka vagga honom till ro i timmavis på natten, samtidigt som det också blivit svårare att få honom att komma till ro på dagarna: "vaggnings"-stunderna blir helt enkelt längre och längre och jag och min man blir alltmer hålögda...
Jag vill gärna försöka lära pojken att somna om/somna på egen hand. Jag har provat några gånger nu att lägga honom i spjälsängen när han är sömning, pussa och gå därifrån (men hålla mig i närheten, nynna och plocka lite i rummet intill så han ska höra att jag finns där). När bebisen börjar låta missnöjd, men innan han gråter, går jag in till honom, och då står han varje gång upp arg och otålig. Jag lägger honom igen, tar ibland upp honom en liten stund, pussar och går ut igen. Detta upprepas i typ 45 min. Sedan är han så trött att han gråter när jag lägger ned honom, men studsar upp direkt igen till stående, gråtande desperat. I det läget tar jag upp honom i famnen och vaggar, varvid han somnar på 5 röda.
Hur skulle ni göra för att komma vidare mot att somna på egen hand? Jag står faktiskt inte ut med att låta honom gråta och skrika desperat, så sådana förslag går bort... :)