• Ascendere

Vilka folkgrupper nationaliteter får man driva med och vilka är no-no?

Hej,

Reflekterade häromdagen över en blogpost på facebook som gjorde sig lustig över tyskar. 
    Då funderade jag på varför det är OK att driva hejdlöst med just tyskar?
    Exempel:
    Hassans klassiska "10.000 tyska bögar"-sketch från 90-talet, stereotypen om "tyska hårdrockare", tyskar som bär Lederhosen, tyskar som älskar Ordnung osv.
    Innan jag kände många tyskar tänkte jag inte mycket på detta, men nu gör jag det och jag tycker det här är ganska konstigt.

Min teori går ut på att det är OK att driva med dem som man uppfattar som överlägsna eller jämställda med en själv, men inte med de man uppfattar som underställda. 

Kanske uppfattas tyskar undermedvetet som något slags "übermenschen", så att driva med tyskar är automatiskt att sparka uppåt. Samma sak med japaner. 
    Och, kanske mest intressant, vad säger det om vår undermedventa uppfattning om alla de nationaliteter som det är big No-No att driva med, ingen nämnd, ingen glömd?

• Svar på tråden Vilka folkgrupper nationaliteter får man driva med och vilka är no-no?
  • Genesis

Uppfattningen jag har fått är att det går driva med européer förutom dom som är muslimska eller lite bruna.
    Dom som det absolut inte får skämtas om är folket från mellanöstern och afrika.
    Man vill ju inte riskera att framstå som en rasist Förvånad

• Ascendere
    Genesis skrev 2013-08-20 13:04:34 följande:
    Uppfattningen jag har fått är att det går driva med européer förutom dom som är muslimska eller lite bruna.
    Dom som det absolut inte får skämtas om är folket från mellanöstern och afrika.
    Man vill ju inte riskera att framstå som en rasist Förvånad
    Jag har även fått intrycket att amerikaner är OK (de är ju så dumma så de kan inte ens peka ut Långtbortistan på en världskarta, juh!), så länge man håller sig till nordamerikaner, sydamerikaner är nåt helt annat...

Svar på tråden Vilka folkgrupper nationaliteter får man driva med och vilka är no-no?