• Ebba 767

Somna själv?

Hej!

Min lilla pojke, snart 10 månader, har hittills somnat i famnen eller i bärselen eller ibland i sängen med "vaggning": spjälsängen har hjul. På senaste tiden har han börjat vakna långa stunder på natten, och somnar inte om trots att han får tutte, vilket han hittills alltid brukat göra. Det börjar bli tungt att försöka vagga honom till ro i timmavis på natten, samtidigt som det också blivit svårare att få honom att komma till ro på dagarna: "vaggnings"-stunderna blir helt enkelt längre och längre och jag och min man blir alltmer hålögda...

Jag vill gärna försöka lära pojken att somna om/somna på egen hand. Jag har provat några gånger nu att lägga honom i spjälsängen när han är sömning, pussa och gå därifrån (men hålla mig i närheten, nynna och plocka lite i rummet intill så han ska höra att jag finns där). När bebisen börjar låta missnöjd, men innan han gråter, går jag in till honom, och då står han varje gång upp arg och otålig. Jag lägger honom igen, tar ibland upp honom en liten stund, pussar och går ut igen. Detta upprepas i typ 45 min. Sedan är han så trött att han gråter när jag lägger ned honom, men studsar upp direkt igen till stående, gråtande desperat. I det läget tar jag upp honom i famnen och vaggar, varvid han somnar på 5 röda.

Hur skulle ni göra för att komma vidare mot att somna på egen hand? Jag står faktiskt inte ut med att låta honom gråta och skrika desperat, så sådana förslag går bort... :)

• Svar på tråden Somna själv?
  • skogsvitter

Han är helt enkelt inte mogen för det än, dessutom är han mitt i en utvecklingsfas. Det är ganska vanligt att de ställer sig upp och är otåliga i den fasen. Avvakta så kommer det gå mycket lättare framöver! Våra har inte legat i spjälsäng så vi har nattat dem liggandes intill istället, då har de legat där de ska men ändå fått närheten så att säga. Tycker det har funkat mycket bättre än att försöka lägga ifrån sig bebisen i en spjälsäng! Så testa att söva tex i vanliga sängen istället kanske? Många flyttar sedan över bebisen till spjälsängen. Det kan ju ses som ett halvt steg i rätt riktning isf.

• Dr to be

Hej! Nu är vår dotter äldre, 17månader, men vi har satt ned foten och nu somnar hon äntligen i sin säng- dock inte ensam än. Denna nya rutin är snart en månad gammal och läggningar tar allt från 5-30min. I början var hon oxtokig och grät sig nästan till sömns trots att vi var (och fortfarande är bredvid) men det var av ilska- hon fick ju inte vara uppe som hon ville. Nu är hon tyst och fattar att det är sovdags. Din lille kille kanske tyvärr måste få gråta lite fast med dig bredvid....

• MonkeyLover

När sonen har varit sådan i perioder har jag sövt honom i vår säng och sedan flyttat över honom till sin egen. Efter ett tag har jag provat att söva honom i sin säng, funkar det inte fick han somna ett par kvällar till i vår säng

Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • skogsvitter
    Dr to be skrev 2013-08-19 10:17:17 följande:
    Hej! Nu är vår dotter äldre, 17månader, men vi har satt ned foten och nu somnar hon äntligen i sin säng- dock inte ensam än. Denna nya rutin är snart en månad gammal och läggningar tar allt från 5-30min. I början var hon oxtokig och grät sig nästan till sömns trots att vi var (och fortfarande är bredvid) men det var av ilska- hon fick ju inte vara uppe som hon ville. Nu är hon tyst och fattar att det är sovdags. Din lille kille kanske tyvärr måste få gråta lite fast med dig bredvid....
    Vaddå fick vara uppe som hon ville? TS bebis somnar ju i samma sekund han får komma i famnen, det är fysisk närhet bebisar behöver i det läget. Inte att få vara uppe hur länge som helst på kvällarna... väldigt många ogillar spjälsängarna, eftersom de är isolerande, avskärmande och instängande. Får de somna på en plats där de helt naturligt får eller har nära tillgänglighet till fysisk närhet behöver de verkligen inte alls skrika sig till sömns i rent ursinne... ditt inlägg låter väldigt kallt!
  • Dr to be
    skogsvitter skrev 2013-08-19 10:27:15 följande:
    Vaddå fick vara uppe som hon ville? TS bebis somnar ju i samma sekund han får komma i famnen, det är fysisk närhet bebisar behöver i det läget. Inte att få vara uppe hur länge som helst på kvällarna... väldigt många ogillar spjälsängarna, eftersom de är isolerande, avskärmande och instängande. Får de somna på en plats där de helt naturligt får eller har nära tillgänglighet till fysisk närhet behöver de verkligen inte alls skrika sig till sömns i rent ursinne... ditt inlägg låter väldigt kallt!

Jag skrev bara att min dotter var arg för hon inte fick vara uppe. Fick hon som hon ville skulle hon aldrig sova. Varken i sin säng, i vår säng, mellan oss i soffan, i vagnen. Hon har nu lärt sig att spjälsängen är en mysig och trygg sovplats. Det som tar tid vid läggningen sedan 3 v tillbaka är att hon måste plocka om sina gosedjur, prata lite med dem, hitta en bekvän sovställning. Det är inga tårar eller ilska numera. Hon vet nu att spjälsängen betyder att det är natt och dags att sova.
  • Ebba 767

Hej!

Tack för era tankar och synpunkter!

Precis som Skogsvitter skriver, är det tydligt att min bebis vill sova, han vill bara inte somna i spjälsängen. Han brukar kunna somna i vår säng, fast bara med min man, inte med mig: han blir då för uppstressad över närheten till "mjölkfabriken", han har alltid varit en mycket matfrisk bebis. Undantaget är på natten då, när han hittills brukat somna om vid bröstet/direkt efter amning, men just det momentet har alltså inte fungerat de senaste nätterna...

Dr to be, hur tycker du att jag ska göra rent konkret om jag nu skulle vilja testa att låta honom pipa lite med mig bredvid, ska jag prata med honom, lägga ned honom när han ställer sig upp, klappa honom, eller vad? 

• Dr to be
    Ebba 767 skrev 2013-08-19 15:22:51 följande:
    Hej! Tack för era tankar och synpunkter! Precis som Skogsvitter skriver, är det tydligt att min bebis vill sova, han vill bara inte somna i spjälsängen. Han brukar kunna somna i vår säng, fast bara med min man, inte med mig: han blir då för uppstressad över närheten till "mjölkfabriken", han har alltid varit en mycket matfrisk bebis. Undantaget är på natten då, när han hittills brukat somna om vid bröstet/direkt efter amning, men just det momentet har alltså inte fungerat de senaste nätterna... Dr to be, hur tycker du att jag ska göra rent konkret om jag nu skulle vilja testa att låta honom pipa lite med mig bredvid, ska jag prata med honom, lägga ned honom när han ställer sig upp, klappa honom, eller vad?   

Lägga ner honom och kanske smeka honom med en mjuk filt eller ett litet gosedjur som han tycker om. Nu när det har varit riktigt varmt ute har vi använt en fuktad trasa och den har fungerat som en av-knapp. Om det inte räcker så kan du hålla hand och prata lite med honom, säg att det är natt och att nallen är jättetrött och att nallen vill gosa med honom, att mamma ska sova, att pappa ska sova osv. Han kan vara för liten för att förstå men om ni berättar samma sak varje läfgning så blir det en rutin och han kommer tids nog förstå vad du/ni säger
Svar på tråden Somna själv?