• Anonym (mamma)

registrera föräldradagar 50 %

Hej,

Jag kommer i samband med att vår dotter börjar dagis jobba halvtid och vara föräldraledig halvtid för att skydda SGI. Jag är idag gravid och kommer om allt går vägen att föda barn nummer två när dottern är 2 år och 5 månader. Eftersom det fortfarande är tidigt i graviditeten vill jag säkra upp SGI ifall något händer på vägen. Antar att det är kört ifall man får missfall och har slarvat med att skydda SGI till 100%.

Min halvtid kommer att vara något ojämnt fördelad. Ena veckan jobbar jag något mer är 20 timmar och andra veckan något mindre är 20 timmar. Kommer att ha någon ledig dag båda veckorna. Eftersom jag kommer att ha ledig dag kommer jag att jobba mer än 4 timmar per dag de dagar jag jobbar.

Hur noga behöver jag fylla i formuälet i datorn när jag ansöker om ersättning. Behöver ni veta exakt hur många timmar det är respektive dag eller räcker det att jag skriver 20 timmar arbete period dag månad-dag månad?

Har förstått att jag inte kan lägga in någon föräldraledighet på de dagar då jag jobbar mer än 4 timmar utan får utnyttja den lediga dagen samt helgen för att få ihop det.

• Svar på tråden registrera föräldradagar 50 %
  • Försäkringskassan

Hej

Du ska vara noga när du fyller i ansökan och tala om för oss exakt hur du jobbar och hur du fyller ut med föräldrapenning.
    Om du till exempel jobbar 5 timmar ena dagen så kan du välja att ta ut 1/4 med föräldrapenning den dagen och sedan fylla upp resterande tid under helgen eller under de dagarna du är ledig i veckan. Du ska tänka på att arbete och föräldrapenning blir 100 % i slutändan av varje vecka.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (mamma)

Betyder det att jag måste ta mer än 2,5 föräldradagar de veckor som jag jobbar något mindre än 20 timmar? Det kan bli så att jag jobbar 16,5 timmar som minst.

• Försäkringskassan

Hej 

Det gäller att man ska fylla ut med föräldrapenning  upp till den arbetstid som du hade  innan du fick barn,
    om du  vill skydda SGI tills nästa barn kommer. 

Om du till exempel arbetat 100 % innan du fick barn och sen arbetar 16 timmar en vecka (motsvarar 2 dagar) så behöver du ta ut 3 dagar den veckan för att skydda SGI. 

Om man inte arbetar på helgen så är ett tips är att man använda lägstanivådagar på sin arbetsfria tid. 

Hälsningar  
    Vera, handläggare

Svar på tråden registrera föräldradagar 50 %