• Omorfia

Hur hantera 5-åring som stjäl?

I helgen var vi på kalas hos en dagiskompis och igår kväll upptäckte jag att min 5-åring tagit en av kompisens leksaker och gömt/glömt den under en av soffkuddarna.

Det är inte första gången som hon tagit saker. Det har då varit grejer från dagis som hon stoppat i byxlinningen eller i fickorna och som vi har lämnat tillbaka (3-4 tillfällen). Personalen har menat att det är vanligt i hennes ålder (första gången var hon 3-4 år) och inte gjort någon stor affär av det. Vi har inte gjort någon STOR affär av det men ändå gett en skarp tillrättavisning och pratat om att det. Hon har inte kommit undan, om man säger så.

När jag konfronterade henne idag (frågade varifrån leksaken kom) så tog det lång tid innan hon ens erkände att hon hade tagit den och då bara att hon lånat den. Hon rättfärdigade det med att hon ville ha den och att vi (pappan och jag) inte köpt en sån till henne.

Förutom att jag tycker att det är värre att ta något från en kompis (dagis kan man ju ändå argumentera är lite mer abstrakt ur ägandesynpunkt för ett barn) och att det är pinsamt (för mig som förälder) och tråkigt om föräldrarna blir avigt inställda till min dotter, så är jag besviken och oroad över att hon inte verkar känna någon ånger eller skam över det.

Tips om hur jag kan gå vidare?

• Svar på tråden Hur hantera 5-åring som stjäl?
  • Zathura

Tycker att ni först och främst ska ta med er dotter hem till kamraten så hon får lämna tillbaka leksaken och säga förlåt. Det hade jag uppskattat och det visar också att ni som föräldrar försöker vara goda förebilder. Min son har vid upprepade tillfällen blivit av med leksaker och vi vet vilka som har tagit dem och trots att vi sagt till inte fått tillbaka dem. Det är då man får en avig inställning till sk kamrater...

• Omogen citron

Jag tror som Zathura att hon ska få lämna tillbaka saken och säga förlåt. Jag tror också på någon slags straff eftersom de helt uppenbarligen inte har fungerat att prata med henne.

• Omorfia

Tog med den till dagis idag men då hade kompisen inte kommit än, jag hade tänkt att hon skulle få ge tillbaka den och be om ursäkt när jag hämtar idag så ringer jag mamman och berättar sen. Hur skulle ni uppfatta det?

• Fånga dagen

Jag hade valt att gå hem till kompisen istället för att lämna tillbaka den på dagis och be om ursäkt där. Finns det inga andra barn i närheten så tycker jag att det är ok att lämna tillbaka den på dagis - annars inte.

Det är ju inte ovanligt att barn stoppar på sig saker som inte är deras, och jag tycker det är viktigt att starkt markera att det är förbjudet, och att förklara varför. Min son kom in med en kvarglömd leksak från sandlådan med förklaringen "det man hittar det får man".. Var detta felaktiga uttryck kommer ifrån vet jag inte, men det är nåt man hör barn säga ibland. Han förstod vad fel det var när hans egen cykel blev stulen.

• Zathura

Håller med Fånga Dagen! Gör det inte på dagis för små grytor har också öron ;) Bättre att åka hem till dem. Tror också att det blir lite mer allvar för din dotter som antagligen kommer att skämmas en hel del. Ni föräldrar ska inte skämmas eller tycka att det är pinsamt, att ni åker dit visar att ni är reko och inte tolererar beteendet. Lycka till!

• Omorfia

Kompisen hade inte kommit tillbaka från semestern så vi åkte hem till dem efter att jag hämtat på dagis. Dottern låste sig helt när vi kom fram och höll sig fast i min famn och ville inte titta på någon. Jag berättade för kompisen varför vi var där, men jag tror inte att hon förstod vad som egentligen hänt och tyckte mest att det var kul att vi var där. Dottern tinade efter en stund men ville inte prata och kompisens mamma tyckte inte att vi skulle tvinga fram ett förlåt.

Jag tyckte att det var ok ändå eftersom det blev en väldigt kännbar konsekvens för henne, men sen åkte vi och handlade och då plockade hon upp godis från golvet i affären fast vi pratat om det så många gånger förut. Förutom att det är äckligt så är det stöld. Hon håller med men sen är det samma sak igen. Efter middagen fick hon gå över till kusinerna och när hon kom hem hade hon med sig en gummisnodd och ett reklamblad för leksaker med sig. Varför? "De bara låg där".

Jag blir GALEN! Vad fn ska vi göra?

• Zathura

Tycker att det var bra att ni åkte dit! Kan förstå din frustration över det andra. Har du pratat med BVC el liknande om problemet?

• Omorfia

Nej, vi har ju inte fattat tidigare att det är ett problem. Vi tänkte börja med att passa på henne mer först och se om det blir någon förändring.

• Det är bara jag

Det känns som att hon har lite svårt att respektera och skilja på "mitt och ditt"? Har hon alltid fått som hon har velat? Och ni har slutat med det nu? Man måste ändå lära dom att man KAN INTE få allt man vill ha. Att det även funkar så med dig och ta dig själv som exempel! "Jag sa till min chef att jag ville ha en ny... data, penna (dra med något bara) och jag fick inte det. Då förstår hon även att DU som är vuxen också kan få ett nej och inte bara hon för att hon är barnet. Jag tror på att om hon tar något som inte är hennes (som du kallar för stöld) så får hon "bestraffas" genom att lämna hennes favoritleksak till dig tills det att hon lärt sig. Du kanske samlar på sig flera leksaker ;) Men tror det kan ge någon effekt.

Svar på tråden Hur hantera 5-åring som stjäl?