Hur hantera 5-åring som stjäl?
I helgen var vi på kalas hos en dagiskompis och igår kväll upptäckte jag att min 5-åring tagit en av kompisens leksaker och gömt/glömt den under en av soffkuddarna.
Det är inte första gången som hon tagit saker. Det har då varit grejer från dagis som hon stoppat i byxlinningen eller i fickorna och som vi har lämnat tillbaka (3-4 tillfällen). Personalen har menat att det är vanligt i hennes ålder (första gången var hon 3-4 år) och inte gjort någon stor affär av det. Vi har inte gjort någon STOR affär av det men ändå gett en skarp tillrättavisning och pratat om att det. Hon har inte kommit undan, om man säger så.
När jag konfronterade henne idag (frågade varifrån leksaken kom) så tog det lång tid innan hon ens erkände att hon hade tagit den och då bara att hon lånat den. Hon rättfärdigade det med att hon ville ha den och att vi (pappan och jag) inte köpt en sån till henne.
Förutom att jag tycker att det är värre att ta något från en kompis (dagis kan man ju ändå argumentera är lite mer abstrakt ur ägandesynpunkt för ett barn) och att det är pinsamt (för mig som förälder) och tråkigt om föräldrarna blir avigt inställda till min dotter, så är jag besviken och oroad över att hon inte verkar känna någon ånger eller skam över det.
Tips om hur jag kan gå vidare?